آفتاب
رييس سازمان استاندارد:

رعايت استانداردها گامي براي حضوردرعرصه هاي جهاني پس از برجام است

رعايت استانداردها گامي براي حضوردرعرصه هاي جهاني پس از برجام است

تهران - ايرنا - رييس سازمان ملي استاندارد گفت: در دوران پساتحريم و بعد از برجام، وارد فاز جديدي از مبادلات بين المللي شديم كه براي حفظ و گسترش آن بايد تمام استاندارد هاي لازم در تمام ابعاد و عرصه ها رعايت شود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، نيره پيروز بخت روز يكشنبه در نخستين كنفرانس بين المللي نمونه برداري و پايش آلاينده هاي محيط زيست افزود: اگر قرار است بعد از برجام مبادلات گسترده اي ميان ايران و دنيا انجام شود بايد قوانين و استانداردهاي بين المللي را رعايت كنيم.
وي با اشاره به اينكه در بعد بين المللي مرتبط با فعاليت هاي محيط زيستي و پايش اقدامات خوبي در سازمان استاندارد صورت گرفته است، اظهار كرد: در حوزه اندازه گيري استانداردهاي خوبي تهيه شده است كه بر اين اساس موافقت نامه اي با مجمع اوزان بين المللي امضا كرديم كه با توجه به آن تاييديه سازمان استاندارد در اين زمينه در تمام كشورها قابل قبول است.
وي ادامه داد: همچنين در حوزه تاييد صلاحيت ها نيز بعد از سالها تحريم ، موافقت نامه اي امضا كرديم كه بر اساس آن گواهينامه سازمان ملي استاندارد در كشورهاي آسيا و اقيانوسيه قابل قبول است.
پيروزبخت به اهميت فعاليت آزمايشگاه هاي معتمد فعال در عرصه محيط زيست تاكيد كرد و گفت: قرار است بعد از فرصت تعيين شده، آزمايشگاه هاي همكار با استاندارد 17025 كه مختص پايش آلاينده ها است، ارزيابي مي شوند.
وي تاكيد كرد: در سال هاي اخير حاضر شاهد تغييرات و اتفاقات بسيار مهمي در عرصه محيط زيست بوده ايم كه در قرن بيستم با افزايش توانمندي فناوري ها تعادل بهره برداري از منابع به نفع بهره برداران و ضرر محيط زيست به هم خورد و اكنون در سال 2016 نيز همچنان شاهد اين روند هستيم.
رييس سازمان استاندارد گفت: زماني براي استفاده از كود و سم جايزه مي دادند اما امروزه به عنوان يك آلاينده به آن نگاه مي كنند، در قرن حاضر به اين نتيجه رسيدند كه بايد تغييرات از ابعاد مختلف محيط زيستي و توسعه پايدار در جنبه هاي مختلف اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي رخ دهد.
وي افزود: سازمان استاندارد به عنوان يك سازمان همكار با سازمان حفاظت محيط زيست، حدود سه سالي است كه در زمينه بحث محيط زيست و كمك به توسعه پايدار فعاليت هاي گسترده اي داشته است.
پيروزبخت گفت:سازمان بين المللي استاندارد در سال 1991 يك گروه مشورتي در خصوص محيط زيست ايجاد كرد كه 11 سازمان، 20 كشور و بيش از 100 متخصص محيط زيست عضو آن هستند كه در زمينه موضوعاتي مانند تشويق سازمان ها براي مديريت زيست محيطي و بهبود بخشيدن به مبادلات تجاري در سطح بين المللي و حذف موانع براي ارزيابي استانداردهاي محيط زيستي فعاليت مي كنند.
وي اظهار كرد: سازمان بين المللي استاندارد از حدود 19 هزار استانداردي كه به عنوان ابزارهاي كاربردي براي توسعه اقتصادي كشورها تدوين كرده است 600 مورد مرتبط با محيط زيست است كه اين رقم نشاندهنده اهميت محيط زيست در جهان است.
نخستين كنفرانس بين المللي نمونه برداري و پايش آلاينده هاي محيط زيست 12 تا 14 ارديبهشت ماه در دانشكده تربيت بدني دانشگاه تهران برپا است.
علمي 9014**1440
کد N1229065

وبگردی