آفتاب

واکنش کره جنوبی به اظهارات «ترامپ»

واکنش کره جنوبی به اظهارات «ترامپ»

پکن - ایرنا - اظهارات دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای کسب ریاست جمهوری آمریکا در ارتباط با نوع روابط کشورش با کره جنوبی بویژه در زمینه اقتصادی، واکنش های تند مقامات سئول را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، پس از آنکه ترامپ از حمایت های نظامی آمریکا از کره جنوبی و تقبل بخشی از هزینه های آن انتقاد کرد حالا محور انتقادهای خود را متوجه مسائل اقتصادی دو کشور بویژه کره جنوبی کرده است.
او به تازگی در سخنانی گفت که پیمان تجارت آزاد که آمریکا و کره جنوبی آن را امضا و اجرایی کرده اند به بهای از دست رفتن شغل آمریکایی ها منجر شده است.
او مدعی شد که با توجه به این پیمان، آسیب های زیادی به اقتصاد آمریکا وارد شده و شمار زیادی از مردم کار خود را از دست داده اند.
امروز «یو ایل هو» وزیر دارایی کره جنوبی در اظهاراتی که حاکی از ناخرسندی وی از ترامپ بود، گفت که این پیمان باعث بهبود روابط اقتصادی دو کشور شده و برای هر دو طرف سودآور بوده است.
وی در دیدار با شماری از اعضای اتاق بازرگانی آمریکا در سئول تاکید کرد که این پیمان برای مشتریان، سرمایه گذاران و صاحبان امور تجاری مفید است.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از قول او گزارش کرده است که مشکل آمریکا کسری تجاری بالای آن کشور است که ارتباطی با دیگران ندارد و نباید به این واسطه کشورهای دیگر مقصر معرفی شوند.
ترامپ می گوید که این پیمان در واقع قاتل فرصت های شغلی است و تاکنون 100 هزار نفر در آمریکا به همین دلیل شغل خود را از دست داده اند.
این در شرایطی است که کره جنوبی می گوید ارزش صادرات آمریکا به کره جنوبی به دلیل همین پیمان از 4 میلیارد و 800 میلیون دلار به 5 میلیارد و 300 میلیون دلار افزایش داشته و در میان 13 توافقنامه تجارت آزاد آمریکا با کشورهای دیگر، پربارترین پیمان برای واشنگتن بوده است.
وزیر دارایی کره جنوبی، ترامپ را به بی اطلاعی از مسائل و آمارها متهم کرد و گفت که فروش خودروهای آمریکایی در کره 28 درصد بیشتر شده و شرکت های کره ای با ایجاد موسساتی در آمریکا اشتغال زایی برای آن کشور داشته اند.
ترامپ قبل از این هم گفته بود که حاضر است در باره روابط با کره شمالی با «کیم جونگ اون» رهبر آن کشور دیدار کند و از کره جنوبی خواسته بود اگر به چتر نظامی آمریکا نیاز دارد باید همه هزینه آن را نیز بپردازد.
همچنین وزارت امور خارجه آمریکا به نقل از «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: سخنان ترامپ باعث می شود تا ژاپن و کره جنوبی اگر احساس کنند زیر چتر نظامی آمریکا نیستند به فکر ساخت سلاحهای هسته ای بیافتند.
آساق**231**1597
کد N1321696

وبگردی