آفتاب

رهبران جدایی طلب،خواستار حل مسالمت آمیز مناقشه کشمیر شدند

رهبران جدایی طلب،خواستار حل مسالمت آمیز مناقشه کشمیر شدند

دهلی نو-ایرنا- تعدادی از رهبران جدایی طلب ایالت جامو و کشمیر ،خواستار حل مسالمت آمیز مناقشه این ایالت شمالی هند با اکثریت مسلمان شدند.

به گزارش ایرنا،'سید علی شاه گیلانی'، 'میرواعظ عمر فاروق' و 'یاسین ملک' از رهبران جدایی طلب کشمیر روز سه شنبه با صدور بیانیه مشترکی این درخواست را مطرح کردند.
تعدادی از رهبران جدایی طلب کشمیر از حق خود مختاری و شماری دیگر نیز از پیوستن مشروط ایالت جامو و کشمیر به پاکستان حمایت می کنند.
درگیری میان مبارزان کشمیری و نیروهای امنیتی هند، از سال 1989 تاکنون، حدود 68 هزار قربانی برجا گذاشته است.
'نواز شریف 'نخست وزیر پاکستان سال گذشته طرح صلح چهار مرحله ای را برای حل مناقشه 69 ساله کشمیر در سازمان ملل مطرح کرد که بلافاصله با واکنش شدید هند مواجه شد.
هند مخالف طرح مسئله کشمیر در مجامع بین المللی و دخالت طرف سوم در خصوص این ایالت است .
رهبران جدایی طلب کشمیر از طرح صلح نواز شریف نخست وزیر پاکستان استقبال کردند و آن را گامی برای حل موضوع کشمیر دانستند.
'عبدل باسط' سفیر پاکستان در هند روز یکشنبه با بیان اینکه بین دهلی نو و اسلام آباد در خصوص کشمیر اختلاف نظر وجود دارد، خواستار گفت وگو بین دو کشور در خصوص این منطقه شد.
گفت وگو بین معاونان وزارت امور خارجه هند و پاکستان که قرار بود 15 ژانویه در دهلی نو برگزار شود به علت حمله شبه نظامیان به پایگاه پتانکت که منجر به کشته شدن 7 نفر از نیروهای امنیتی و 6 شبه نظامی لغو شد.
هند نیروهای اطلاعاتی پاکستان را به دست داشتن دراین حمله متهم کرد.
ایالت جامو و کشمیر به طور مکرر شاهد ورود شبه نظامیان مسلح از پاکستان به خاک هند است .
بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر کل کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام اباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947 میلادی است.
از سه جنگی که میان هند و پاکستان 2 رقیب هسته ای منطقه رخ داده، دو بار بر سرمالکیت بر منطقه عمده مسلمان نشین کشمیر در مرز دو کشور بوده است.
*آساق*1600
کد N1319152

وبگردی