آفتاب

سران کانادا، آمریکا و مکزیک امروز تشکیل جلسه می دهند

سران کانادا، آمریکا و مکزیک امروز تشکیل جلسه می دهند

تهران-ایرنا- سران کشورهای آمریکای شمالی امروز - چهارشنبه - در اتاوای کانادا تشکیل جلسه می دهند تا درجریان نشست سالانه بین سه کشور سیاست های خود هماهنگ کنند.

خبرگزاری فرانسه چهارشنبه از اتاوا گزارش داد که 'انریکه پنا نیه تو' رییس جمهوری مکزیک، 'جاستن ترودو' نخست وزیر کانادا در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک در اوتاوا ضمن تقبیح سیاست های حمایت گرایانه و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، یکپارچگی بیشتر 'آمریکای شمالی' را به نفع رفاه قاره آمریکا توصیف کردند.
براساس این گزارش، 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا نیز امروز عازم اتاوا خواهد شد تا در این نشست شرکت کند. این آخرین حضور اوباما در نشست سران آمریکای شمالی است زیرا دی ماه سال جاری پایان دوران ریاست جمهوری وی خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هر دو نامزد احتمالی جمهوری خواه و دموکرات که قصد جایگزینی وی را دادند مواضع ضد تجاری گرفته اند.
دونالد ترامپ جمهوری خواه علیه 'پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی' (نفتا) موضع گیری کرده و هیلاری کلینتون دموکرات هم از حمایت از تی پی پی (مشارکت دو سوی اقیانوسیه) که با حضور 12 کشور بزرگترین حوزه تجارت آزاد در جهان خواهد شد دست برداشته است.
براساس این گزارش، انتظار می رود که مکزیک، کانادا و آمریکا که از سال 1994 میلادی با توافق نفتا به هم گره خورده اند. در این نشست هماهنگی سیاست های خود را در ارتباط با انرژی و آب و هوا اعلام کنند.
به گفته مسئولان کاخ سفید، یکی از موارد این خط مشی ها تحقق وعده تولید نیمی از کل برق این کشورها با استفاده از انرژی پاک تا سال 2025 است.
مکزیک نیز قرار است به تعهد موجود بین کانادا و آمریکا محلق شود که براساس آن گازهای متان خود را که یک گاز گرمخانه ای است تا سال 2025 به میزان تا40 تا 45 درصد سطح سال 2012 کاهش می دهد.
اروپام**1533**1586
کد N1320387

وبگردی