آفتاب

وزیر خارجه یونان: عده ای درصدد ایجاد اختلال میان ما و آلبانی هستند

وزیر خارجه یونان: عده ای درصدد ایجاد اختلال میان ما و آلبانی هستند

آتن- ایرنا- وزیر امورخارجه یونان در واکنش به بر افراشتن پارچه نوشته ای علیه یونان توسط برخی آلبانی ها در بازی های یورو 2016 در فرانسه گفت: افراد یا سازمان هایی از نزدیکی و توسعه روابط یونان و آلبانی ناراحت هستند و درصدد ایجاد اختلال و تنش افروزی بین دو کشور برآمده اند.

به گزارش ایرنا از آتن، 'نیکوس کوجی یا' وزیر امورخارجه یونان روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیون خصوصی یونان 'مگا' افزود: بردن پارچه نوشته ای علیه یونان در حالیکه تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری مسابقات یورو 2016 اعمال می شود، سئوال بر انگیر است و سفیر ما در فرانسه بلافاصله به این امر اعتراض و از مسئولان یوفا خواست تا ضمن جمع آوری این پارچه نوشته، پاسخگوی جلوگیری نکردن از این اقدام نیز باشند.
وزیر امور خارجه یونان تصریح کرد: سفیر کشورمان بلافاصله به وزارت امورخارجه فرانسه نیز اعتراض کرد و خواستار بررسی علل جلوگیری نشدن از برافراشته شدن این پارچه نوشته توسط آلبانی ها شد.
روز گذشته، طرفداران تیم ملی فوتبال آلبانی در مسابقه تیم ملی قوتبال کشورشان با تیم ملی سوئیس در فرانسه، پارچه نوشته ای مبنی بر اینکه «یونان متهم به قتل عام هزار شهروند آلبانیایی از نژاد 'چمی ها' در خلال جنگ های گذشته بین دو کشور است»، در سالن برگزاری مسابقات بر افراشتند.
وزیر امورخارجه یونان تصریح کرد: نفوذ ترکیه در آلبانی به شدت کاهش یافته است زیرا رهبران بزرگ مذهبی آلبانی با رفتار رهبران ترکیه و عملکرد آنان مخالف هستند.
بر اساس گزارش رسانه های خبری یونان، روز گذشته مقامات آمریکایی با انتقاد شدید از این اقدام ترکیه، از این کشور خواستند که به آثار تاریخی احترمام بگذارند.
یونان و ترکیه دارای اختلافات دیرینه ای هستند که البته این دو کشور اکنون دارای اختلافاتی بر سر چند جزیره سنگی در دریای مدیترانه و همچنین مساله اکتشافات نفت و گاز در سواحل دو کشور و سواحل کشور قبرس هستند.
گرچه برافراشته شدن پارچه نوشته ای مبنی بر محکومیت یونان توسط طرفداران تیم ملی آلبانی باعث افزایش تنش بین آلبانی و یونان نیز شده ولی اظهارات چندی پیش وزیر امور خارجه آلبانی درباره کشتار شهروندان آلبانی توسط یونان در طول جنگ های گذشته دو کشور، آنهم چند روز قبل از سفر وزیر امورخارجه یونان به تیرانا، قبلاً نیز باعث ایجاد تنش هایی بین دو کشور شده بود.
اروپام**462**1572
کد N1295248

وبگردی