آفتاب

مادورو عضویت بولیوی در شورای امنیت را تبریک گفت/اوومورالس صدای ضد امپریالیسم در سازمان ملل

مادورو عضویت بولیوی در شورای امنیت را تبریک گفت/اوومورالس صدای ضد امپریالیسم در سازمان ملل

مادرید - ایرنا - «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا روز چهارشنبه عضویت بولیوی در شورای امنیت سازمان ملل را تبریک گفت و در پیامی به همتای بولیویایی خود افزود: «اوو مورالس» صدای ضد امپریالیسم در شورای امنیت است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، مادورو در حالی‌ به مورالس تبریک گفت که بولیوی روز سه شنبه به عنوان عضو جدید غیر دائم شورای امنیت برای سال های 2017 و 2018 انتخاب شد.
مادورو در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: 'تبریک به بولیوی. این، پیروزی «اوو» و ملت است. صدای ضد امپریالیستی به شورای امنیت سازمان ملل برده شد.'
اتیوپی، بولیوی و سوئد به ترتیب با 185، 183 و 134 رای در دور اول رای گیری، انتخاب شدند در حالی‌ قزاقستان موفق شد در دور دوم با کسب 138 رای بر تایلند پیروز شود.
ایتالیا و هلند نیز مبارزه دوشادوش داشته اما موفق نشدند در سه دوره نخست رای گیری ها، آرای دستکم دو سوم 193 کشوری که مجمع عمومی‌ را تشکیل می‌ دهند، کسب کنند و سرانجام هلند در سومین دور موفق به کسب 96 رای شد که دو رای بیشتر از ایتالیا بود.
اعضای جدید، از اول ژانویه 2017، جایگزین اسپانیا، آنگولا، مالزی، نیوزلند و ونزوئلا خواهند شد که پنج کرسی غیر دائم را بر عهده خواهند داشت.
شورای امنیت سازمان ملل پنج عضو دائم و 10عضو انتخابی یا غیردائم دارد. پنج عضو دائم این شورا در تصمیمات و رای ‌گیری‌ های شورا حق وتو دارند. ریاست شورای امنیت چرخشی و به ‌ترتیب الفبای انگلیسی و طول مدت آن یکماه است.
عضو انتخابی یا غیردائم شورا از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌ شود، انتخاب می ‌شوند.
شبک**اروپام*5*491**1021** 1917
کد N1321191

وبگردی