آفتاب
رئيس انجمن علمي گياهان دارويي:

ضدعفوني كردن گياهان دارويي با روش پلاسماي سرد در كشور اجرا مي شود

ضدعفوني كردن گياهان دارويي با روش پلاسماي سرد در كشور اجرا مي شود

كاشان -ايرنا- رئيس انجمن علمي گياهان دارويي گفت: ضدعفوني كردن گياهان دارويي با روش پلاسماي سرد از روش هاي نوين ابداعي در جهان است كه در آينده نزديك شاهد اجراي اين روش در كشور خواهيم بود.

به گزارش ايرنا، محمدباقر رضايي روز سه شنبه در حاشيه نخستين همايش اسانس ايران در گفت و گو با خبرنگاران اظهار كرد: مزيت اين نوع روش استرليزه و پاستوريزه كردن گياهان دارويي نسبت به روش هاي ديگر بدون هيچ تهديد و آسيب به اين گياهان است.
وي افزود: بحث گياهان دارويي جهاني شده و براي اين كه در اين عرصه عقب نمانيم، نيازمند استفاده از روش هاي نوين فرآوري و به كارگيري مهندسي تقطيرمانند پلاسماي سرد هستيم.
رضايي در ادامه با اشاره به اهميت و تنوع گياهان دارويي كشور خاطرنشان كرد: هر روز را بايد به يك گونه خاص گياهي اختصاص دهيم تا توسعه گياهان دارويي و اهميت آنها بين المللي شود.
وي اظهار كرد: محصولات ما در اين عرصه قابليت فرآوري نوين و تبديل شدن به بهترين اسانس ها را دارد، اما منطقه ما عاري از تكنولوژي است.
رضايي همچنين گفت: وسعت گياهان دارويي ايران از 60 هزار هكتار كنوني به 500 هزار هكتار در چشم انداز 1404 افزايش مي يابد.
وي افزود: دولت به تنهايي قادر به اين كار نيست و عزم ملي را مي طلبد.
رضايي در ادامه از برگزاري 6 همايش تخصصي علمي تا پايان سال جاري در كشور خبر داد و افزود: همايش ادويه هفته قبل در شهر گنبد برگزار شد و نخستين همايش اسانس نيز در كاشان در حال برگزاري است.
وي اظهار داشت : با توجه به اولويت بحث ديم به علت تغيير اقليم كشور و كم آبي افزود: همايش تخصصي ديم نيز امسال در اروميه برگزار خواهد شد و تلاش مي كنيم اين همايش سال آينده با همكاري انجمن علمي گياهان دارويي و ديم تركيه به صورت بين المللي برگزار شود.
رضايي، كشت ارگانيك سالم را از ديگر اولويت هاي كشور بيان كرد و گفت: همايش ارگانيك سالم در شهريور امسال در دانشگاه ساري و همايش فرآوري گياهان دارويي نيز در دانشگاه شاهرود برگزار مي شود.
نخستين همايش اسانس ايران با حضور محققان و توليدكنندگان اسانس و گلاب و عرقيات گياهي سراسر كشور در پژوهشكده اسانس دانشگاه كاشان در حال برگزاري است.
3009/6136/6021 / 1539
کد N1243656

وبگردی