آفتاب

واژگونی قایق حامل پناهجویان در سواحل مدیترانه 10کشته برجای گذاشت

واژگونی قایق حامل پناهجویان در سواحل مدیترانه 10کشته برجای گذاشت

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه گزارش داد : گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرده که 10 پناهجو بر اثر واژگونی قایقی کوچک در سواحل دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از رم، با تلاش های نیروهای گارد ساحلی ایتالیا 117 تن از این پناهجویان، نجات پیدا کردند.
بر اساس اعلام گارد ساحلی ایتالیا تا تعیین هویت دقیق تمام آنها نمی توان آمار دقیقی ازتابعیت آنها ارایه داد.
خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است: شمار قربانیان به احتمال زیاد افزایش پیدا خواهد کرد.
در همین خصوص و به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس اطلاعات گارد ساحلی ایتالیا، تاکنون به هزار و سیصد نفر پناهجو، در جریان 11 عملیات جداگانه کمک رسانی شده است.
پیشتر«کارلوتا سامی» سخنگوی گارد ساحلی ایتالیا افزود : نشانه های موجود حاکی ازآن است که پناه جویان خاورمیانه مقصد خود را از یونان به سمت ایتالیا تغییر داده اند.
نماینده ویژه سازمان ملل درامور پناه جویان نیز تاکید کرده بود: بسیاری از مهاجران طالب ورود به اروپا در دو ماه گذشته به جای رفتن به یونان، ایتالیا را بعنوان مقصد خود برگزیده اند و آمارها نشان می دهد که در این مدت در مقابل سه هزار و 650 مهاجری که به یونان رفته اند، 9هزار و 149 مهاجر روانه ایتالیا شده اند.
در سال گذشته بیش از یک میلیون مهاجر که اغلب سوری بودند، از طریق مرزهای ترکیه و با گذشتن از یونان به اروپا رفتند ولی این آمار درپی توافق ترکیه با اتحادیه اروپا برای بازگرداندن پناه جویان از یونان،بشدت کاهش یافت.
این درحالی است که اغلب مهاجرانی که راه ایتالیا را در پیش می گیرند، سفر خود را از لیبی آغاز می کنند.
براساس آمار وزارت کشور، ایتالیا تا دهم می سال جاری میلادی (دو روز پیش) 31هزار و250 پناهجو، با قایق خود را به این کشور رسانده اند که این رقم نسبت به مدت مشالبه سال گذشته 14درصد کاهش نشان می دهد.
هجوم پناهجویان از کشورهای جنگ زده خاورمیانه و شمال آفریقا به اتحادیه اروپا، به بحرانی برای این اتحادیه تبدیل شده است.
ایتالیا در خط مقدم مهاجرت پناهندگان از آفریقا به اروپا قرار دارد. امسال تقریبا 50 هزار پناهجو با گذر از دریای مدیترانه خود را به ایتالیا رسانده اند که این آمار، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 10 درصد کمتر است.
خاورم**9377** شبد ** 1095
کد N1321789

وبگردی