آفتاب

تحقیقات دانشگاه شریف: آلودگی موتورسیکلت‌ها، ۷ برابر حد مجاز

تحقیقات دانشگاه شریف: آلودگی موتورسیکلت‌ها، ۷ برابر حد مجاز

میزان انتشار مونوکسید کربن از موتورسیکلت‌های شهر تهران 7برابر حد مجاز استاندارد است. استنشاق طولانی مدت این گاز آلاینده باعث مرگ مستقیم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از شركت كنترل كیفیت هوای تهران، وحید حسینی مدیر عامل این شركت گفت: موتورسیکلت‌ها سومین وسیله نقلیه پرشمار در کلانشهر تهران هستند اما برآوردهای اولیه حاکی از سهم اساسی این وسایل در انتشار آلاینده‌های تهران است.

وی افزود: اندازه‌گیری ضرایب انتشار آلاینده‌ها و مصرف سوخت از ناوگان موتورسیکلت‌های شهر تهران در كلانشهر تهران امری ضروری است. بدین ترتیب ضرایب انتشار آلاینده‌ها و مصرف سوخت که بیانگر نرخ انتشار آلاینده‌ها از وسایل نقلیه مختلف هستند، ابزاری اساسی برای مقابله با پدیده آلودگی هوا هستند.

به گفته حسینی، برای اولین بار در کشور، اندازه‌گیری ضرایب انتشار آلاینده‌ها و مصرف سوخت موتورسیکلت‌های شهر تهران توسط هسته ی پژوهشی سوخت، احتراق و آلایندگی دانشگاه صنعتی شریف انجام شد. در این پژوهش 60نمونه موتورسیکلت مورد آزمون سنجش آلایندگی و مصرف سوخت قرار گرفتند. آزمون‌ها مطابق استاندارد آلایندگی یورو 3 انجام شدند. انتخاب نمونه‌های آزمون با توجه به ترکیب ناوگان موتورسیکلت‌های شهر تهران به گونه‌ای انجام شد که موتورسیکلت‌ها با حجم موتورها و سنین مختلف مورد سنجش قرار گرفتند. تمامی نمونه‌های انتخاب شده در این پژوهش از اشخاص حقیقی به اجراه گرفته شدند تا بازتاب دهنده واقعیت ناوگان تهران باشند.

آنگونه كه مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران عنوان كرده،‌ نتایج این پژوهش نرخ بالای انتشار آلاینده‌های ناشی از احتراق ناقص سوخت از موتورسیکلت‌های شهر تهران را آشکار ساخت. چنانچه مشخص شد که نرخ انتشار آلاینده مونوکسید کربن از موتورسیکلت‌های شهر تهران 7برابر حد مجاز استاندارد است. مطابق نتایج به دست آمده در این پژوهش، موتورسیکلت‌های 125سی‌سی کاربراتوری، که بیشترین سهم را در ناوگان شهر تهران به خود اختصاص می‌دهند، دارای بیشترین نرخ انتشار آلایندگی هستند.

حسینی گفت: محاسبات جانبی در این پژوهش نشان داد که به طور متوسط 30درصد از سوخت در موتورسیکلت‌ها به صورت ناقص می‌سوزد که این امر زمینه‌ساز تولید مقادیر قابل توجه آلاینده‌های مونوکسید کربن، ترکیبات هیدروکربنی نسوخته و دوده از موتورسیکلت‌ها است و عدم کنترل مناسب ترکیب مخلوط سوخت و هوا توسط کاربراتور جزو علل اصلی انتشار مقادیر قابل توجه آلایندگی از موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شود. همچنین استفاده از سیستم‌های پاشش سوخت انژکتوری حلقه بسته به همراه کاتالیست مبدل آلاینده‌ها به عنوان راه حلی برای کاهش نرخ انتشار آلایده ها مطرح شد.

۴۷۴۷

کد N1297438

وبگردی