آفتاب

معاون وزیرنیرو:اقتصاد مقاومتی مناسب‌ترین راهکار مدیریت ریسک کشور است

معاون وزیرنیرو:اقتصاد مقاومتی مناسب‌ترین راهکار مدیریت ریسک کشور است

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: مدیریت ریسک، علم پیشگیری است و اقتصاد مقاومتی مناسب‌ترین راهکار برای مدیریت ریسک کشور است.

به‌ گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «علیرضا دائمی» امروز (چهارشنبه) در کارگاه آموزشی «معرفی نظام‌نامه ریسک و آشنایی با اصول مدیریت ریسک سازمانی» با همکاری موسسه Dnv-Gl در مرکز همایش‌های وزارت نیرو افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش تاب‌آوری و پایداری است و در این شرایط باید به گونه‌ای عمل شود که در زمان وقوع حوادث، دچار حیرانی و سرگشتگی نشویم.
وی با اشاره به مزیت‌های مدیریت ریسک، از دیسپاچینگ (جمع آوری اطلاعات و کنترل) برق کشور به عنوان نمونه‌ای بارز در این باره یاد کرد و گفت: کشور ترکیه در سال 2014 سه بار با Black Out یا خاموشی سراسری برق مواجه شد که آسیب بزرگی به اقتصاد این کشور وارد کرد، در حالی که با اجرایی کردن مدیریت ریسک در وزارت نیرو، 14 سال است از خاموشی سراسری برق دور بوده‌ایم.
دائمی، تاریخ مدیریت ریسک در کشور را بیش از دو دهه ذکر کرد و ادامه داد: هنوز مدیریت ریسک در کشور نو پا است و با عملیاتی شدن آن در همه جوانب فاصله زیادی وجود دارد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو، با مقایسه بین مدیریت بحران و مدیریت ریسک گفت: مدیریت بحران در زمان بروز حوادث غیرمترقبه با رسیدگی به وضعیت بحرانی به منجی تبدیل می‌شود در حالی که مدیریت ریسک، علم پیشگیری است و تلاش می‌کند تا از ایجاد بحران جلوگیری کند.
وی یادآور شد: دو درصد بودجه کشور در قالب ماده 10 و 12 قانون بودجه به مدیریت بحران اختصاص دارد، اما هزینه‌های وزارت نیرو در مدیریت ریسک بسیار بالا است.
دائمی تصریح کرد: باید تلاش کنیم با بکارگیری مدیریت ریسک، موانعی که ممکن است منجر به حوادث غیرمترقبه در زمان سیل، زلزله و ... شود و به ایجاد بحران کمک کند را برطرف کنیم.
به گفته این مقام مسئول، زمانی با 14 سال خشکسالی پیاپی مواجه بودیم و کشور در بدترین شرایط آبی قرار داشت، اما در همان زمان جشن خودکفایی گندم برگزار کردیم و تولید محصولات آب بر را توسعه دادیم و همین مساله موج شد تا کشور هزینه‌های هنگفتی متقبل شود.
وی با بیان اینکه این تغییرات ناشی از تغییر اقلیم بود، گفت: مشابه این خشکسالی ها در کالیفرنیای آمریکا نیز روی داد، ولی آن‌ها از همان ابتدا مصوبه‌ای از مجلس گرفتند تا روان آب‌ها، آب‌های سطحی و آب های زیر زمینی به شدت مدیریت شود و با این کار با اجرای مدیریت ریسک، تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند تا از بروز آسیب‌های جدی به منابع آبی خود جلوگیری کنند.
به گزارش ایرنا، رهبر انقلاب در بهمن ماه 1392، سیاست ‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در 24 بند به مسئولان کشور ابلاغ کردند. بر این اساس، مهمترین هدف اقتصاد مقاومتی، تامین رشد پویا و بهبود شاخص ‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم ‌انداز بیست‌ ساله عنوان شد که باید با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون ‌زا، پیشرو و برون ‌گرا کانون توجه قرار گیرد.
اقتصام ** 3065 **1561
کد N1280357

وبگردی