آفتاب

استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق: فلوجه بزودی آزاد می شود

استاد علوم سیاسی دانشگاه عراق: فلوجه بزودی آزاد می شود

تهران- ایرنا- دکترعبدالزهرا عثمان استاد حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه بصره عراق که در حال حاضر در کنار دیگر رزمندگان در جبهه های جنگ علیه داعش در حال مبارزه می باشد ضمن تشریح آخرین تحولات فلوجه آزاد سازی کامل آن از داعش را بزودی امکانپذیر دانست.

به گزارش ایرنا دکتر عبدالزهرا عثمان روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به آغازعملیات آزاد سازی فلوجه همزمان با نیمه شعبان میلاد حضرت امام زمان (عج) گفت: این عملیات شامل چهار محور اساسی می باشد محور عملیاتی در فضایی به مساحت 17 در 4 کیلومتر مربع در محورهای جنوب جنوب غربی جنوب شرقی شمال وشمال شرقی وشمال غربی فلوجه از منطقه حراریات در جنوب غرب ومنطقه هیاکل در محور جنوب شرق فلوجه ومحور شمال در مناطق الگرمه ،آربوشجل ،صقلاویه محور اصلی عملیات است.
وی تاکید کرد در هفته اول الکرمه آربوشجل وحراریات جنوب شرق وهیاکل در جنوب غرب فلوجه آزاد سازی شد.
وی افزود: چهار روز قبل عملیات گسترده آزاد سازی محور شمال صقلاویه که از مهمترین مناطق استان صلاح الدین است که تکریت را به الانبار متصل می کند آغاز وروستای المختار وصقلاویه در محور شمال کاملا آزاد شد.
دکتر عبدالزهرا تاکید کرد فقط منطقه مسکونی 5 در 5 کیلومتر مربع فلوجه هنوز آزاد سازی نشده وفلوجه کاملا عزل شده ومحورهای ذکر شده در دست نیروهای مردمی قرار گرفت واین به معنای جدا سازی فلوجه از دیگر مناطق قلمداد می شود.
آزاد سازی عملیات فلوجه درواقع حساسیت کشورهای مرتجع منطقه حوزه خلیج فارس را برانگیخت واهل سنت عراق فلوجه را نجف عراق واسطوره مقاومت می دانند چرا که این منطقه از سال 2003 فروپاشی رژیم به عنوان منطقه ساختار شکن مطرح و با دولت مرکزی وقت چالش اساسی داشت.
استاد عراقی رزمنده در جبهه های نبرد علیه داعش تاکید کرد منطقه فلوجه شش ماه قبل از سقوط موصل فلوجه به دست القاعده وداعش افتاد وافکار عمومی دشمن از جمله رسانه های الجزیره والعربیه آن را تغذیه می کنند وفلوجه برای آنها اهمیت زیادی دارد.
دکتر عبدالزهرا افزود : فلوجه برای ما نیز به عنوان یک منطقه حیاتی مورد اهمیت است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نیروهای مردمی وارد این منطقه نمی شوند گفت: از نظر قانونی نیروهای الحشد الشعبی نیروهای پشتیبان ارتش ،گارد مبارزه با تروریسم ونیروهای پلیس اتحادیه در منطقه عملیاتی فعالیت می کنند لذا این اجازه باید داده شود که نیروهای دولت ارتش باید وارد منطقه شوند.
دوم اینکه ورود به منطقه مسکونی فلوجه که آمار نشان می دهد 30 تا 50 هزار سکنه در این منطقه وجود دارند ونیروهای الحشد الشعبی به دنبال این هستند که هیچ کس صدمه نبیند راههایی برای خروج آنها درنظرگرفته است به طوری که مشاهده می شود طی یکی دو روز گذشته شماری از مردم خارج شدند.
سوم اینکه ما در پی آن هستیم که نیروهای مردمی خود فلوجه والانبار وعشایر این شهر به همراه ارتش دست به کار شده فلوجه را پاکسازی کنند واین امر به تدریج در حال اتفاق افتادن است.
عبدالزهرا تاخیر در آزاد سازی فلوجه را ناشی از دلایل انسانی وخروج مردم از این شهر دانست وگفت: ادعای رسانه های دشمن در خصوص توقف عملیات کذب محض است وما بر اساس اعتقاد راسخ به هدف به هیچ وجه تحت تاثیر شایعات رسانه های مزدور قرار نخواهیم گرفت .
استاد حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه بصره با پیش بینی اینکه بزودی شهر فلوجه به طور کامل از تروریست های داعش پاکسازی شود گفت : آزاد سازی فلوجه در روزهای آینده امکانپذیر خواهد بود ونیروهای مردمی بلافاصله پس از نیروهای دولتی بدون هیچ ملاحظه ای وارد عمل خواهند شد.
دکتر عبدالزهرا یکی دیگر از عوامل تاخیر در آزاد سازی فلوجه را پس از 20 روز جنگیدن نیاز نیروها به استراحت واز نظر تاکتیکی ولوجستیکی به آماده سازی ذکر کرد.
استاد علوم سیاسی عراق خاطر نشان ساخت داعش در فلوجه شکست خورده وفقط مساحت 5در5 کیلومتری را تحت اشغال دارد که به زودی آزاد خواهد شد.
دکتر عبدالزهرا ضمن رد ادعای رسانه های مزدور در خصوص حضور نیروهای ایرانی در جبهه های جنگ عراق گفت:حضور مستشاران ایرانی در عراق کاملا رسمی وبا مجوز دولت عراق وشخص حیدر العبادی نخست وزیر صورت گرفته وآنها در جلسات فرماندهی عملیات فلوجه در کنار مسئولان عراقی حضور دارند.
وی این امر را چیز جدیدی ندانست وگفت : دولت عراق هنوز از مستشاران خارجی در این کشور استفاده می کند وادعای رسانه های دشمن در خصوص مداخله نظامی ایران در عراق صحت نداشته وباطل است .
عملیات آزاد سازی فلوجه با حضور ارتش ، نیروهای مبارزه با تروریسم ونیروهای مردمی از دوشنبه گذشته آغاز وپس از تحقق پیروزی های مکرر وآزاد سازی مناطق زیادی همچنان ادامه دارد.
خاورم** 1453 **‌1095
کد N1290791

وبگردی