آفتاب
در آستانه سفرش به بروکسل؛

استرجن: خروج از اتحادیه اروپا مغایر با خواست مردم اسکاتلند است

استرجن: خروج از اتحادیه اروپا مغایر با خواست مردم اسکاتلند است

لندن - ایرنا- 'نیکلا استرجن' سر وزیر اسکاتلند روز سه‌شنبه در نشست اضطراری پارلمان اسکات‌ها در شهر ادینبورو گفت که مردم اسکاتلند به‌روشنی خواهان ماندن در اتحادیه اروپا هستند و بایستی صدای آنها بعد از رای انگلیسی ها به برگزیت، شنیده شود.

به گزارش ایرنا، استرجن که قرار است روز چهارشنبه همزمان با نشست سران اروپا به‌منظور مذاکره با 'مارتین شولتز' رییس پارلمان اروپایی راهی بروکسل شود، گفت : او خواهان این است که صدای اسکات‌ها بعد از رأی انگلیسی‌ها به برگزیت شنیده شود.
استرجن پیشتر گفته است که به دنبال حفظ جایگاه اسکاتلند در اتحادیه اروپا به دنبال رأی 62 درصدی اسکات‌ها به ادامه حضور در این اتحادیه در جریان همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) است .
وی روز سه‌شنبه در پارلمان محلی اسکاتلند تصریح کرد که خروج از اتحادیه اروپا به‌منزله مخالفت با خواست اسکات‌ها هست و ' این به لحاظ دمکراتیک غیرقابل‌قبول ' است.
وی در همین حال گفت که در شرایط کنونی به دنبال برگزاری همه‌پرسی مجدد استقلال اسکاتلند از بریتانیا نیست.
استرجن همچنین با اشاره به بحران رهبری در احزاب کارگر و محافظه‌کار، این وضعیت را غیرقابل‌قبول دانست و گفت : سیاست‌مدارانی که پیشنهاد همه‌پرسی دارند صرفاً نظر از احساس کنونی آنها نسبت به نتیجه به‌دست‌آمده، وظیفه‌دارند که بایستند و با نتایج این‌همه پرسی مواجه شوند.
اظهارات استرجن اشاره به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس داشت که به‌رغم پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی و اجرایی کردن آن، بعد از رأی شوک آور انگلیسی ها به برگزیت، اعلام کرد که استعفا می‌دهد و کار مربوط به مذاکرات خروج را به نخست‌وزیر جدید این کشور که در ماه اکتبر انتخاب می شود، واگذار می‌کند.
استرجن همچنین لب به انتقاد از رهبران کارزار تبلیغاتی برگزیت (همانند بوریس جانسون؛ مایکل گوو و نایجل فاراژ) گشود و گفت: این کسانی که در جریان این کارزار شماری از وعده‌ها را دادند حالا بایستی به‌طور آشکار و صادقانه در خصوص اجرای آنها سخن بگویند.
'نیکلا استرجن' سر وزیر اسکاتلند روز شنبه گذشته در ادینبورو گفته بود که اعضای کابینه‌اش با گفت‌وگوی مستقیم با بروکسل به‌منظور حفظ جایگاه اسکاتلند در اتحادیه اروپا و نیز بررسی مقدمات برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال از بریتانیا، موافقت کرده‌اند.
سر وزیر اسکاتلند پس از پایان نشست کابینه‌اش در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت که تشکیل یک کمیته مشاوره‌ای به‌منظور کمک به پیشبرد حقوقی، مالی و دیپلماتیک حفظ جایگاه اسکاتلند در اتحادیه اروپا در دستور کار قرار داده است.
نیکلا استرجن تصریح کرد که به دنبال حفظ عضویت اسکاتلند در اتحادیه اروپا به‌رغم رأی مردم بریتانیا به برگزیت است .
وی همچنین بابیان اینکه اعضای کابینه‌اش با شروع کارهای حقوقی به‌منظور طرح دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند موافقت کرده‌اند، افزود: ما قاطعانه به دنبال این هستیم که در این مسیر، اسکاتلند را متحد نگه‌داریم.
وی افزود: 'طرح برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال به‌عنوان یک گزینه بر روی میز است اما برای تضمین اجرای آن نیازمند چارچوب زمانی و قدم‌های حقوقی لازم است و کابینه رسما با این مساله موافقت کرد.'
در جریان همه‌پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه گذشته از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها علیه آن رأی دادند.
در این‌همه پرسی 62 درصد از اسکاتلندی‌ها خواهان ادامه حضور انگلیس و تنها 38 درصدشان بر برگزیت تأکید داشتند و این درصد برای کل بریتانیا 52 به 48 درصد بود.
مردم اسکاتلند دو سال پیش و در جریان برگزاری یک همه‌پرسی استقلال از انگلیس را رد کردند اما به نظر می‌رسد این بار اوضاع تغییر کرده است و اختلاف آنها با انگلیس به‌طور کامل دیده می‌شود.
نشریه ساندی تایمز روز یکشنبه گزارشی با انتشار نتایج یک نظرسنجی، عنوان کرد: در حالی که در سال 2014 میلادی تنها 45 درصد مردم اسکاتلند با استقلال از انگلیس موافق بودند اکنون 7 درصد به نسبت موافقان استقلال افزوده شده و به 52 درصد رسیده است.
همه پرسی استقلال اسکاتلند در روز پنجشنبه 18 سپتامبر 2014میلادی (27 شهریور 1393) برگزار شد که در جریان آن 55درصد از رای دهندگان به ماندن در انگلیس و 45 درصد به ترک انگلیس رای دادند که منجر به استعفای الکس سالموند از رهبری حزب ملی گرای اسکاتلند و سروزیری اسکاتلند شد.
اسکاتلند به لحاظ وسعت( بیش از 78 هزار کیلومترمربع ) و جمعیت ( بیش از 5 میلیون نفر) کوچک‌تر از انگلیس است ولی به لحاظ وسعت و جمعیت از مجموع ولز و ایرلندشمالی بیشتر است.
پارلمان محلی اسکاتلند، در طول تاریخ نقش مهمی را در سیاست‌های پادشاهی اسکاتلند و حتی بریتانیا و تصمیمات حکمرانان این جزیره ایفا کرده است.
در حال حاضر حزب ملی اسکاتلند که دارای دیدگاه‌های استقلال‌طلبانه است، اکثریت کرسی‌های پارلمان محلی اسکاتلند را در اختیار دارد .
حزب ملی اسکاتلند به رهبری خانم نیکلا استرجن هم‌اکنون بزرگ‌ترین حزب اسکاتلند و با داشتن 56 کرسی در مجلس عوام سومین حزب بزرگ انگلستان بشمار می‌آید.
اروپام**4**1552
کد N1319283

وبگردی