آفتاب

رایزنی وزیر اول اسکاتلند برای ماندن دراتحادیه اروپا با مقام های اروپایی

رایزنی وزیر اول اسکاتلند برای ماندن دراتحادیه اروپا با مقام های اروپایی

تهران - ایرنا - وزیر اول اسکاتلند که خواستار حفظ جایگاه اسکاتلند در اتحادیه اروپا در پی همه پرسی خروج بریتانیا از این اتحادیه است ، روز چهارشنبه در بروکسل با روسای کمیسیون و پارلمان اروپا دیدار می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد دیدار نیکولا استرجن وزیر اول اسکاتلند با ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا ساعت 17 به وقت محلی (19 و 30 دقیقه به وقت ایران) برگزار می شود.
استرجن همچنین با مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا و روسای گروهایی سیاسی پارلمان دیدار و گفت وگو خواهد کرد.
در همین حال بنا به گفته منابع آگاه ، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا از دیدار با وزیر اول اسکاتلند خودداری کرده و زمان را برای چنین دیداری نامناسب دانسته است.
دیدار وزیر اول اسکاتلند با روسای کمیسیون و پارلمان اروپا در حالی برگزار می شود که در پی رای مثبت به همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) حساسیت ها در اروپا درباره مسائل مرتبط با عضویت بریتانیا افزایش یافته و مقامهای اروپایی دیدار کننده با وزیر اول اسکاتلند کنفرانس خبری برگزار نمی کنند.
بریتانیا در مجموع با 52 درصد در برابر 48 درصد آراء به خروج از اتحادیه اروپا رای داد اما در اسکاتلند 62 درصد رای دهندگان خواستار باقی ماندن در این اتحادیه بودند.
در همین حال قرار است سران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بروکسل برای اولین بار بدون حضور نماینده برتانیا تشکیل جلسه بدهند.
استرجن روز سه شنبه با اعلام اینکه در جلسه فوق العاده پارلمان اسکاتلند دستوری رسمی برای مذاکرات مستقیم با نهادهای اتحادیه اروپا دریافت کرده است ،‌ تاکید کرد که قاطعانه مصمم به حفظ رابطه و جایگاه اسکاتلند در اتحادیه اروپا است.
اسکاتلند در همین حال در تدارک تدوین قوانینی برای برگزاری همه پرسی جدید کسب استقلال از بریتانیا است.
اروپام**1078**1599
کد N1320191

وبگردی