آفتاب
در اعتراض به عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی

خانواده های کشته شدگان کشتی مرمره: خون شهیدانمان فروشی نیست

خانواده های کشته شدگان کشتی مرمره: خون شهیدانمان فروشی نیست

استانبول - ایرنا - نزدیکان کشته شدگان در حمله نیروهای صهیونیستی به کشتی «مرمره آبی» حامل کمکهای بشردوشتانه به غزه، توافقنامه عادی سازی مناسبات ترکیه با رژِیم صهیونیستی را به عنوان یک معامله خونین ارزیابی کرده و اعلام کردند: «خون شهیدانمان فروشی نیست».

به گزارش پایگاه خبری «ملی گازته» ، نزدیکان و اعضای خانواده های 9 قربانی کشته شده در حمله نیروهای صهیونیستی به کشتی کمک رسانی به غزه گفتند: این توافقنامه برایشان قابل قبول نیست.
در سال 2010 میلادی در حمله نیروهای صهیونیست به کشتی مرمره آبی که حامل کمک های بشردوستانه به مردم غزه بود، 9 شهروند ترکیه کشته و شماری زخمی شدند.
«بینالی یلدریم» نخست وزیر ترکیه دوشنبه گذشته از توافق با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی مناسبات خبر داد.
بر اساس این توافقنامه تل آویو 20 میلیون دلار غرامت پرداخت خواهد کرد.
«حسن یلدیز » برادر یکی از قربانیان آن حادثه با عنوان اینکه توافقنامه عادی سازی مناسبات با رژِیم صهیونیستی قابل قبول نبوده و به نفع اسرائیل خواهد بود ، افزود: با اجرای این توافقنامه در واقع محاصره غزه مشروعیت خواهد یافت.
«علی اکبر یارادیلمیش» یکی از کمک رسانان کشتی مرمره آبی نیز که در حمله صهیونیستها معلول شده است،‌ گفت: «جنایات رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست ، آنان قابل اعتماد نیستند و همواره به دنبال منافع خود بوده اند ، شاید دولت ترکیه برای خود حسابهایی در عادی کردن مناسبات با رژِیم صهیونیستی باز کرده باشد، ولی این موضوع برای من تعهد آور نیست».
به نوشته «ملی گازته» چندین سازمان غیر دولتی از جمله «اتحادیه جوانان آناتولی» و «بنیاد حقوق بشر» نیز آشتی ترکیه با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
«بلند یلدریم» رئیس بنیاد حقوق بشر و کمک های بشردوستانه ترکیه روز گذشته گفته بود : توافقنامه عادی سازی مناسبات ترکیه با رژیم صهیونیستی منافع تل آویو را تامین می کند و محکوم است.
متولی اعزام کشتی کمک رسانی مرمره آبی به غزه، گفت : از اقدام دولت آنکارا در عقد چنین توافقنامه ای با رژِیم صهیونیستی متعجب است.
وی افزود: رژیم صهیونیستی برنده این توافق است چرا که محاصره غزه همچنان ادامه خواهد داشت و ترکیه با این توافقنامه از یکی از شرطهای خود مبنی بر لغو محاصره غزه چشم پوشی کرده و از سوی دیگر به نوعی به این محاصره مشروعیت داده است.
رئیس بنیاد حقوق بشر و کمک های بشردوستانه ترکیه در ادامه اعتراضهای خود به عادی سازی روابط آنکارا با تل آویو اضافه کرد: با این توافقنامه راه برای رژِیم صهیونیستی در تصاحب منابع گازی در آبهای ساحلی غزه باز شد و این به معنی مصادره ثروت فلسطینی ها از سوی اسرائیل و فروش آن به اروپا خواهد بود.
برخی رسانه های ترکیه از تواقق ترکیه با رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز شرق دریای مدیترانه به اروپا از طریق ترکیه خبر داده اند.
خاورم**2010**1663**
کد N1321619

وبگردی