آفتاب
در گفت و گو با ایرنا مطرح شد؛

روز قدس؛ نماد وحدت و اراده امت اسلامی

روز قدس؛ نماد وحدت و اراده امت اسلامی

تهران- ایرنا- «احمدرضا روح الله زاد» دبیر کمیسیون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان اینکه روز قدس نماد وحدت جهان اسلام است، بیان داشت که حضور گسترده مردم در راهپیمایی این روز اعتراض مسلمانان را به جنایت های رژیم صهیونیستی به جهانیان اعلام می دارد و آنان را نسبت به خطرهای این رژیم برای آینده امنیت جهانی آگاه می سازد.

سده 20 میلادی برای فلسطینان همراه با فراز و نشیب های بسیاری بود، روزگاری که صهیونیسم با فریبکاری خویش قراردادهای اقتصادی با برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه امضا کرد و اینگونه توانست به این منطقه راهبردی ورود پیدا کند و ثروت ‏های بی‏ پایان خاورمیانه را مورد نفوذ و سلطه قرار دهد.
در همان برهه زمانی بود که نخستین کنگره صهیونیستی در شهر پازل سوئیس در 1897میلادی برگزار شد و در آن درباره بازگرداندن یهودیان جهان به فلسطین و برپایی یک دولت صهیونیستی در برابر ملت و صاحبان راستین آن موافقت کردند و در همین راستا چندین موسسه مالی برای تحقق این هدف بر پا شد و بعدها فعالیت های بسیاری در زمینه تشکیل چنین رژیمی شکل گرفت اما مردم فلسطین از همان ابتدا در برابر این موضوع پایداری و مقاومت کردند و برای دفاع از وطن و پاسداری از مقدسات خویش، گروه‌های جهادی، تظاهرات و اعتصاب های عمومی شکل دادند تا آن که پس از پایان جنگ دوم جهانی، دولت های انگلیس و آمریکا توانستند در 1947میلادی با استفاده از سازمان ملل متحد، قطعنامه تقسیم سرزمین فلسطین را صادر کنند، بر پایه آن، این سرزمین میان مردم فلسطین و گروهی از صهیونیست های اشغالگر تقسیم شد و این مردم مظلوم از آن زمان تا به امروز به جهاد و مبارزه با این رژیم غیرقانونی پرداختند و کشورهای مسلمان منطقه از جمله ایران نیز همواره پشتیبان آنها بوده اند و هرگز رژیم اسراییل را به رسمیت نشناخته اند.
موضوع فلسطین از چنان اهمیتی نزد امام خمینی(ره) برخوردار بود که ایشان در 16مرداد 1358 خورشیدی، آخرین جمعه ماه رمضان را «روز قدس» نامیدند و تمامی مسلمانان جهان را به حمایت از مردم فلسطین فرا خواندند. از این رو از آن زمان تا به امروز،‌ هر سال مردم ایران و دیگر جهان در جمعه پایانی ماه رمضان به راهپیمایی در پشتیبانی از این مردم مظلوم می‌پردازند.
در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامی در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و دیگر کشورهای اسلامی است. روز ایستادگی مستضعفان عالم علیه مستکبران و هنگامه فریاد مظلومیت ملتی به شمار می رود که با خون فرزندان خود در مسیر آزادی و رهایی میهن خویش از چنگال ظلم و ستم گام برمی دارند.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت فرا رسیدن روز قدس با «احمدرضا روح الله زاد» دبیر کمیسیون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین به گفت و گو پرداخت.

- در ادامه متن این گفت و گو آمده است:
**ایرنا: دلایل شکل گیری رژیم صهیونیستی چه بود و این رژیم برای جهان اسلام چه خطرهایی در پی دارد؟
***روح الله زاد: جریان های سلطه یا قدرت های استکباری و استعماری با هدف ناامنی و جنگ در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا این رژیم را برپا کردند. وقتی رژیمی با چنین هدفی و برای ایجاد ناامنی در منطقه شکل می گیرد و به طور پیوسته، محیط اطراف خود را دچار چالش، بحران و جنگ می کند، طبیعی است که منافع و امنیت کشورهای خاورمیانه با خطر روبرو می شود و به صورت تهدیدی جدی در می آید. از زمان تشکیل این رژیم همگان شاهد قتل عام، کشتار و آوارگی ملت فلسطین بوده اند و امنیت و آرامش از آنها سبلب شده است.
**ایرنا: مسجدالاقصی و سرزمین فلسطین از قداست و ارزش والایی نزد مسلمانان برخوردار است، چه عواملی را می توان در شکل گیری چنین مقوله ای موثر دانست؟
***روح الله زاد: مسجدالاقصی قبله نخست مسلمانان به شمار می رود و در قرآن و در سوره بنی اسرائیل اشاره شده که این منطقه محل معراج پیامبر اسلام(ص) به طرف آسمان بوده و همین امر سبب شده است تا این سرزمین برای مسلمانان به یک مکان ویژه و مقدس تبدیل شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «هرگز خداوند کافران را بر مؤمنان چیره نخواهد ساخت‌.»، پس پروردگار سلطه کافران را بر این منطقه برنمی تابد و این آیه شریفه تکلیف مسلمانان را برای رهایی فلسطین از اشغال مشخص می کند.
**ایرنا: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سایه رهبری امام خمینی(ره)، موضوع فلسطین به یکی از مسایل نخست در سیاست خارجی کشور تبدیل شد، دلیل این حساسیت و اهمیت برای ایران و دیگر کشورهای مسلمان چیست؟
***روح الله زاد: حمایت و دفاع از فلسطین را باید در ابعاد انسانی، دینی و امنیت ملی مشاهده کرد. در بُعد انسانی بایستی بیان داشت که جامعه فلسطین یک جامعه انسانی و دارای ملت مظلومی است که 68 سال از سرزمین خود آواره شده اند و آنهایی که در داخل این کشور زندگی می کنند، در شرایط سخت اشغال روزگار می گذرانند زیرا رژیم صهیونیستی علیه آنها جنایت های متعددی انجام می دهد. این عوامل نشان می دهد که ستم بزرگی علیه بشریت در فلسطین در حال اتفاق است به همین سبب تکلیف انسانی ایجاب می کند، همگان مساله این سرزمین توجه و از آنان حمایت کنند. از این رو می توان گفت یکی از عواملی که سبب شده ایران به موضوع فلسطین توجه کند، بعُد انسانی بوده است.
اما بعُد دوم که باعث شد، کشورمان به دفاع از این ملت مظلوم بپردازد ابعاد دینی آن محسوب می شود. فلسطینیان یک جامعه مسلمان هستند که مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند و بدین شکل بر همه مسلمانان تکلیف است، به ملت فلسطین کمک کنند و بر این پایه ایران هم به یاری آنان شتافته است.
در بُعد منافع و امنیت ملی نیز باید گفت، رژیم صهیونیستی با هدف ناامنی در منطقه به وجود آمده است و وقتی این امر در منطقه گسترش پیدا کند به صورت طبیعی هزینه های امنیتی کشورهای منطقه از جمله ایران افزایش خواهد یافت و این سبب افزایش هزینه های پیشرفت و به دنبال آن،‌ دور ماندن از توسعه می شود، پس با توجه به این موضوع باید به مساله فلسطین پرداخت.
**ایرنا: امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند، چه دلیلی سبب شد تا ایشان این زمان را انتخاب کنند؟
***روح الله زاد: امام(ره) با توجه به این نکته که مبارزه با رژیم صهیونیستی یک اصل تغییرناپذیر است و این امر باید در یک چارچوب همگانی صورت پذیرد نه آنکه مختص یک قوم، گروه و کشور خاصی باشد و موضوعی به شمار می رود که به تمامی مسلمان مربوط می شود، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس و محور وحدت جهان اسلام نامگذاری کردند. ایشان بر این امر به صورت کامل اشراف داشتند که دشمن برای سلطه بر منطقه چاره ای جز نفاق و تفرقه در میان مسلمانان ندارد و رژیم صهیونیستی نیز در راستای نهادینه کردن همین مساله شکل گرفت، پس امام(ره) با اعلام روز قدس، پس از یک ماه عبادت و روزه داری، توجه افکار عمومی را به یک مساله خاص جلب می کنند و آن موضوع فلسطین به شمار می رود که به عنوان اولویت جهان اسلام و محور وحدت انتخاب شده تا مردم از این راه علاوه بر اینکه بر تکلیف خود که همان آزادسازی فلسطین از اشغال است توجه کنند به تحرک های تفرقه افکنانه جریان های هم پیمان با رژیم صهیونیستی نیز توجه داشته باشند و از ورود به حوزه هایی که باعث تفرقه میان مسلمانان می شود، دوری کنند اما متاسفانه بعضی از کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی هم پیمان شده اند و مدیریت تفرقه در منطقه را به نفع آن و به ضرر مسلمانان بر عهده گرفته اند.
**ایرنا: برگزاری راهپیمایی روز قدس حاوی چه پیام هایی برای جهانیان است؟
***روح الله زاد: حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس یک مطالبه را به جهانیان اعلام می کند و آن اینکه جامعه اسلامی نسبت به ارزش ها و مقدسات اسلامی حساس و پیگیر است و به جنایت هایی که رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین انجام می دهد، اعتراض دارد. با این راهپیمایی جامعه جهانی نیز نسبت به جنایت های این رژیم و هم پیمان هایش در فلسطین و خطرهای آن برای آینده امنیت جهانی آگاه می شود.
**ایرنا: با توجه به تاثیرهای اجتناب ناپذیر راهپیمایی روز قدس بر افکار عمومی جامعه بین المللی، این مقوله تا به حال چه دستاوردهایی برای جهان اسلام داشته است؟
***روح الله زاد: نخستین دستاورد راهپیمایی روز قدس وحدت در جهان اسلام است، فلسطین به عنوان اولویت نخست مسلمانان می تواند محور وحدت باشد زیرا دشمن تنها از روش نفاق و تفرقه می تواند منافع و ثروت های منطقه را به تاراج ببرد و اگر مسلمانان با یکدیگر متحد باشند، سلطه بر جامعه های اسلامی غیرممکن خواهد بود. همچنین با راهپیمایی گسترده در روز قدس مردم منطقه به ظرفیت های درونی خود پی می برند و به وظیفه ای که نسبت به خود دارند، آگاه می شوند.
این راهپیمایی سبب می شود تا مردم دشمنان را بهتر بشناسند زیرا مشاهده شده است، با نزدیکی روز قدس جریان های نفاق در سطح منطقه فعال شده اند و در مسیر خلاف آرمان و مطلوبیت جوامع اسلامی در حال حرکت هستند. راهپیمایی در این روز سبب ناامیدی در صف دشمن می شود و هزینه های آنها را برای پیاده کردن سیاست های سلطه در منطقه زیاد می کند. همچنین باید گفت، اگر راهپیمایی روز قدس گسترده تر برگزار شود، امید در میان مستضعفان جهان و نیروهای مقاومت افزایش پیدا می کند و آنان به این نتیجه می رسند که می توانند در عرصه مقاومت حضور فعالی داشته باشند و از حمایت گسترده مردمی در جهان اسلام برخوردار شوند.
**ایرنا: از آنجایی که رسانه ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری ها از مهم ترین نهادهای جلوگیری از نشر اخبار کذب به وسیله دشمن هستند، وظیفه این منابع خبری در ارتباط با روز قدس چیست؟
***روح الله زاد: در پروتکل های رژیم صهیونیست، بندی را در والستریت تصویب کردند که در آن آمده بود برای اینکه بتوان حیات خود را استمرار داد و بر جامعه جهانی سلطه داشت، باید مرکزهای بزرگ خبررسانی ایجاد و اخبار جهان را از این کانال ها منتشر کرد تا به این وسیله بتوان بر افکار جهانی سلطه یافت. این امر نشان می دهد که مدیریت افکار عمومی بسیار مهم و حیاتی است بنابراین رسانه ها و خبرنگاران در جوامع اسلامی باید اخبار را به گونه ای منتقل کنند تا سلطه رسانه ای رژیم صهیونیستی را در هم بشکنند و مردم را با واقعیت ها و حقایق سرزمین فلسطین آشنا سازند، سپس بر پایه این حقیقت ها که از رسانه ها منعکس می شود، بتوان تصمیم های درست و به موقع در حمایت از مردم مظلوم فلسطین گرفت.
*گروه اطلاع رسانی(مهدی احمدی)
**پژوهشم**9370**2002**9131
کد N1321601

وبگردی