آفتاب

مقام فلسطینی خواستار بررسی توافق ترکیه و رژیم صهیونیستی در اتحادیه عرب شد

مقام فلسطینی خواستار بررسی توافق ترکیه و رژیم صهیونیستی در اتحادیه عرب شد

تهران – ایرنا – «محمد دحلان» عضو مجلس قانونگذاری فلسطین روز سه شنبه بررسی توافق ترکیه و رژیم صهیونیستی در اتحادیه عرب را خواستار شد و تاکید کرد، این توافق در راستای منافع طرفین انجام گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، وی افزود: اتحادیه عرب باید باید این توافق و میزان تعرض آن به امنیت ملی عربی را بررسی کند، توافقی که ظاهر آن توهم آمیز و سوء استفاده از درد و رنج ملت فلسطین در غزه و در اصل به دنبال توسعه روابط میان طرفین است.
دحلان ادامه داد: توافق مذکور روابط نظامی، اقتصادی و امنیتی میان آنکارا و تل آویو را به دوران پر رونق سابق و شاید هم گسترده تر از آن باز می گرداند و جزئیات توافق تعهدات امنیتی و اطلاعاتی جدید است که ترکیه آن را پذیرفته است.
عضو مجلس قانونگذاری فلسطین تصریح کرد: خطرناکترین مسئله در مورد این توافق فقدان هر گونه نقش یا واکنش رسمی فلسطین است، گویی که تشکیلات خودگردان فلسطین با تمام بندهای توافق مذکور که نقض آشکار حاکمیت، استقلال و منافع فلسطین است، موافق است.
روابط آنکارا و تل‌آویو در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک های انسان دوستانه برای نوار غزه که منجر به کشته شدن 10 نفر از شهروندان ترکیه شد، به شدت متشنج شده بود.
ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سه شرط را مطرح کرده بود؛ عذرخواهی رسمی تل‌آویو از آنکارا، پرداخت غرامت به خانواده کشته شدگان و پایان دادن به محاصر غزه. اسراییل با پادرمیانی آمریکا شرط اول را بطور جزئی به‌جا آورد و بخشی از غرامت‌ها را نیز پرداخت کرد ولی درخصوص شرط سوم هنوز اقدامی نکرده است.
گفته می شود بر اساس توافقنامه جدید، شرط سوم ترکیه که لغو کامل محاصره غزه بود، به شکل تسهیل در ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه قید شده است، بدین شکل که کمک‌های انسان‌دوستانه ابتدا به بندر اسرائیلی «آشدوت» رفته و پس از بازرسی به غزه انتقال داده خواهد شد.
خاورم**9364**1144
کد N1319175

وبگردی