آفتاب

رسانه پاكستانی: ضرورت گام های جدی دولت برای توسعه همكاری اقتصادی با ایران

رسانه پاكستانی: ضرورت گام های جدی دولت برای توسعه همكاری اقتصادی با ایران

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه پرمخاطب 'اكسپرس تریبیون' پاكستان در مقاله ای، با اشاره به سفر مهم ماه گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد بعد از لغو تحریم ها، به دولت پاكستان توصیه كرده است كه گام های جدی تر و بلندتری برای توسعه همكاری های اقتصادی با ایران بردارد.

در این مقاله آمده است: با برداشته شدن تحریم ها، موج گسترده ای از سرمایه گذاران و تجار خارجی راهی ایران شده اند تا سهمی از ظرفیت تجاری 400 میلیارد دلاری ایران را به خود اختصاص دهند.
این مقاله با استناد به آمار و ارقام بانك جهانی، آورده است كه تولید ناخالص ملی ایران امسال شش درصد و سال آینده هفت درصد رشد خواهد داشت.
در این مقاله آمده است كه ایران از سه نقطه قوت بزرگ اقتصادی شامل برخوردار بودن از ذخایر عظیم نفت و گاز، جمعیت 80 میلیون نفری و توان تولیدی بدون رقیب و بلامنازع در منطقه خاورمیانه برخوردار است.
در ادامه این مطلب آمده است كه در چنین شرایطی، پاكستان باید فرصت های در حال ظهور در ایران را مغتنم بشمارد و نیاز روزافزون خود به انرژی را با تكیه بر ذخایر عظیم انرژی ایران، مرتفع سازد.
'با توجه به تاكید رئیس جمهوری ایران در سفر به اسلام آباد بر تمایل و آمادگی ایران برای تامین انرژی مورد نیاز پاكستان، همكاری پاكستان و ایران در حوزه انرژی، برغم وجود برخی مشكلات، می تواند افق بسیار روشنی داشته باشد.... پاكستان باید از این فرصت به بهترین شكل ممكن استفاده كند و از هیچ تلاشی برای اجرایی كردن خط لوله گاز ایران-پاكستان دریغ نكند.'


** تضاد در سیاست های پاكستان
نویسنده این مقاله در ادامه با اشاره به عضویت پاكستان در ائتلاف نظامی 34 كشور خودساخته عربستان، ائتلافی كه عربستان نام آن را ائتلاف مبارزه با تروریسم گذاشته اما ایران، عراق و سوریه به عنوان بازیگران اصلی مبارزه با تروریسم و قربانیان تروریسم در خاورمیانه در آن گنجانده نشده اند، می نویسد: موافقت پاكستان برای عضویت در چنین ائتلافی ممكن است باعث شود تا تهران، آنگونه كه باید، اسلام آباد را به عنوان دوستی برای تمام فصول و همسایه كاملا قابل اعتماد نشناسد.
'روشن است كه حضور پاكستان در ائتلاف تحت رهبری عربستان می تواند موجب آسیب رساندن به روابط اسلام آباد-تهران شود و آثار آن در وهله اول، در مناسبات اقتصادی دو كشور دیده خواهد شد.'
این مقاله می افزاید: كارشناسان بر این باورند كه هرگونه خلاء حضور پاكستان در بازار اقتصاد و تجارت ایران، خیلی سریع از سوی هندی ها به عنوان یكی از شركای تجاری مهم ایران پر خواهد شد.
'ایران همچنین برای امضای قرارداد تجارت آزاد با پاكستان اعلام آمادگی كرده است. این قرارداد می تواند فرصت های بسیار خوبی برای پاكستان فراهم كند بطوری كه برخی كارشناسان آن را یك معدن طلا توصیف كرده اند.'
در پایان مقاله یادشده آمده است: تحولات اخیر حاكی از آن است كه اقتصاد ایران در سال های پیش رو با شتاب زیاد توسعه خواهد یافت و همسایگان این كشور می توانند به راحتی میوه ها و ثمرات این تحول بزرگ را برداشت كنند.
آساق*272**1723
کد N1231049

وبگردی