آفتاب
در همایش رنگ‌های ترافیكی مطرح شد؛

تدوین استانداردها برای رفع مشکل خط کشی معابر شهری

تدوین استانداردها برای رفع مشکل خط کشی معابر شهری

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: بنا داریم به صورت همکاری مشترک با شهرداری، استانداردهای لازم و طرح های تحقیقاتی را در راستای رفع مشكلات خط كشی های معابر تدوین کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نكومنش، صبح امروز در افتتاحیه  همایش ملی رنگ های ترافیكی، خط‌كشی و ایمنی راه ها و معابر، گفت: بیش از ۸۰ درصد جابجایی ها در كشور از طریق شبكه راهها انجام می شود بنابراین در طراحی و ساخت راه همواره باید تامین ایمنی حركت در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به همكاری های گسترده پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: با امضای تفاهم نامه همكاری، پژوهشگاه با انجام نظارت بر ۵۰۰ مورد خط كشی معابر و آزمون های كنترل كیفی و كمی در راستای رفع مشكلات خط كشی ها گام های موثری برداشته است.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: این پژوهشگاه آمادگی دارد تا بعنوان یک مركز علمی و پژوهشی در راستای ارتقای ایمنی و خط كشی معابر و راهها همكاری های گسترده ای با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای داشته باشد. همچنین این پژوهشگاه با در اختیار داشتن امكانات لازم آمادگی دارد تا با همكاری متولیان امور خط كشی و ترافیک مركز تحقیقات رنگ های ترافیكی را راه اندازی کند.

در ادامه میرعابدینی دبیر این همایش گفت: وجود مشكلات زیست محیطی در کلان‌شهرهای کشور و نیاز به یک بسیج همگانی و به كارگیری همه امکانات و ظرفیت‌های جامعه، در كنار سایر عوامل آلاینده محیط زیست، استفاده بی رویه از رنگ‌ها و مواد خط‌كشی بعضاً غیراستاندارد و حاوی حلال‌های آلی، موجب توسعه و گسترش آلودگی‌های شهری می‌ شود.

به گفته وی سالانه حجم بسیار زیادی از رنگ‌ها و مواد خط‌كشی در معابر درون شهری و راههای برون شهری کشور مصرف می‌شود كه علاوه بر تحمیل هزینه بسیار زیاد به اقتصاد كشور، بویژه در زمانی كه از اقتصاد مقاومتی و لزوم صرفه‌جویی در منابع صحبت می‌شود، مسائل زیست محیطی جبران ناپذیری را هم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: طی سال‌های اخیر، به ویژه طی سه سال گذشته، فعالیت‌های قابل توجه و مفیدی در زمینه بهبود وضعیت خط‌كشی‌ها، بخصوص در معابر شهر تهران صورت گرفته است.

مدیر گروه رنگ و روكش های سطح پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران درباره روند آتی وضعیت رنگ ها و خط‌کشی‌های ترافیک در کشور گفت: ارتقای کیفیت رنگ‌ها و خط‌کشی‌های ترافیک، کاهش میزان مصرف رنگ‌ها و ‌ خط‌کشی‌های ترافیک با اصلاح الگوی خط‌کشی‌ها و بکاربری رنگ‌های بادوام، بکارگیری رنگ‌ها و مواد خط‌کشی با آسیب‌های زیست محیطی کمتر، (استفاده از رنگ‌های آب پایه، مواد ترموپلاستیک گرم و رنگ‌های دوجزیی با فرمولاسیون‌های اصلاح شده) و نظارت مستمر بر تهیه، تولید و اجرای خط‌کشی‌های ترافیک در روند آینده وضعیت رنگ ها و خط‌کشی‌های  ترافیک باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 همچنین پازوكی دبیر علمی این همایش درباره تأثیر نظارت بر اجرای خط‌كشی‌های ترافیكی بر بهبود وضعیت خط‌كشی‌ها  گفت: خط‌کشی نقطه آغازی بر ایمنی و قانون‌مداری در راهها و معابر است بنابراین در نبود خط‌كشی‌ها و یا وجود خط‌کشی‌های غیراستاندارد، نباید انتظار بهبود وضعیت ایمنی و قانون‌مداری در رانندگی را داشت.

چهارمین همایش ملی رنگ های ترافیكی ایمنی و خط كشی راهها و معابر با حضور بیش از ۸۰ شرکت، سازمان، موسسه و مرکز علمی و دانشگاهی، نمایندگان ۱۵ استان از کل کشور ۲۲ اردیبهشت به كار خود پایان می دهد.

کد N1244872

وبگردی