آفتاب

احزاب اسپانیا در انتظار اقدامات عملی رهبر حزب مردمی

احزاب اسپانیا در انتظار اقدامات عملی رهبر حزب مردمی

مادرید- ایرنا- احزاب مختلف اسپانیا در انتظار اقدامات عملی «ماریانو راخوی» رهبر حزب مردمی و نخست وزیر موقت این کشور برای تشکیل احتمالی‌ دولت هستند.

به گزارش ایرنا ، نتیجه انتخابات روز یکشنبه گذشته حکایت از آن دارد که بازیگران صحنه سیاست داخلی اسپانیا، همان بازیگران دوران پس از انتخابات دسامبر 2015 (29 آذر ) هستند با این تفاوت که 137 کرسی کسب شده از سوی حزب مردمی (افزایش چشمگیر نسبت به انتخابات قبل)، راخوی را در جایگاه محکم تری برای تکیه زدن بر مسند نخست وزیر اسپانیا قرار داده است.
حزب سوسیالیست نیز که با یک کاهش 5 صندلی به 85 کرسی در کنگره آتی رضایت داد اما این حزب از اینکه مانع پیشی گرفتن پودموس شد، خرسند است و به نظر می رسد خود را آماده ماندن در نقش حزب اول اپوزیسیون می کند.
ائتلاف اونیدوس - پودموس هم با آرای یکشنبه گذشته تقریبا تمامی اهرم های فشار خود را از دست داد و احتمالا در انتظار تعیین تکلیف ائتلاف مذکور خواهد بود.
حزب شهروندان هم می داند که اگر بخواهد برای حمایت از حزب مردمی همچنان پیش شرط کنار رفتن ماریانو راخوی را مطالبه کند، ممکن است همین قدرت تاثیر گذاری محدود فعلی را هم از دست دهد، کما اینکه با کاهش از 40 به 32 کرسی عملا در چنین وضعیتی قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، احزاب منتظرند راخوی ابتکار عمل را در دست گیرد تا نسبت به تعیین تکلیف وضعیت دولت آتی اقدام کند.
کسب 137 کرسی در انتخابات روز یکشنبه گذشته اسپانیا، ماریانو راخوی را مصمم به تلاش برای تشکیل دولت در اسپانیا کرده است.
راهبرد راخوی برای تشکیل دولت همچنان بر همان ائتلاف بزرگ با حزب سوسیالیست و حضور حزب شهروندان استوار است.
راخوی چند روز پیش در نشست کمیته اجرایی حزب مردمی این مهم را مورد تاکید مجدد قرار داد و تصریح کرد هدفش دولتی پایدار و با ثبات 4 ساله در اسپانیا از طریق این ائتلاف است.
راخوی در هر صورت کاملا آگاه از مخالفت «پدرو سانچز» و «آلبرت ریورا» رهبران احزاب سوسیالیست و شهروندان با نخست وزیری خودش است و به همین خاطر در نظر دارد در این هفته، یک دور مذاکراتی با تمامی احزاب برگزار کند.
البته راخوی همچنان تاکید دارد بهترین گزینه همان تشکیل دولت با همراهی سوسیالیست ها (از طریق رای ممتنع آنها در نشست دوم تعیین نخست وزیر در کنگره) است.
در هر صورت راخوی و گروهش خود را آماده یک دوره 'دولت در اقلیت' کرده اند که برای هر طرح و لایحه اش باید با دیگر احزاب مذاکره کنند.
با این وجود، اولویت حزب مردمی فعلا بر محقق کردن نخست وزیری و تشکیل دولت از سوی این حزب استوار شده است.
شبد**اروپام *2*491**9122**3404
کد N1321815

وبگردی