آفتاب
رئیس گروه بین المللی ناظر بر آتش بس:

وضعیت امنیتی در سودان جنوبی هشدار دهنده است

وضعیت امنیتی در سودان جنوبی هشدار دهنده است

تهران – ایرنا – رئیس گروه بین المللی ناظر بر آتش بس در سودان جنوبی، گفت: وضعیت امنیتی در سودان جنوبی بسیار هشدار دهنده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از جوبا، « معلا هلمریام» تاکید کرد: برخوردهای خشونت بار اخیر در سودان جنوبی نشان از آن دارد که وضعیت امنیتی در مناطق گوناگون سودان جنوبی شکننده و هشدار دهنده است.
وی افزود: توافق صلح در سودان جنوبی پیشرفت بسیار کندی داشته است که همین امر باعث بروز درگیری های مسلحانه در این مناطق خواهد شد.
در همین خصوص و به گزارش خبرگزاری فرانسه از جوبا (پایتخت جمهوری سودان جنوبی) « مایکل ماکویی» وزیر ارتباطات سودان جنوبی تاکید کرده بود: با توجه به حجم بالای درگیری های اخیر در این مناطق، شمار کشته شدگان رو به افزایش است.
این در حالی است که بیش از 160 هزار تن در کمپ های مهاجرتی متعلق به سازمان ملل ساکن هستند.
سازمان بین المللی مهاجرت به تازگی اعلام کرد که اوضاع بهداشتی در محل نگهداری کسانی که در پایگاه متعلق به سازمان ملل ساکن هستند، نگران کننده است.
به گزارش تارنمای ' ال آفریکا' بروز این درگیری ها در شمال غربی سودان جنوبی باعث بی خانمانی هزاران تن و مرگ صدها تن از ساکنان این مناطق شده است.
این در حالی است که به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی مستقر در « واو» بیش از پنج هزار تن از ساکنان این مناطق برای فرار از مناطق بحران زده، به مجموعه های متعلق به این نهاد بین المللی ونیز محوطه دانشگاه « بحر الغزال غربی» پناه برده اند.
پیشتر نیز کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی درباره شرایط انسانی بی خانمان ها، از فرار هزاران غیرنظامی از «واو» خبر داده بود.
مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، نبود زیرساخت‌ های لازم برای توسعه، تداوم اختلافات مرزی با ساکنان نوار شمالی، به ‌ویژه در مناطق نفتی و وجود گروه‌های مسلح شورشی از موانعی است که سودان جنوبی با آن مواجه است.
مناقشه میان شمال و جنوب سودان از سال 1995 تا 2005 منجر به دو جنگ داخلی و جان‌ باختن دستکم 2 میلیون تن شد.
خاورم**9377**3404
کد N1321829

وبگردی