آفتاب

رشد بی‌رویه سنبل آبی، پایه‌های اقتصاد گیلان را تهدید می‌کند

رشد بی‌رویه سنبل آبی، پایه‌های اقتصاد گیلان را تهدید می‌کند

همشهری آنلاین: استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: سنبل آبی پایه‌های اقتصاد، زراعت، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، بیژن یعقوبی گفت: گیاه مهاجم سنبل آبی پایه‌های اقتصاد، زراعت، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند و ادامه روند رشد این گیاه، موجب گسترش فقر در استان می‌شود.

وی افزود: تجربه نشان داده که در یک صد سال گذشته مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی و زیستگاه‌های آبی در دنیا وجود گیاه مهاجم سنبل آبی بوده است.

استادیار موسسه تحقیقات برنج کشور در خصوص تحقیقاتش که در بخش گیاه‌پزشکی موسسه تحقیقات برنج روی علف‌های هرز و علف‌کش‌ها متمرکز بوده است، ادامه داد: سنبل آبی میزان آب آب‌بندان‌ها را ۱۴برابر تشدید می‌کند و با توجه به این که کشور ما یک منطقه خشک محسوب می‌شود، اکنون کم‌آبی مهم‌ترین تهدید برای کشور ماست.

وی تاکید کرد: ورود سنبل آبی به زیستگاه‌های آبی استان در صورت عدم توجه و کنترل آن در یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله سبب نابودی تالاب‌های گیلان به ویژه انزلی و یا تالاب‌های کشور می‌شود. در صورت عدم مدیریت کارآیی آب‌بندان‌ها به شدت کاهش می‌یابد و زراعت برنج با تهدید جدی مواجه می‌شود.

یعقوبی گفت: امروزه مبارزه با این علف هرز بیش از یک قرن سابقه دارد و در چند کشور از جمله آمریکا و استرالیا در پارلمان‌هایشان برای مدیریت و مبارزه با این گیاه مهاجم بودجه‌های مستقلی مصوب کرده‌اند. نگران آن هستیم که به ازای هر روز تاخیر در مدیریت این علف هرز و پراکنش آن در زیستگاه‌های کشور در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به پرداخت هزینه‌های بیش‌تر برای آن شویم.

وی با اشاره به این‌ که آب‌بندان‌ها و تالاب انزلی شریان اقتصادی استان هستند، گفت: سنبل آبی به واسطه تخریب زیستگاه‌های آب شیرین در دنیا مهاجرت میلیون‌ها انسان را رقم زده است.

یعقوبی گفت: بیم آن داریم که اگر روند رشد بی‌رویه سنبل آبی ادامه یابد دیگر چیزی به نام زراعت، ماهیگیری و گردشگری در استان نخواهیم داشت و پیامد ورود این علف هرز با وجود زیبایی ظاهری آن و فروش آن به عنوان گل، پایه‌های اقتصاد، اشتغال و تولید گیلان را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: تردیدی نیست که هر روز بی‌توجهی نسبت به این گیاه مهاجم هزینه‌های غیرقابل جبران را بر محیط زیست، اقتصاد و اشتغال به استان تحمیل می‌کند و پیامدهای استقرار این علف هرز چیزی جز گسترش فقر در گیلان نیست.

کد N1296892

وبگردی