آفتاب

مشاور وزير نيرو از مصرف بالاي آب در آبياري غرقابي مزارع انتقاد كرد

مشاور وزير نيرو از مصرف بالاي آب در آبياري غرقابي مزارع انتقاد كرد

بيرجند- ايرنا- مشاور وزير و مسئول امور فرهنگي وزارت نيرو از بالا بودن مصرف آب در بخش كشاورزي انتقاد كرد و گفت: آيا انصاف است، آب استحصالي از اعماق 200 تا 400 متري زمين صرف آبياري غرقابي آنهم توليد محصولي چون هندوانه شود؟

حجت الاسلام علي يزدان پرست شامگاه شنبه در آيين افتتاحيه گردهمايي دو روزه 31 نفر از دبيران فرهنگي صنعت آب و برق كشور در بيرجند افزود: توليد و مصرف آب در بخش هاي مختلف خصوصا در عرصه كشاورزي و ساير بخش ها به مهندسي مديريت و فناوري جديد نياز دارد.
وي بيان اينكه به دليل تداوم پديده خشكسالي كه بسياري از استانها با اين معضل رو به روند، تاكيد كرد: براي پيشگيري از ايجاد آسيب در توليد داخلي بايد ميان توليد، توزيع و مصرف آب تناسب وجود داشته باشد.
وي به ضرورت صرفه جويي اين ماده حياتي به عنوان يك كالاي با ارزش اقتصادي اشاره كرد و گفت: نبايد در برخي مواقع ميان قول و فعل ما تناقض و تضاد وجود داشته باشد.
يزدان پرست اقتصاد مقاومتي را بخشي از توليد، توزيع و مصرف ناميد و اظهار كرد: مسئولان وزارت جهاد كشاورزي و نيرو براي بهينه سازي مصرف و افزايش كيفيت آب راهكارهاي نويني را متناسب با منابع محدود آب شيرين در ايران براي هم انديشي و هم افزايي بيشتري پيدا كنند.
خراسان جنوبي با 151 هزار كيلومتر مربع مساحت و حدود 800 هزار نفر جمعيت در سال
آبي 95-94( شروع سال از مهر ماه ) وارد هيجدهمين سال خشكسالي شد و از يك ميليارد و 200ميليون مترمكعب آب استحصالي از حدود 11هزار منابع آبي ، 164ميليون مترمكعب آن بيش از ميزان ورودي به سفره هاي زير زميني است.
حدود 90درصد آب استان در بخش كشاورزي به مصرف مي رسد.
همچنين رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت آب منطقه اي و رئيس شوراي انسجام بخشي مديران عامل شركت هاي تابعه وزارت نيرو در خراسان جنوبي گفت: با توجه به نامگذاري سال 95 به « اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل»، براي مديريت مصرف توليد، توزيع و مصرف آب و برق اقدام فرهنگي مناسبي بايد پايه ريزي شود.
حسين امامي افزد: در خراسان جنوبي با توجه به خشكسالي و محدويت برداشت آب در اغلب دشت ها نياز به مديريت مصرف با همكاري مردم و رسانه هاست.
وي آب را يكي از چالش هاي اساسي استان عنوان كرد و خواهان همكاري كشاورزان و مصرف كنندگان براي گذر از اين مرحله حساس كه با خشكسالي و كم آبي استان مواجه است، شد.
همچنين معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان جنوبي با اشاره به رسالت وزارت نيرو در توزيع و تامين زيرساخت هاي بخش انرژي و تامين آب گفت: اين استان با خشكسالي رو به روست ،نوع نگاه و حمايت در اين بخش كاري سخت است.
سيد محمد حسيني افزود: در بخش خدمات رساني به تنهايي و نگاه به درون بخشي كار خوبي است اما مشكلي كه وجود دارد، نوع نگاه به خدمات است كه به اثرگذاري توجه نداريم و گاهي هم جزيزه اي عمل مي كنيم و نگاه به اين مسايل در چارچوب فرهنگ بايد تعريف شود.
وي اقتصاد مقاومتي را يك رويكرد و نگاه عنوان كرد و يادآور شد: تا زماني كه اين نگاه بوجود نيايد، فرهنگ مصرف نهادينه نشود، كاري نمي توانيم پيش بيريم و صرفي جويي در آب و انرژي با ابلاغ و صدور بخشنامه و دستوالعمل اداري امكان پذير نيست.
به گفته حسيني اغلب دشت هاي استان در معرض تهديد قرار دارند بايد ميان ميزان برداشت و مصرف تناسب وجود داشته باشد در غير اين صورت مشكل كشاورز رفع نخواهد شد و از برخورد وزارت نيرو با بهره برداران نارضايتي بوجود مي آيد.
معاون استانداري خراسان جنوبي تصريح كرد: بايد بهره بردار درك كند كه با مصرف درست هميشه از آب استفاده كند و گرنه فردا با بي آبي رو به رو خواهد شد.
وي تاكيد كرد: منابع آبي شرق كشور با توجه به افزايش تقاضا، محدود هست، اگر از آب موجود درست استفاده شود، مشكلي نخواهيم داشت و با توجه به شرايط موجود از فناوري جديد و مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي، صنعت، معدن، بهداشت و خدمات استفاده كرد.
2047/
کد N1228514

وبگردی