آفتاب

اقتصاد مقاومتي در حوزه نشر با سامانه كتاب الكترونيك

اقتصاد مقاومتي در حوزه نشر با سامانه كتاب الكترونيك

تهران-ايرنا - مدير كل سازمان چاپ و انتشارات اسراء گفت:‌ سامانه كتاب الكترونيك ايران راهي براي ايجاد اقتصاد مقاومتي در حوزه نشر است.

مصطفي امرايي روز دوشنبه در غرفه انتشارات بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء در بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب به خبرنگار معارف ايرنا گفت: سامانه كتاب الكترونيك ايران در سيستم هاي عامل در دسترس مردم است تا محتواي مفيد را در بستر اينترنت دريافت كنند و از اين طريق هزينه هاي توليد كتاب را به حداقل برسانيم.
وي افزود:‌ از آنجا كه تمامي ملزومات مربوط به چاپ كتاب از كاغذ و مركبات گرفته تا فيلم و زينك و ماشين آلات وارداتي است لذا معتقديم اقتصاد مقاومتي در حوزه نشر را مي توان از طريق نوآوري ايجاد كرد و نرم افزار كتاب الكترونيك ايران در اين زمينه بسيار تاثيرگذار است.

** راه اندازي سامانه كتاب الكترونيك ايران از نمايشگاه
امرايي با بيان اين كه سامانه كتاب الكترونيك ايران در روزهاي اخير و در بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب راه اندازي شده، يادآور شد: سال گذشته زيرساخت هاي اين نرم افزار در بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللي كتاب با حضور علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي شد.
وي افزود: اين نرم افزار با حمايت هاي مادي و معنوي بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء و همكاري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اتحاديه تعاوني ناشران ايران و موسسه فرهنگي نمايشگاه هاي ايران توليد شده است.

** ضرورت ايجاد روش هاي جديد براي گسترش فرهنگ مطالعه
امرايي با اشاره به وضعيت مطالعه در ايران گفت: در كشور ما ناشران توان چاپ كتاب بيش از پنج هزار نسخه را ندارند و اگر 20 ميليون نفر ايراني اهل مطالعه باشند، بايد قبول كنيم كه پنج هزار نسخه پاسخگوي اين جمعيت نيست.
وي اضافه كرد: از طرف ديگر هيچ ناشري قدرت توزيعي گسترده به اين اندازه را ندارد و نمي تواند براي فروش كتاب هاي خود فروشگاه ايجاد كند.
رئيس هيات مديره شركت فناوري همراه پنجره دهم افزود: زماني كه سايت آمازون ايجاد شد، بسياري معتقد بودند اين طرح شكست مي خورد ولي بعد از سه سال آمازون سه برابر انتشار كتاب، بازديدكننده داشت. چون امكان دسترسي در هر نقطه از جهان را ايجاد كرد و قيمت توليد و سهم نويسنده و ناشر را به نفع مصرف كننده از كتاب حذف كرد.
وي گفت:‌ صدور انقلاب اسلامي و اهداف و آرمان هاي حضرت امام خميني(ره) از نظر فيزيكي و الكترونيكي مشكلاتي را در بردارد و بايد با استفاده از شيوه هاي ديگر به ويژه در حوزه هاي نرم افزاري بتوانيم انقلاب را به ديگر كشورها صادر كنيم.

** دريافت نسخه ديجيتالي كتاب با يك پنجم قيمت
مدير كل سازمان چاپ و انتشارات اسراء، درباره ويژگي هاي اين سامانه گفت: كتاب هاي الكترونيك با يك پنجم قيمت كتاب چاپي به متقاضيان ارائه مي شود. چون در اين نرم افزار هزينه توليد براي ناشران حذف شده و هزينه توزيع نيز وجود ندارد و در مجموع مي توان گفت حدود 75 تا 80 درصد هزينه كتاب چاپي از آن كسر مي شود.
وي افزود: ناشران و مولفان مي توانند براي عرضه كتاب هاي خود به اين سامانه مراجعه كنند كه در آن صورت، 80 درصد قيمت كتاب را دريافت مي كنند و 20 درصد از قيمت كتاب بابت هزينه زيرساخت ها و پشتيباني سامانه كسر مي شود.
امرايي گفت:‌ در سامانه كتاب الكترونيك ايران امكان اختصاص هر كتاب به يك نفر وجود دارد و استفاده كننده كتاب مي تواند ضمن خريد كتاب، حتي آن را به ديگري اهداء كند، ولي امكان تكثير آن وجود ندارد.
وي افزود: اين نرم افزار به صورت چندرسانه اي طراحي شده تا علاوه بر متن، مطالب موردنياز مراجعان به شكل صوت، ويديو و تصوير قابل بارگذاري باشد و مراكز آموزشي و پژوهشي نيز با توجه به نياز خود بتوانند از امكانات موجود استفاده كنند.
به گفته امرايي،اين سامانه يك محيط اختصاصي را براي سازمان ها در نظر گرفته تا منشورات خود را از طريق اين سامانه دريافت كنند و حتي در صورت نياز آن را براي كاركنان خود محدود كنند.
وي افزود: اين نرم افزار به صورت رايگان روي رايانه و گوشي موبايل نصب مي شود و بيش از 15 هزار كتاب رايگان در آن پيش بيني شده است.
امرايي همچنين گفت: سامانه كتاب الكترونيك ايران فقط در زمان خريد و دانلود كتاب بايد آنلاين باشد و در ساير موارد به صورت آفلاين قابل استفاده است.
امرايي، به مزاياي اين نرم افزار اشاره كرد و گفت: صرفه جويي در هزينه هاي رفت و آمد شهري، در دسترس قرار گرفتن كتاب در منازل مردم در كمترين زمان ممكن از ويژگي هاي اين سامانه است و مشتركان مي توانند كه كتاب هاي چاپي مورد نظر خود را در 24 ساعت دريافت و كتاب هاي الكترونيك را در همان لحظه بارگذاري كنند.
مديركل سازمان چاپ و انتشارات بنياد اسراء افزود: هر متقاضي مي تواند با انتخاب كتاب مورد نظر و اعلام نشاني حتي با بن كتاب نيز مراحل خريد را طي كند و كد رهگيري خريد كتاب را دريافت كند و درمورد كتاب هاي چاپي فقط هزينه پست به قيمت كتاب اضافه مي شود.
وي افزود: يكي ديگر از امكانات اين سامانه دسترسي سريع و آسان به موضوع هاي مورد مطالعه است و حتي بدون شناخت ناشر و نام كتاب، پژوهشگران مي توانند نام كتاب هاي مورد نظر را كه بر اساس آخرين يافته هاي علمي دسته بندي شده، درياف كنند.
امرايي در ادامه گفت: اين سامانه به زبان هاي فارسي، عربي، اردو، انگليسي و آلماني است و امكان افزايش زبان هاي ديگر نيز وجود دارد.

** دغدغه هاي ناشران برطرف مي شود؟
مدير كل سازمان چاپ و انتشارات بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء يكي از دلايل راه اندازي سامانه كتاب الكترونيك ايران را پاسخي به دغدغه هاي ناشران در حوزه چاپ و نشر كتاب دانست.
امرايي گفت: ترس از دست رفتن مالكيت مادي و معنوي كتاب و همچنين علاقه ايرانيان به حفظ نام و نشان از جمله اين دغدغه هاست كه طي بررسي هاي صورت گرفته اعلام شده و اين سامانه به گونه اي طراحي شده كه بتواند نشاني ناشران را حفظ كند كه اين كار با ايجاد يك غرفه اختصاصي در اپليكيشن صورت گرفته است.
وي يكي از مشكلات سايت آمازون را پنهان ماندن نام ناشر در لايه هاي زيرين دانست و گفت: اين سامانه ضمن حفظ نام ناشر و مخاطب به گونه اي است كه با ورود مخاطب به محيط اختصاصي هر ناشر، مي تواند با محل تبليغات، فروشگاه ها، محيط ارتباط با كاربر و كتابهايش ارتباط برقرار كند.
امرايي يكي ديگر از دغدغه هاي ناشران را در حوزه نظارتي و توزيعي دانست و گفت: سالانه ميلياردها ريال بابت يارانه كتاب پرداخت مي شود ولي مشخص نيست كه اين يارانه در جاي خود مصرف مي شود يا نه و در واقع نمي توان گفت اين يارانه بابت كتاب پرداخت مي شود ولي در اين سامانه حتي مي توان براي يك كتاب خاص، بن كتاب صادر كرد.
وي افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده در اين نرم افزار مشخصات پرداخت كننده بن و كتاب هاي خريداري شده با بن هاي پرداختي مشخص مي شود و حتي مي توان تعيين كرد كه يارانه كتاب به كدام كتاب ها اختصاص مي يابد و ملاك ارزشمندي كتاب را مخاطب تعيين مي كند.

** محيطي امن براي پژوهشگران و اهل مطالعه
امرايي در ادامه گفت: فايل هاي ناشران معمولا به صورت WORD، EUPOP، PDF يا HTML است و چون بستر اين زيرساخت ها از آن سوي مرزها وارد كشور شده، در اختيار همگان است و ناامن بودن آن متصور است.
وي افزود: با ابتكاري كه در اين سامانه صورت گرفته، متون موردنظر فقط با محتواي TENS قابل دسترسي است و چون اين فناوري يك فناوري بومي است بنابر اين امكان شكستن رمز و دسترسي به محتواي آن وجود ندارد و تمام جوانب امنيتي آن رعايت شده است.
به گزارش ايرنا علاقه مندان براي دسترسي و نصب سامانه مي توانند به نشاني www.iranebook.ir مراجعه كنند.
اين سامانه هنگام نصب در گوشي هاي همراه به صورت هوشمند نوع سيستم عامل تلفن را شناسايي كرده و بر اساس آن نصب مي شود.
بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب كه از 15 ارديبهشت در نمايشگاه شهر آفتاب آغاز به كار كرده تا 25 ارديبهشت برپاست.
فراهنگ**1003**1027
کد N1241468

وبگردی