آفتاب

افزایش حمایت نمایندگان حزب کارگر از «آنجلا ایگل» برای شکست دادن کوربین

افزایش حمایت نمایندگان حزب کارگر از «آنجلا ایگل» برای شکست دادن کوربین

لندن - ایرنا - منابع انگلیسی از افزایش حمایت نمایندگان پارلمانی حزب کارگر از خانم «آنجلا ایگل» وزیر مستعفی تجارت کابینه در سایه برای جانشینی جرمی کوربین رهبر این حزب خبر می دهند.

به گزارش ایرنا، این منابع می گویند که تاکنون 51 تن از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر از خانم ایگل حمایت کرده اند.
وی یکی از اعضاء ارشد کابینه کوربین بود که در جریان موج استعفای اخیر اعضاء این حزب، از مقامش کناره گیری کرد.
آنجلا ایگل مدعی شده است که توان متحد کردن اعضای حزب در صورت رسیدن به رهبری این حزب را دارد.
به گزارش اسکای نیوز، انتظار می رود که این وزیر پیشین کابینه در سایه ، عصر روز پنجشنبه درارتباط با این مساله اظهار نظر رسمی کند.
در همین حال جان مک دانل وزیر دارایی کابینه درسایه و از همکاران نزدیک جرمی کوربین شامگاه چهارشنبه به شبکه اسکای نیوز گفت که کوربین در مقابل چالش های ایجاد شده ایستاده است.
وی همچنین گفت که انتظار دارد که همزمان با رقابت رهبری حزب محافظه کار، رقابتی نیز در داخل حزب کارگر شکل بگیرد.
بیش از 80 درصد از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر که اصلی‌ترین گروه مخالف دولت محافظه‌کار انگلیس شمرده می‌شود، روز سه‌شنبه گذشته در جریان یک رأی‌گیری مخفی به جرمی کوربین رهبر این حزب رأی عدم اعتماد دادند.
در جریان این رأی‌گیری که متعاقب استعفای اکثر اعضای کابینه در سایه صورت گرفت، 172 نماینده پارلمانی حزب کارگر علیه کوربین و تنها 40 نماینده به نفع او رأی دادند.
براساس اساسنامه حزب کارگر، این رأی برای کوربین که از سوی اعضای حزب انتخاب می‌شود الزام‌آور نیست اما همان‌طور که دیده می‌شود ادامه کار را برای او در پارلمان بسیار دشوار کرده است.
این نمایندگان پارلمانی حزب کارگر بر این باورند که جرمی کوربین کاریزمای لازم برای رهبری حزب کارگر و پیروزی در انتخابات عمومی سال 2020 را ندارد.
آنها همچنین نتیجه همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) را که منجر به رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا شد را بهانه کرده و می گویند که او به اندازه کافی برای متقاعد ساختن رای دهندگان به ادامه حضور در اتحادیه اروپا تبلیغات نکرده است.
به رغم اینکه جرمی کوربین در انتخابات درون حزبی سال گذشته با کسب قاطعیت آراء به رهبری حزب کارگر انتخاب شد اما منتقدینش می گویند که هواداران وی با پرداخت حداقل حق عضویت (برابر با 10 هزار تومان) وی را بر کرسی رهبری حزب نشاندند.
این در حالی است که هم پیمانان کوربین، مخالفان وی را به «زور گویی» و استفاده از اهرم فشار متهم می کنند.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر روز سه‌شنبه گذشته در واکنش به رأی عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی این حزب به او، این اقدام را فاقد مشروعیت خواند و گفت که به هواداران حزبش خیانت نمی‌کند و همچنان به مبارزه‌اش ادامه خواهد داد.
اما رهبر حزب کارگر روز چهارشنبه واکنشی به فشارهای صورت گرفته حتی به اظهارات غیرمنتظره دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام، نشان نداد و حاضر به مصاحبه در این مورد نشد.
برخی از اعضای حزب کارگر نیز هشدار داده‌اند که عدم استعفای کوربین می‌تواند سبب انشقاق در این حزب بحران‌زده شود.
در همین حال 'تام واتسون'، معاون کوربین می گوید که تمام تلاش خود را بکار بسته تا اوضاع حزبی را آرام سازد.
وی در گفت و گو با شبکه 'بی.بی.سی' گفت: تمام هفته گذشته تلاش کردم تا از طریق گفت وگو با همه طرف ها یک راه حل مشترک پیدا کنم. من با جرمی کوربین هم صحبت کردم اما او از موضعش کوتاه نمی آید.
واتسون گفت: متاسفانه این یک فاجعه است. هرچند او از سوی هوادارانش انتخاب شده اما آنها هم به خوبی می دانند که اگر او بخواهد دولت تشکیل دهد باید تحت حمایت نمایندگان پارلمانی قرار گیرد.
بحث کودتای درون حزب علیه کوربین، مدت‌ها است که بر سر زبان‌ها است و یکی از کسانی که به‌شدت با رهبر حزب کارگر دارای زاویه است؛ بن هیلاری است که روز یکشنبه گذشته بالاخره از کابینه در سایه کنار گذاشته شد.
جرمی کوربین چپ‌گرا در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی ( 21 شهریورماه 94) در انتخابات حزب کارگر به‌رغم مخالفت های جناح راست این حزب خصوصاً جناح معروف به بلری‌ها ، با دست آوردن 59 درصدی آرای اعضا و هواداران ، به رهبری حزب انتخاب شد.
اما جرمی کوربین در حالی به رهبری حزب کارگر رسید که در میان رده‌های بالای حزب حمایت زیادی نداشت و تنها در دقایق پایانی توانست حمایت نمایندگان لازم برای نامزد شدن را جلب کند و در آغاز کارزار انتخاب رهبر حزب کارگر کمتر کسی تصور می‌کرد کوربین شانس پیروزی داشته باشد.
ضمن اینکه بسیاری از چهره‌های کلیدی حزب کارگر از هواداران و اعضا خواسته بودند که در انتخابات رهبری حزب به کوربین به دلیل دیدگاه چپ سنتی‌اش رأی ندهند. ازجمله تونی بلر، نخست‌وزیر سابق از حزب کارگر، گفته بود انتخاب رهبری انتخابی دشوار میان 'قلب و مغز' است. او گفته بود کسانی که قلبشان با جرمی کوربین است بهتر است یک قلب مصنوعی کار بگذارند..
رهبر حزب کارگر به‌رغم این پیروزی کوبنده که از آن به‌عنوان یک زلزله سیاسی یاد شد، علاوه بر جناح محافظه‌کار، از سوی برخی از اعضای این حزب که به جناح بلری‌ها معروف هستند، همواره موردانتقاد و حمله قرار داشته است.
به‌هرحال درصورتی‌که این فشارها علیه کوربین منجر به استعفای وی از رهبری حزب کارگر شود، انگلیس برای اولین بار در تاریخ معاصر رهبران دو حزب بزرگ سیاسی‌اش را از دست خواهد داد و با یک بحران جدی سیاسی مواجه خواهد شد.
دیوید کامرون نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس نیز روز جمعه در واکنش به رأی غیرمنتظره مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه‌پرسی تاریخی روز پنجشنبه، اعلام کرد که از مقامش استعفا خواهد داد.
در همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
در جریان همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.
اروپام**4**ن**1552
کد N1321234

وبگردی