آفتاب

عضو پارلمان مالزی: برخی موسسات دولتی مالزی توسط وهابیون حمایت مالی می شوند

عضو پارلمان مالزی: برخی موسسات دولتی مالزی توسط وهابیون حمایت مالی می شوند

کوالالامپور – ایرنا – یکی از اعضای پارلمان مالزی روز چهارشنبه، گفت که برخی موسسات این کشور با ارتباط با وهابیون مسیر خطرناکی را برگزیده اند که ممکن است در صورت بررسی نشدن، این شرایط به افزایش تفسیر افراطی از مذهب منجر شود.

به گزارش ایرنا، 'زیریل خیر جوهری' عضو پارلمان مالزی از منطقه 'بوکیت بندرا' و همچنین مدیر عامل موسسه ای در ایالت 'پینانگ'، گفت که موضوع 'کافر حربی' که به تازگی توسط مفتی ایالت 'پاهانگ' مطرح شده به طور آشکار نشان دهنده افزایش تفسیر افراطی از اسلام است.
به نوشته تارنمای روزنامه 'مالای میل'، وی پس از حضور در نشستی در ایالت 'پینانگ' به خبرنگاران، گفت که این قبیل اظهارات پیشتر توسط علمای مستقل انجام می شد، اما اکنون شاهد آن هستیم که این اقدام خطرناک در بین موسسات مالزی نیز رخنه کرده است.
این عضو پارلمان مالزی با این عنوان که وهابیسم طی سال های اخیر در مالزی به یک روند تبدیل شده است، گفت که معتقد است شماری از موسسات دولتی توسط وهابیون حمایت مالی می شوند.
'زیریل' تصریح کرد: ایده های کوته نگرانه و تروریسم نیازمند مواجهه با گفتمان های روشنفکرانه است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: مفتی 'پاهانگ' که موضوع کافر حربی را پیش کشیده، به رغم انتقادها حاضر به پس گرفتن اظهارات خود نشده است و حال اگر مردم دیوانه این موضوع را جدی بگیرند و حمله به دیگران را آغاز کنند، چه می شود؟
این عضو پارلمان مالزی در ادامه تصریح کرد: اسلام دین صلح است، اما با این وجود همچنان با خشم و خشونت ارتباط داده شده است، از این رو نیاز است ما دیدگاه متفاوتی از اسلام را مدنظر قرار دهیم.
وی گفت: ما می خواهیم نشان دهیم اسلام می تواند عامل مثبتی در دمکراسی باشد و اینکه می توان از طریق آن با مشکلات جدی و فساد مبارزه کرد.
فتوای 'عبدالرحمان عثمان' مفتی ایالت 'پاهانگ' مالزی مبنی بر 'کافر حربی' بودن غیرمسلمانان در این کشور، باعث برخی موضع گیری ها در برابر این فتوا شده است.
آساق**241**1611
کد N1320050

وبگردی