آفتاب

جهش در روابط با چین، مهم ترین دستاورد دیپلماسی سه ساله دولت پاکستان

جهش در روابط با چین، مهم ترین دستاورد دیپلماسی سه ساله دولت پاکستان

اسلام آباد - ایرنا - رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان در نشست خبری روز پنجشنبه، به مناسبت سه ساله شدن دولت 'محمد نواز شریف'، به بیان مهم ترین دستاوردهای این دولت در عرصه دیپلماسی در طول سه سال اخیر (2013-2016) پرداخت و جهش در مناسبات کشورش با چین را مهم ترین این دستاوردها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'سرتاج عزیز' گفت: آغاز اجرای طرح بزرگ راهروی اقتصادی چین-پاکستان در سال 2015 شامل سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری چین در بخش های انرژی، زیرساختی، طرح های راهسازی و توسعه بندر گوادر، از بزرگ ترین دستاوردهای این دولت در عرصه سیاست خارجی است.
وی گفت که حجم مبادلات تجاری میان پاکستان و چین در سال 2015 ، به 19 میلیارد دلار رسید که بدین ترتیب، چین بزرگ ترین شریک تجاری پاکستان محسوب می شود.
سرتاج عزیز، دومین دستاور مهم دیپلماسی دولت نواز شریف را ارتقای سطح همکاری های پاکستان با کشورهای حوزه آسیای میانه اعلام کرد.
وی گفت: موقعیت ژئواستراتژیک پاکستان در آسیا، باعث شده تا این کشور در مهم ترین نقطه و در کانون کریدورهای منطقه ای قرار گیرد. علاوه بر راهروی اقتصادی چین-پاکستان، طرح های مهمی نظیر کاسا-1000(طرح احداث خط انتقال برق از آسیای میانه به پاکستان)، طرح احداث خط لوله گاز تاپی( طرح خط لوله گاز برای انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان،پاکستان و هند) ، طرح احداث خط لوله گاز ایران-پاکستان از جمله مهم ترین طرح های در دست احداث یا در حال پیگیری هستند.
سرتاج عزیز طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان را از جمله طرح های 'درحال پیگیری' توصیف کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان سومین اقدام مثبت دولت نواز شریف در عرصه سیاست خارجی را دستیابی این کشور به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای دانست.
سرتاج عزیز در ادامه گفت: چهارمین دستاور مهم دیپلماتیک دولت پاکستان، تلاش های موثر دولت نواز شریف برای تقویت صلح در همسایگی پاکستان است. پاکستان با ابتکار تسهیل روند مذاکرات صلح افغانستان و مکانیسم گروه چهارجابنه، گام های بزرگی در جهت کمک به روند صلح افغانستان برداشت.
وی در عین حال با اشاره به ماجرای اخیر کشته شدن ملا اختر منصور در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در خاک پاکستان، این حمله را نقض تمامیت ارضی پاکستان از سوی آمریکا دانست و گفت که این اقدام آمریکا سبب شد تا روند مذاکرات صلح افغانستان که در سال گذشته پیشرفت خوبی داشت، بار دیگر شاهد پسرفت باشد.
وی تاکید کرد که پاکستان متعهد به تعامل بیشتر با افغانستان است. گزینه نظامی برای حل مسائل افغانستان در طول 15 سال گذشته ناکام مانده است و این بار نوبت استفاده از دیپلماسی و گفت و گو برای حل مسائل افغانستان است و البته نمی توان انتظار داشت که مسیر گفت و گو، تنها ظرف چند ماه، به نتیجه نهایی برسد. وی افزود: این روند به زمان بیشتر، صبر و اقدام جمعی از سوی تمام اعضای گروه چهارجانبه(افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین) نیاز دارد .
سرتاج عزیز همچنین تلاش پاکستان برای توسعه همکاری و مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای جهان اسلام را از دیگر دستاوردهای سیاست خارجی کشورش در سه سال اخیر دانست.
وی با اشاره به سفر اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد و نیز لغو تحریم های بین المللی علیه ایران گفت: سفر روحانی به پاکستان، باعث شد تا نسیمی تازه به سمت فرصت های همکاری های دو کشور وزیده شود.
مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی همچنین شروع دوباره مذاکرات راهبردی میان اسلام آباد و واشنگتن در سال 2013 را بعد از یک دوره رکود، یکی دیگر ازدستاوردهای سیاست خارجی دولت نواز شریف دانست.
وی همچنین گفت که نزدیک تر شدن روابط پاکستان و اتحادیه اروپا از دیگر دستاوردهای کشورش درحوزه دیپلماسی بوده است.
اما بیشتر آنچه سرتاج عزیز در نشست خبری امروز به عنوان دستاوردهای سیاست خارجی دولت نواز شریف در طول سه سال اخیر برشمرد، بیش از آنکه به صحنه عمل رسیده باشد، فعلا روی کاغذ است.
سرتاج عزیز در توضیح عملکرد دستگاه سیاسی خارجی پاکستان در سه سال اخیر، توضیح نداد که چرا این کشور نتوانسته گام های موفقی درحوزه بهبود روابط با هند و افغانستان بردارد.
وی در شرایطی به انجام مذاکرات راهبردی میان پاکستان و آمریکا در سال 2013 به عنوان یک موفقیت دیپلماتیک برای پاکستان اشاره کرد که نگفت چه چیز باعث شده تا آمریکا با فاصله گرفتن از اسلام آباد، خود را به سمت دهلی نو نزدیک کند.
دیپلماسی دولت نواز شریف این روزها آماج موج وسیعی از انتقادهای داخلی از سوی مخالفان قرار گرفته و نزدیک شدن هند به آمریکا و همپین نزدیک شدن هند به برخی کشورهای منطقه، از جمله موضوع هایی است که مخالفان دولت نواز شریف با استناد به آن، ضعف سیاست خارجی این دولت را سبب این گونه تحولات می دانند.
آساق*272**1723
کد N1291142

وبگردی