آفتاب

تاکید الجزایر برای برقراری امنیت در مناطق مرزی

تاکید الجزایر برای برقراری امنیت در مناطق مرزی

تهران – ایرنا – دفتر ریاست جمهوری الجزایر در بیانیه ای بر اراده دولت الجزایر برای برقراری امنیت در مناطق مرزی این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شین هوآ از الجزیره، در بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزایر تاکید شده که «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری به همراه «عبدالملک سلال» نخست وزیر و شماری از مقامات امنیتی و نظامی این کشور در جلسه ای مهم، وضعیت مرزهای جنوبی این کشور را رصد و بررسی کردند.
بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزایر انتشار اطلاعات تکمیلی در خصوص جزئیات این جلسه را به زمانی دیگر موکول کرد.
خبرگزاری شین هوآ تاکید کرده است که هنوز از جزئیات این جلسه و نیز اقدامات تصویب شده برای برقراری ثبات و امنیت در مرزهای جنوبی، منتشر نشده است.
در همین خصوص و به گزارش تارنمای خبری 'آفریکانیوز' «عبدالقادر مساهل» وزیر امور مغرب در دولت الجزایر تاکید کرده بود: الجزایر خواهان صلح، ثبات و امنیت مرزهای لیبی و نیز توسعه همکاری های دوجانبه میان دو کشور است.
پیشتر مقامات کشور الجزایر که بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با لیبی دارد، نسبت به کشیده شدن خشونت ها از لیبی به داخل خاک کشورشان هشدار داده بودند.
الجزایر از احتمال دخالت نظامی خارجی در لیبی با توجه به نبود حاکمیت و ارتش قوی در این کشور به شدت نگران بوده و معتقد است که امکان این مداخله، وضعیت لیبی را بدتر از قبل کند.
مسئولان سیاسی الجزایر بارها تاکید کرده اند: این دخالت نظامی می تواند عواقب خطرناکی در سراسر منطقه داشته باشد.
این در حالی است که حزب جبهه نیروهای سوسیالسم الجزایر، نیز از سیاست های جنگ طلبانه کشورهای غربی به بهانه مبارزه با تروریسم انتقاد و اعلام کرده است که این جنگ ها تنها منجر به تخریب کشورها و ایجاد اوضاع اسفبار انسانی می شود.
بر اساس گزارش های رسمی، تعداد مهاجران و پناهندگان غیرقانونی لیبیایی به الجزایر بر اساس آمار سازمان دفاع از حقوق بشر الجزایر به حدود 30 هزار نفر می رسد که بیشتر آنها در استان «الیزی» در جنوب الجزایر و برخی دیگر در ارودگاه های دیگر در استان «وای سوف» هم مرز با لیبی مستقر هستند.
پیشتر وزارت دفاع الجزایر در بیانیه ای از کشف چندین قبضه خمپاره انداز، انواع تیربار، «آرپی جی»، کلت، بمب و مقادیر زیادی مهمات اشاره کرده است.
ارتش الجزایر در این بیانیه بر عزم و اراده قاطع خود برای مقابله با هر گونه ناامنی در مرزهای الجزایر و خدشه به حاکمیت این کشور، تأکید کرده بود.
این مخفیگاه در نوع خود سومین مخفیگاهی است که ارتش الجزایر در جریان عملیاتی که از مارس 2016 آغاز شده، کشف و ضبط کرده و توانسته است 14 تروریست را نیز به قتل برساند.
الجزایر با هدف جلوگیری از قاچاق اسلحه و ورود تروریست ها٬ هزاران نیروی نظامی را در امتداد مرز 1200 کیلومتری خود با مالی و نیجر در جنوب این کشور و همچنین نزدیکی مرزهای لیبی٬ مستقر کرده است.
الجزایر کشوری در شمال قاره آفریقا با جمعیت 35 میلیون و 370 هزار نفر است.
خاورم**9377**1275
کد N1320571

وبگردی