آفتاب

روز قدس؛ یادآور پایداری آرمان فلسطین/ نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

روز قدس؛ یادآور پایداری آرمان فلسطین/ نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها

تهران- ایرنا- روز قدس فردا با حضور حامیان حقوق ملت فلسطین در سراسر جهان گرامی داشته خواهد شد. این موضوع در کنار دیدار رهبری با مسوولان دستگاه قضا و رخدادهای تروریستی اخیر در ترکیه مهمترین محورهای توجه روزنامه های امروز بود.

این گزارش به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنجشنبه 10 تیر 1395 خورشیدی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.
**روز قدس و پایبندی به آرمان فلسطین
فردا یازدهم تیرماه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس است. روزنامه های امروز به همین مناسبت به موضوع آرمان فلسطین و لزوم پایبندی به آن پرداختند.
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «قدس در گذر زمان» نوشت: اکنون که به دلیل حضور گسترده گروهک‌های تروریستی دست پرورده آمریکا، اسرائیل وعربستان مساله فلسطین به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته، روز جهانی قدس می‌تواند فرصتی برای همگرایی اسلامی تلقی شود. از این رو حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس فرصت مناسبی است تا از یکسو جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بازگویی واز سوی دیگر چهره واقعی ارتجاع عرب برای جهانیان روشن شود.
روزنامه «اعتماد» هم در سرمقاله خود دفاع از فلسطین را به مثابه دفاع از منافع ملی ایران دانست و آورد: ایران با حمایت از فلسطین در واقع از مرزهای سرزمینی خودش دفاع می‌کند، چرا که این موضوع ثابت شده است که اگر اسراییل فرصتی پیدا کند قطعا ضربه خود به ایران را وارد خواهد کرد. کما اینکه در چند سال اخیر شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای‌مان توسط اسراییل بودیم. بنابراین دفاع از مرزهای فلسطین دفاع از مرزهای ملی است. امروز پیوندهای سیاسی، منطقه‌ای، اقتصادی، اجتماعی و سرزمینی ما با کشورهای منطقه اینگونه ایجاب می‌کند که برای حفظ منافع خودمان تلاش کنیم. امروز مفهوم مرزهای ملی توسعه پیدا کرده و کشورها مجبورند برای حفظ منافع ملی‌شان فراتر از مرزهای سرزمینی خود را بنگرند.
روزنامه «سیاست روز» هم در سرمقاله خود روز قدس را مفهومی ایدئولوژیک و محتوایی راهبردی دانست و آورد: نامگذاری روز قدس در ماه مبارک رمضان، تجلی مفهوم اسلام سیاسی و عملی است. اندیشه‌ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افق‌های درخشانی را در فراروی ملت‌ها قرار داد تا در آن با شناخت ظرفیت‌ها و توان سیاسی، اقتصادی خود، درک عمیقی از رویدادهای سیاسی جهان دریابند و در سایه آن به خودباوری ملی برسند. آن هم در شرایطی که الگوهای مختلفی از اسلام ارائه می‌شود و برداشت‌های سطحی و تفسیرهای نادرست از آن، بیراهه‌ای ساخته است که درک اسلام حقیقی از آن به دشواری انجام می‌گیرد. قدس فرصتی برای اشتراک دردها و مصیبت‌ها با ملت‌های اسلامی است . قدس؛ مفهوم ایدئولوژیک و محتوای راهبردی است. راهبردی که امروز نقشه راه ملت‌های اسلامی و عربی برای گذر از مرحله دشواری است که در آن بسر می‌برند.

**دیدار رهبری با مسوولان دستگاه قضا
دیروز چهارشنبه نهم تیر، رهبری در دیدار رییس و مسوولان قوه قضاییه، مسوولیت ها و وظایف دستگاه قضایی را به متولیان آن یادآور شد. بیانات رهبری در این دیدار در روزنامه های امروز بازتاب داشت.
روزنامه «اطلاعات» بخشی از سخنان رهبری را مبنی بر اینکه «قوه قضاییه با افراد متخلف و فاسد درون خود قاطعانه برخورد کند» تیتر قرار داد. به نوشته اطلاعات، ایشان خاطرنشان کردند: تبلیغات مغرضانه رسانه های بیگانه و تهاجم به قوه قضاییه، در دوره کنونی افزایش بیشتری پیدا کرده که دلیل آن مواضع انقلابی، ارزشی و صریح رئیس دستگاه قضایی و مسئولان عالی این قوه است.
به نوشته اطلاعات، رهبری با تاکید بر جلب رضایت مردم به عنوان وظیفه ای اسلامی و هدفی مبنایی، «حفظ سلامت قوه قضاییه» را اصلی ترین عامل جلب رضایت مردم دانستند و تأکید کرد: باید در داخل قوه قضاییه با افراد متخلف و فاسد در همه استانها و شهرها، با جدیت و قاطعانه برخورد شود و این شیوه باید استمرار یابد.
همچنین به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی»، رهبری خطاب به مسوولان دستگاه قضایی گفتند: سلامت قوه قضاییه را در درجه اول اهمیت قرار دهید و آن را یک کار اساسی بدانید. ایشان همچنین برضرورت اطلاع ‌رسانی در خصوص برخورد با افراد خاطی در داخل دستگاه قضایی تاکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: معدود افرادی که در داخل قوه قضاییه مرتکب فساد و اقدامات خلاف می‌شوند، علاوه بر خیانت به مدیران و کارکنان خدوم و زحمتکش دستگاه قضایی، به مردم نیز ظلم می‌کنند.
«جایگزین مجازات زندان را طراحی کنید» هم تیتری بود که روزنامه جوان از میان بیانات رهبری برای گزارش مرتبط خود برگزید. به نوشته جوان، رهبر انقلاب، برنامه محوری و زمان بندی برای اجرای برنامه ها، پیشگیری از جرم و اصلاح قوانین را از دیگر الزامات اهمیت بسیار بالای قوه قضاییه و خروجی مطلوب این قوه برشمرد و با تاکید مجدد بر لزوم کاهش مجازات حبس گفتن: باید با استفاده از افراد صاحب نظر و کارشناسان مجرب، برای مجازات‌های جایگزین زندان برنامه ریزی و طراحی شود. ایشان همچنین درخصوص موضوع پیشگیری از جرم خاطرنشان کردند که این موضوع بسیار مهم و فرا‌قوه‌ای است که نیازمند اندیشه، علم و تجربه است.
روزنامه «کیهان» هم بخش دیگری از بیانات رهبری را مبنی بر اینکه «قوه قضاییه باید صد در صد انقلابی باشد» تیتر قرار داد. به نوشته این روزنامه رهبر انقلاب در جمع بندی از سخنانش، تاکید کرد: قوه قضاییه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند. ایشان خاطرنشان کرد: البته انقلابی‌گری برخلاف نظر و تبلیغ برخی‌ها، تندروی نیست بلکه انقلابی‌گری یعنی «عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن.»

** جولان تروریست ها در ترکیه
سه شنبه شب این هفته (هشتم تیرماه) عملیات تروریست ها در فرودگاه استانبول منجر به کشته شدن ده ها تن و زخمی شدن صدها نفر از اتباع ترکیه و دیگر کشورها شد؛ حادثه ای که شب خونینی را برای ترکیه رقم زد و ذهن تحلیلگران را به واکاوی علت جولان تروریست ها در ترکیه واداشت.
روزنامه اعتماد در گزارش خود نوشت: در ساعات پایانی روز سه‌شنبه خبر حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورک استانبول یک بار دیگر دل میلیون‌ها نفر را در گوشه و کنار جهان لرزاند. تروریست‌های انتحاری با اسلحه و کمربندهای انفجاری توانستند خود را به محوطه ترانزیت فرودگاه برسانند و مردم بیگناه را به رگبار ببندند و سپس خود را نیز منفجر کنند؛ عملیاتی که در آن هر سه تروریست توانستند عملیات خود را با موفقیت انجام دهند و تاکنون طبق آمار منتشر شده ٤١ نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود ٢٣٩نفر نیز زخمی شده‌اند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم نوشت: روز 29 ژوئن، تبدیل به روز سیاه برای مردم ترکیه شده است. سه‌شنبه سیاهی که در آن 41 نفر کشته شده‌اند و 140 نفر نیز زخمی. در حالی که در ترکیه خبرها حول بهبود رابطه ترکیه با روسیه بود، ناگهان سه انفجار انتحاری در فرودگاه آتاتورک، اذهان را به یک حمله تروریستی دیگر در این کشور معطوف کرد. البته این‌بار شکل حمله آشنا است. چند ماه قبل چنین حمله‌ای را فرودگاه بروکسل در بلژیک تجربه کرده بود در همان زمان اردوغان با تسلیت به مردم این کشور گفت ممکن است ترکیه نیز با چنین حمله‌ای روبه‌رو شود. حالا پیش‌بینی اردوغان به تحقق پیوسته است. به نظر می‌رسد عملیات انتحاری در فرودگاه‌های پر رفت و آمد به ابزاری مهم برای داعش تبدیل شده است.
روزنامه «شرق» در یادداشت خود از «ماری» گفت که مقام های ترکیه در آستین پرورانده اند. به نوشته شرق، دو سال پیش هنگامی که تروریست‌های داعش با نام دولت اسلامی شهر موصل به عنوان مرکز پیوند شرق و غرب و شمال و جنوب بین‌النهرین (میان‌رودان) و بلکه خاورمیانه را تصرف کردند، به جنایات مرگ‌باری در این شهر و تمام استان «نینوا» به عنوان بزرگ‌ترین و آبادترین استان عراق دست زدند، تنها جایی در موصل که از دستبرد آنان در امان ماند، کنسولگری بزرگ ترکیه با ده‌ها پرسنل آن بود؛ گرچه دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری ظاهرا به گروگان گرفته شده بودند؛ ولی همه آنان پس از مدتی آزاد شده و گفتند و خواندیم؛ ده‌ها دیپلمات ترک با تروریست‌های بازداشت‌شده در ترکیه که از چهار سوی دنیا و از مسیر ترکیه و بیشتر از طریق همین فرودگاه برای کمک به داعش عازم سوریه و عراق شده بودند، مبادله شدند. سیاست‌مداران ترک نمی‌دانستند؛ «مار همان‌ است به سیرت که هست/ ورچه به صورت به‌در آید ز پوست.»
این روزنامه در ادامه با اشاره به حمایت های لجستیکی اردوغان از داعش نوشت: هر روز صف تانکرهای مملو از نفت استخراج‌شده به وسیله داعش از مناطق نفت‌خیز شمال سوریه به سوی ترکیه روان بود. زمانی که روسیه این وضعیت را مستند به عکس، فیلم و اسناد انکار‌ناپذیر افشا کرد، ماه‌عسل اردوغان و داعش پایان یافت و تحت فشارهای بین‌المللی «کشتی‌بان را سیاستی دیگر آمد». حمایت آشکار از داعش قطع شد، مار پرورده‌شده در آستین بیدار شد و شروع به نیش‌زدن کرد. البته هر بار اردوغان آن نیش‌ها را به دیگران منتسب می‌کرد، غافل از اینکه کشتار فرودگاه آتاتورک مانند پاریس و بروکسل از آن نوع نیست که بتوان دیگران را عامل آن دانست که «هرکه او مار پرورد به کنار/ بگزد پرورنده را ناچار.»
روزنامه «ایران» هم در تحلیل خود از حادثه فرودگاه استانبول نوشت: گرچه برآوردهای اولیه داعش را عامل اقدام تروریستی فرودگاه استانبول نشان می‌دهد اما از نگاهی فرقی ندارد که عاملان عملیات تروریستی استانبول اعضای داعش یا «پ ک ک» باشند، مهم بستری است که برای آن فراهم شده است. باید ریشه این بستر خشکانده شود و راه مقابله با آن تغییر منطق و ایجاد نگاه و تعریف مشترک از مصادیق ترور و عملیات تروریستی است. تا زمانی که ترور و عملیات‌های تروریستی با ملاحظه منافع تعریف شود، مقابله با آن نه دشوار، بلکه غیرممکن است. در حال حاضر بحران سوریه و عراق، خاورمیانه را به بهشت تروریست‌ها تبدیل کرده است. کسانی که در این دو کشور مدیریت بحران کردند، امروز خود دچار بحران شده‌اند.
روزنامه «ابتکار» هم در گزارش خود از لزوم همکاری جمعی برای مقابله با تروریسم گفت و آورد: آنچه که هویداست ترور و عواقب وحشتناک آن با بیانیه، اعلامیه و محکوم کردن توسط اراده های سیاسی از بین نمی رود. تروریسم محصول وضعیت و شرایط جهان بحران زده قرن 21 ام است. فضایی از نابرابری، بیکاری، سرکوب و تمرکز انحصار قدرت که هر کس به شیوه مختلفی به دنبال آلترناتیوی برای از بین بردن آن است. آلترناتیو تروریست ها جز ارتجاع چیزی نیست و جزبا همکاری جمعی از بین نمی رود. حوادث تروریستی در عراق، لبنان، فرانسه، بلژیک، آمریکا و ترکیه نشان داد که دفع تروریسم نیاز به همکاری جمعی جهانی دارد. همکاری هایی که از لایه های زیرین جوامع، با کسب آموزش و حداقل آزادی و برابری حاصل شود نه همکاری هایی که میان سران کشورها در کاخ سفید، الیزه و یا کرمین و در قالب محکومیت و صرف مبارزه نظامی و سخت افزاری باشد.
روزنامه «شهروند» هم در یادداشتی به پیامدهای منفی این حادثه تروریستی برای ترکیه پرداخت و نوشت: حمله به فرودگاه آتاتورک در خلال شلوغ‌ترین فصل سفرهای توریستی ضربه‌های به غایت مهلک به دولت ترکیه وارد آورده است. ترکیه مدت‌ها است که تلاش می‌کند تا جایگاه خود را در صنعت حمل‌ونقل هوایی به رتبه‌ای جهانی برساند و با خطوط هوایی برتر جهانی رقابت کند. بر این اساس قرار بود که استانبول به‌عنوان مرکز خطوط هوایی ترکیه برای راه‌اندازی پروازهای گوناگون به سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه می خوانیم: ضربه دیگری که با این حملات به ترکیه وارد می‌شود این است که روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را بیش از پیش پیچیده و دشوار می‌کند. هر کشوری که قصد پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد باید ملاحظات امنیتی اطلاعاتی و قوانین و معاهدات مربوط به آن را که مدنظر شورای اروپا است، رعایت کرده و امضا کند. حالا و در این وضع مذاکرات مربوط به اعطای ویزا شنگن نیز به اتباع ترکیه که پیش‌تر اتحادیه اروپا قولش را داده بود، احتمالا به حال تعلیق در خواهد آمد. ضربه مهلک دیگری که این حملات به ترکیه وارد می‌آورد، ضربه‌ای است که ناامنی‌ها به صنعت توریسم این کشور وارد می‌آورد.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**9275** 9279
کد N1321344

وبگردی