آفتاب

پایان دوره 6 ساله ریاست جمهوری آکینو/ رئیس جمهوری جدید فیلیپین و آغازی جنجالی

پایان دوره 6 ساله ریاست جمهوری آکینو/ رئیس جمهوری جدید فیلیپین و آغازی جنجالی

کوالالامپور – ایرنا – 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهوری فیلیپین پس از یک دوره 6 ساله زمامداری امروز پنجشنبه زمام امور این کشور 100 میلیونی را به 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری منتخب می سپارد تا وی تنها در یک دوره 6 ساله توان مدیریتی خود را برای توسعه فیلیپین به کار گیرد.

به گزارش ایرنا، 'رودریگو دوترته' که سیاست سختی در قبال مجرمان دارد و وعده داده است با تکیه براین قبیل سیاست ها امنیت را به این کشور بازگرداند، امروز پنجشنبه سوگند یاد می کند.
در حالی که 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهور فعلی فیلیپین در بین جمعیت زیادی از مردم و روزنامه نگاران جلسه سوگند خود را برگزار کرده بود، اما دوترته قرار است در کاخ ریاست جمهوری و با حضور تعدادی مهمان انتخاب شده و روزنامه نگاران دولتی مراسم سوگند را برگزار کند.
تلاش برای بازگردان مجازات اعدام، صدور مجوز شلیک نیروهای امنیتی، پیشنهاد پاداش برای جسد قاچاقچیان مواد مخدر و همچنین کشتن افراد مشکوک به جرائم توسط مردم عادی از جمله موضوعات جنجال برانگیزی است که دوترته در تبلیغات انتخاباتی خود و همچنین در هفته های گذشته بیان کرده است.
اعلام حکومت نظامی برای برخی گروه ها و کودکان از ساعاتی از شب و ممنوع کردن فروش مشروبات الکلی پس از نیمه شب از دیگر عناصری است که 'دوترته' قرار است با تکیه بر آنها چشم انداز قانون و نظم خود را محقق سازد.
دوترته در کارزار انتخاباتی خود، 'آکینو' را که بالاترین رشد اقتصادی را در چند دهه گذشته برای کشورش ایجاد کرد، به دلیل بدتر شدن شرایط ترافیک، آمار بالای جرائم و فقر گسترده در بین مردم فیلیپین مورد انتقاد قرار داده بود.
رئیس جمهوری منتخب فیلیپین که فعالیت 6 ساله خود را از امروز آغاز می کند، پیشتر در اظهارات جنجال برانگیزی برخی متحدان فیلیپین از جمله استرالیا و آمریکا را نیز مورد انتقاد گسترده قرار داده بود.
رسانه های غربی تلاش دارند در انعکاس دیدگاه های دوترته به گونه ای عمل کنند که وی را فردی فراقضایی جلوه دهند و تاکنون در تمام گزارش ها مدعی شده اند دوترته که مقابله و قتل مجرمان را جزیی جدایی ناپذیر از برنامه های خود می داند و براساس برخی گزارش ها در طول دوران ریاست خود بر شهرداری شهر 'داوائو' بیش از هزار نفر را کشته، اکنون ادامه کشتار فراقضایی را در فیلیپین به یک نگرانی عمده تبدیل کرده است.
شهردار سابق شهر داوائو علاوه بر سیاست ها خود برای ایجاد امنیت و مقابله با مجرمان در این کشور همچنین اصلاحاتی از قبیل 'تغییر نظام دولت مرکزی به فدرالی' که بر اساس آن ایالت ها خودمختاری بیشتری کسب می کنند را نیز در جزء برنامه های خود اعلام کرده است.
'دوترته' همچنین وعده داده است که به منازعات چند دهه ای مسلمانان و شورش های کمونیست ها که تاکنون باعث مرگ دهها هزار نفر در این کشور شده است پایان می دهد.
مذاکرات صلح با این گروهها قرار است در هفته های آینده انجام شود و دوترته معتقد است که نظام فدرالی می تواند به منازعات مسلمانان در جنوب این کشور که خواستار خودمختاری هستند، پایان دهد.
آساق**241**1611
کد N1321288

وبگردی