آفتاب

مقام های بلندپایه افغانستان با مردم و دولت ترکیه ابراز همدردی کردند

مقام های بلندپایه افغانستان با مردم و دولت ترکیه ابراز همدردی کردند

کابل - ایرنا - مقام های بلندپایه افغانستان با انتشار پیام و یا ملاقات با مقام های ترکیه ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان انفجار نیرومند در فرودگاه شهر استانبول، مبارزه با تروریسم و محو این پدیده شوم را نیازمند مقابله مشترک و همه جانبه کشورهای منطقه و جهان دانستند.

به گزارش ایرنا، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان با محکوم کردن حمله تروریستی شب گذشته در ترمینال فرودگاه بین المللی استانبول ترکیه که بر اساس آخرین آمار دست کم 50 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند، گفت که مردم افغانستان، درد و رنج مردم ترکیه را بیشتر از هر کشور دیگری درک می کنند، زیرا از سال های گذشته قربانی حملات تروریستی هستند.
رئیس جمهوری افغانستان، تروریسم را تهدید بزرگی برای امنیت کشورهای منطقه و جهان دانست و یک بار دیگر بر ضرورت مبارزه مشترک همه کشورهای جهان علیه این پدیده شوم تاکید کرد.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای، حمله تروریستی شامگاه سه شنبه در فرودگاه «اتاترک» استانبول ترکیه را بشدت محکوم و ضمن ابراز همدردی با مردم و دولت ترکیه، گفت که تروریسم و افراطی گری مشکل بزرگی است که امروز کشورهای جهان با آن مواجه هستند و باید به صورت مشترک و جدی با این پدیده مبارزه کرد.
رئیس اجرائی دولت افغانستان در بیانیه خود از جامعه جهانی خواست که برای خشکاندن ریشه ها و منابع تروریست ها در منطقه و جهان اقدام جدی انجام دهند. زیرا افراطی گری تنها افغانستان و چند کشور جهان را تخریب نکرده، بلکه جهان را با مشکل مواجه کرده است.
«صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان نیز با ارسال پیامی برای همتای ترک خود گفت که به نمایندگی از دولت و مردم جمهوری اسلامی افغانستان، حمله تروریستی وحشیانه، به فرودگاه بین المللی اتاترک در استانبول را محکوم نموده و خود را در این اندوه بزرگ ملت ترکیه شریک می داند.
وی افزود: جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان یکی از قربانیان اصلی تروریسم که در همکاری با دوستان و متحدان بین المللی از جمله جمهوری ترکیه طی یک و نیم دهه اخیر در خط اول نبرد علیه این پدیده شوم قرار داشته، بر این باور است که این گونه حملات تروریستی عزم و اراده کشورها و ملت های ما و شما را در راستای مبارزه مشترک با این پدیده شوم، بیشتر از پیش راسخ تر خواهد ساخت.
ربانی خاطر نشان کرد که افغانستان باور دارد جهان عاری از خشونت و به دور از تهدید تروریسم، نیاز به همکاری جدی راهبردی میان دولت ها در مقابله با ریشه ها و عوامل اصلی این پدیده شوم دارد.
«عادله راز» معاون همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان نیز در دیدار «علی سیت آکین» سفیر جمهوری ترکیه در کابل، با محکوم کردن انفجار شامگاه سه شنبه فرودگاه استانبول اظهار داشت که باور ما این است که شکست تروریسم، نیازمند مبارزه مشترک، مخلصانه و همه جانبه کشورهای منطقه و جامعه جهانی با این پدیده است.
شبک**1610 / 1064
کد N1321004

وبگردی