آفتاب

آمادگی فرودگاه پیام برای صادرات تولیدات تشکل های تعاون روستایی

آمادگی فرودگاه پیام برای صادرات تولیدات تشکل های تعاون روستایی

کرج- ایرنا- رئیس هیات مدیره و مدیرعامل فرودگاه پیام اعلام کرد: این فرودگاه آمادگی دارد تا در جهت خدمات رسانی در حوزه صادرات به تشکل های مردمی به ویژه تشکل های تعاون روستایی، محصولات کشاورزی را در کمتر از سه ساعت از این فرودگاه بارگیری کند.

به گزارش ایرنا، از تعاون روستایی استان البرز، نشست مشترک مدیران و معاونین تعاون روستایی و روسای هیات مدیره و معاونین فرودگاه پیام و گمرک با هدف آشنایی چگونگی ارسال صادرات محصولات کشاورزی و آشنایی با حق و حقوق و قوانین گمرکی مربوطه به صادرات از این فرودگاه در محل سالن جلسات فرودگاه روز شنبه برگزار شد.
رئیس هیات مدیره ومدیرعامل فرودگاه پیام در این نشست گفت: این فرودگاه آمادگی و ارائه هرگونه همراهی را با اختصاص دادن امکانات لازم جهت هر گونه صادرات محصولات کشاورزی را دارا می باشد.
محمد علی مختاری افزود: ما با تمام قوا و ظرفیت ها و پتانسیل های موجود آمادگی خود را در جهت خدمات رسانی در حوزه صادرات را به تشکلهای مردمی به ویژه تشکلهای تعاون روستایی را با هدف تخلیه و بارگیری محصولات کشاورزی در فاصله زمانی کمتر از سه ساعت از این فرودگاه را اعلام می کنیم.
این مقام مسئول تصریح کرد : استان البرز در زمینه تولیدات کشاورزی ، دامی ، دارای ظرفیت و پتانسل بالایی است که می تواند نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی داشته باشد.
وی ادامه داد: تشکل های تعاونی باید خودشان به صورت مستقیم جهت عرضه محصولات شان به سمت صادرات اقدام نمایند، که در این زمینه فرودگاه پیام برای حمل ونقل هوایی و زمینی به عنوان مبدا گمرگی ،تنهاترین و مهمترین و بهترین مرکز جهت صادرات کالا در استان البرز می باشد.
در ادامه فردین شمس، مدیر تعاون روستایی استان البرز ضمن تشریح و تببین قوانین و اساسنامه های مرتبط با تشکل های تعاونی های روستایی و کشاورزی به اهمیت ریشه دار بودن این تشکل ها پرداخت.
وی اظهار داشت: امسال با توجه به نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل تشکل ها آمادگی دارند تا به صورت عملیاتی در بخش صادرات محصولات کشاورزی ورود نمایند.
وی گفت: با توجه به اینکه تشکل های تعاونی های روستایی طبق ظرفیت مواد اساسنامه می تواند درکل زنجیره از تولید تا بازاریابی وبازرگانی دخالت داشته باشند، در نتیجه در صورت نیاز می توانند در بحث صادرات کالا هم نیز ورود کنند تا بتوانند فعالیت خود گسترده تر واز بحث فروش داخلی محصولات به صادرات آن نیز توفیق لازم را به دست آوردند.
شمس افزود : هر صنف بخش کشاورزی دارای تشکل منحصر به خود می باشدکه استان البرز دارای تشکل های بسیار قوی بوده و می توانند فرآیند مربوط به صادرات کالا را بدون هیچ گونه کم و کاستی و با همکاری فرودگاه پیام وگمرک استان به نتیجه مطلوبی دست یابند.
وی همچنین حضور تشکل های استان البرز در جلسه را صرفا بمنظور آشنایی با حقوق و قوانین گمرکی و چگونگی صادرات محصولات و همچنین روان سازی و تسهیل در صادرات مطرح و اعلام کردند.
انم رئیسی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران افزود : فرودگاه پیام خاستگاه بزرگ و زنده یک جریان حامی صادرات محصولات کشاورزی برای ما تولید کنندگان مطرح است .
وی ادامه داد : اتحادیه ما طی مدت سه سال در بحث محصولات کشاورزی ، دامی ، زراعی مسئولیت تولید داشته اما تاکنون از قوانین صادرات گمرگ اطلاعات خاصی در دسترس نداشته که امید است اطلاع رسانی دقیق و نشستهای متعدد در زمینه صادرات کالا ورود نموده و به اهداف بزرگ در سطح استان البرز دست یابیم.
در ادامه عفت رییسی مدیرعامل اتحادیه زنبور داران همچنین پیشنهاد نمود تا در خصوص چگونگی صادرات دوره آموزشی برگزار گردد تا تشکل ها بتوانند به صورت کامل و جامع با قوانین و موارد صادرات آشنا گردند و همچنین جایی برای شرکتهای تسهیل گر باشند ، به خاطر رصد محصول کد هم اختصاص یابد.
در ادامه موسی شلی، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز نیز گفت: ما باید در بخش صادرات محصولات کشاورزی دارای ظرفیتهای قوی و بالایی باشیم تا در بحث برخورد با ایجاد تقاضا بتوانیم موانع و مشکلات را برطرف نمائیم.
وی افزود: همچنین ما امروزه در استان البرز بلحاظ وجود دامداریهای صنعتی توانستیم 1300 الی 1350تن ظرفیت تولید شیر داشته باشیم و به استانهای همجوار نیز صادر نمائیم.
شلی خاطر نشان کرد : موانعی که درصادرات با آن مواجه هستیم عدم شناخت در بحث صادرات و عدم قدرت رقابت در بازار می باشد.
همچنین شلی اعلام کرد : اروپایی ها همیشه با افزایش تولید مواجه هستند ولی ایران برای تولید سیاست مدون و آتیه نگری ندارند و همواره دنبال رفع وضع موجود می باشند.
وی اضافه کرد: باید بین مدیریتهای گمرگی تمهیداتی فراهم شود تا افرادی که می خواهند صادرات داشته باشند احساس امنیت نمایند. باید با حمایت و مساعدت افراد حاضر در گمرگ تشکلها در صدر صادرکنندگان قرارگرفته تا محصولات کشاورزی را بتواند از داخل به سمت و سوی خارج سوق دهد.
حسین سالاری، مدیرکل گمرگات استان البرز نیز گفت: گمرگ پیام با حدود 6 پرسنل زمانی افتتاح گردید که بخش کوچکی از مهرآباد به شمار می رفت با این تفاسیر که حتی برآورد آماری که سالانه در صادرات می دهیم بیش از صادراتی است که از گمرک خارج می شوند .
وی خاطر نشان کرد : صادرات دارای سه مسیر شامل سبز معاف از بازدید ، زرد صرفا مجوز اسناد کنترل میشود و قرمز باید بازدید فیزیکی انجام شود تقسیم بندی گردیده است .
در پایان مدیران ، معاونین و تشکلهای تعاون روستایی از شرکت خدمات هوایی پیام ، اداره کل گمرگات استان ، آزمایشگاه های شیمی، ساختمان پنجره واحد و نحوه خدمات رسانی آنها بازدید به عمل آوردند و در کلاس مربوط به قوانین گمرکی که توسط مسئول اداره صادرات انجام شد نیز شرکت کردند.
6156/1535
کد N1314102

وبگردی