آفتاب

کانون پرورش فکری بر زبان مادری اقوام ایرانی تکیه می‌کند

کانون پرورش فکری بر زبان مادری اقوام ایرانی تکیه می‌کند

اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سـال ۱۳۹۵ را سال زبان مادریِ اقوام ایرانی نام‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نام‌گذاری در قالب شیوه‌نامه‌ای جامع به تمامی مراکز کانون در استان‌های مختلف کشور ابلاغ شده است تا از این راه بخش مهمی از برنامه‌های هنری و ادبی کتاب‌خانه‌های با سابقه کانون در تابستان امسال، با رویکرد فرهنگ و زبان مادری اقوام و هنرهای بومی و سنتی اجرا شود.

در این میان ذوق و خلاقیت‌های هنری و ادبی کودکان و نوجوانان ایران در قالب‌هایی مانند خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، سفال، نمایش، فیلم سازی، موسیقی و سرود، هنرهای بومی و سنتی، برگزاری آیین «دوپنجره»، برپایی نشست‌های «انجمن‌های ادبی» در سراسر کشور و انتشار دوفصلنامه‌های «طرح نو» و «نشانی» ظهور و بروز خواهد یافت.

این فراخوان که در اختیار ۹۴۰ مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیارشهری و روستایی و کتاب خانه‌ی پستی کانون در سراسر کشور قرار گرفته است، در عین حال نگاه و تاکید ویژه‌ای بر دو شاعر نامور و قله‌های ادبیات ایران سعدی شیرین سخن و حکیم ابوالقاسم فردوسی دارد به نحوی که دو بخش خوشنویسی و سفال به ترتیب به نگارش اشعار سعدی و ساخت سفال از شخصیت‌های شاهنامه اختصاص یافته است.

در همین حال کودکان ونوجوانان ایرانی می‌توانند با حضور در مراکز کانون در این برنامه‌ها - که بیشتر آن جنبه رقابتی نیز دارد - به نقاشی با موضوع «بازار»، عکاسی با موضوع «پنجره‌ها»، نمایش با موضوع «آزاد»، فیلم‌سازی با موضوع‌ «مستندنگاری هنرهای بومی و سنتی» (فیلم کوتاه یا پویانمایی»، موسیقی و سرود با موضوع «آواها و موسیقی محلی اقوام ایرانی» و هنرهای بومی و سنتی با موضوع: «ساخت یک عروسک بومی» بپردازند.

همچنین در بخش ادبی نیز  برگزاری آیین «دوپنجره» با رویکردی تازه و با هدف توجه بیش از پیش به زبان مادری اقوام ایرانی، برپایی نشست‌های «انجمن‌های ادبی» کانون در سراسر کشور با هدف توجه ویژه به ادامه‌یافتن این نشست‌ها، انتشار دوفصل‌نامه‌ی «طرح نو» حاوی طرح‌های برگزیده و خلاقانه‌ی کارگاه‌های ادبی، انتشار دو فصل‌نامه‌ی «نشانی» حاوی طرح‌ها‌ی نو و پاسخ‌های برگزیده‌ی بخش مکاتبه‌ای پیش‌بینی شده است.

بر اساس این فراخوان، زمان ارسال اثر یا برگزاری برنامه‌ها و انتشار نشریات ادبی نیز تعیین شده و مراکز کانون برای شرکت در بخش نمایش عروسکی در چهارچوب جشنواره نمایش عروسکی کانون تا ۱۵ مرداد، برای ارسال آثار نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و سفال تا ۱ مهر و شرکت در بخش‌های فیلم‌سازی، موسیقی و سرود و هنرهای بومی و سنتی تا ۱۶ آذر سال ۱۳۹۵ فرصت دارند.

به گفته مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، در رشته‌هایی که از قابلیت برپایی نمایشگاه‌های استانی برخوردار است در نهایت سه اثر برگزیده به تهران معرفی خواهد شد و در رشته نمایش عروسکی یک اثر از هر استان برای شرکت در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی و در رشته‌هایی که جنبه تصویری و نمایشی دارند نیز یک اثر به دبیرخانه معرفی خواهد شد.

حسین علیجانی هدف از نام گذاری امسال به عنوان «سال خوب ۱۳۹۵ سال زبان مادریِ اقوام ایرانی و هنرهای بومی سنتی، را در دیدرس قرار گرفتن آثار برگزیده‌ی اعضای کانون با یک موضوع یکسان در سطح ملی برای علاقه‌مندان و جمع‌آوری آن در یک مجموعه‌ی ملی و تقویت و توجه بیش از پیش به زبان مادریِ اقوام ایرانی و حمایت ویژه از هنرهای بومی و سنتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه‌ی فرهنگ و هنر اعلام کرد.

وی همچنین از انتشار آثار برگزیده این فراخوان در قالب کتاب نیز - در برخی رشته‌هایی که قابلیت برپایی نمایشگاه را دارند - خبر داد.

علیجانی همچنین انتشار کتاب‌های نمایش، موسیقی، پویانمایی، هدایت فراخوان‌های بین‌المللی، برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی طی ۱۳ تا ۱۵ شهریور و ششمین دوسالانه سراسری هنرهای تجسمی نیز طی روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی شاعران کودک و نوجوان فارسی زبان جهان را از دیگر برنامه‌های حوزه معاونت فرهنگی و اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در سال ۱۳۹۵ برشمرد.

کد N1288150

وبگردی