آفتاب

کامرون: اروپا به دنبال نزدیک شدن به انگلیس/جرایم ناشی از تنفر را نمی پذیریم

کامرون: اروپا به دنبال نزدیک شدن به انگلیس/جرایم ناشی از تنفر را نمی پذیریم

لندن - ایرنا - دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه در نشست مجلس عوام ضمن ارائه گزارشی از سفر روز گذشته اش به بروکسل و دیدار با همتایان اروپایی اش پس از همه پرسی برگزیت تصریح کرد: اتحادیه اروپا خواهان رابطه ای نزدیک با انگلیس است.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون که روز گذشته برای شرکت در نشست سران اتحادیه اروپا، به بروکسل سفر کرده بود، امروز (چهارشنبه) گزارش مفصلی را در خصوص ابعاد این نشست و دیدارهایی را که با همتایان اروپایی اش داشته و همچنین نگرانی های مطرح شده را برای نمایندگان تشریح کرد.
وی با بیان اینکه فضای شورای اروپا ناشی از نتیجه همه پرسی هفته گذشته «غمگین و تاسف بار» بود، گفت: اما شرکت کنندگان در این مساله که باید به رای مردم انگلیس احترام گذاشته شود اتفاق نظر داشتند.
کامرون افزود: ما مذاکراتی را در خصوص نوع رابطه ی آینده انگلیس و شرکای اروپایی اش داشتیم و توافق کردیم که گام بعدی بررسی جزئیات تعاملات فی مابین و زمان بندی برای اجرای ماده 50 پیمان لیسبون برای خروج انگلیس از اتحادیه خواهد بود.
وی افزود: دو طرف توافق داشتند که در جریان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ما (انگلیس) به اروپا پشت نکرده و آنها نیز به ما پشت نخواهند کرد.
نخست وزیر انگلیس تصریح کرد: شورای اروپا خواهان رابطه ای نزدیک با انگلیس است. به نظر من این رابطه باید در حوزه همکاری های تجارت، سیاسی و امنیتی باشد ، مساله ای که بیش از پیش اهمیت آن با حملات شامگاه گذشته در ترکیه نمود پیدا می کند.
کامرون در بخش دیگری از اظهاراتش آشفتگی اجتماعی در انگلیس و افزایش جرائم مرتبط با تنفر را مورد توجه قرار داد و گفت: در حالی که ما تلاش می کنیم تا خواست مردم انگلیس را محقق سازیم همچنین وظیفه داریم تا وحدت را در کشور بازگردانیم.
وی افزود: ما جرائم مرتبط با تنفر و حملات علیه شهروندانمان را به خاطر نژاد و مذهب شان نخواهیم پذیرفت.
رهبر حزب محافظه کار گفت: من به رهبران اروپایی که نسبت به اتفاقات اخیر در انگلیس نگران بودند اطمینان دادم که ما کشوری چند ملیتی، چند مذهبی و چند فرهنگی هستیم و همینطور خواهیم ماند.
روزنامه گاردین روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از منابع پلیس انگلیس نوشت از بعد از رأی انگلیسی ها به برگزیت در روز پنجشنبه هفته گذشته ، جرائم ناشی ازتنفر در این کشور، 57 درصد افزایش داشته است.
کامرن همچنین افزود: در نشست بروکسل همچنین عنوان شد که انگلیس تا زمانی که کاملا از اتحادیه اروپا خارج نشود عضو این اتحادیه خواهد ماند. این بدین معناست که ما تا زمانی که عضو اتحادیه اروپا هستیم می توانیم از مزایای عضویت بهره مند شویم.
نخست وزیر انگلیس گفت که در بخش دیگری از اظهاراتش در نشست سران اروپا در بروکسل، به تشریح نگرانی های مردم انگلیس نسبت به تردد افراد به کشورشان، چالش های مهاجرتی و حق حاکمیت پرداخته است.
وی گفت: اما در مقابل شرکای اروپایی ما اظهار داشتند که امکان ندارد که بتوان از مزایای عضویت در اتحادیه اروپا برخوردار بود اما هزینه آن را نپرداخت.
کامرون تصریح کرد: این ها چالش هایی است که نخست وزیر بعدی به همراه هیات دولت باید به آن رسیدگی کنند.
نخست وزیر انگلیس همچنین عنوان کرد که به غیر از تعداد اندکی، رهبران اروپا عجله ای برای اجرای ماه 50 برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نشان ندادند.
وی گفت: همتایان اروپایی من بر این باور بودند که همه ما نیازمند زمان هستیم تا این برهه به درستی پشت سر گذاشته شود.
نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه طرف های اروپایی به شدت به دنبال شاخص های مد نظر انگلیس در نوع رابطه اش با اتحادیه اروپا بودند عنوان کرد که واحد جدیدی در وزارت خارجه به همین منظور تاسیس گردیده است.
کامرون گفت: این واحد مجموعه ای از گزینه ها را به صورت کاملا بی طرفانه بررسی خواهد کرد و مزایا و هزینه های آن را به نخست وزیر بعدی برای هرگونه تصمیم گیری ارائه خواهد داد.
وی افزود: اما زمان اجرای ماده 50 مساله ای است که به درستی نخست وزیر آینده باید تصمیم بگیرد؛ شورای اروپا نیز این مساله را درک کرد و به آن احترام گذاشت.
کامرون در پایان ضمن تاکید بر دستاوردهای عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا گفت: ما مفتخر هستیم که در این مدت توانستیم فرصت های شغلی را افزایش دهیم، بودجه اتحادیه اروپا را برای اولین بار کاهش دهیم و محدودیت ها تجاری را کمتر کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در موضوعات امنیت بین المللی نیز توانستیم مواضع مشترکی را اتخاذ کنیم که اعمال تحریم ها علیه ایران برای توقف دستیابی این کشور به سلاح هسته ای، مقابله علیه خشونت های روسیه در اوکراین و رهبری مقابله با گسترش بیماری ابولا در جهان از آن جمله هستند.
نخست وزیر انگلیس تصریح کرد: این مهم است که هرچند ما اتحادیه اروپا را ترک می کنیم اما باید همکاری هایمان را برای آینده و آبادانی مردم مان ادامه بدهیم.
دیوید کامرون جمعه هفته گذشته پس از اعلام نتیجه همه پرسی برگزیت گفت که از سمتش استعفا خواهد داد اما تا زمان انتخابات نخست وزیر جدید در ماه اکتبر آینده همچنان به کارش ادامه خواهد داد.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( 3 تیرماه ) 51.9 درصد مردم از انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
اروپام**4**ن**1552
کد N1320930

وبگردی