آفتاب
ولایتی:

توقیف ۲ میلیارد دلاری اموال ایران دزدی بین‌المللی است

توقیف ۲ میلیارد دلاری اموال ایران دزدی بین‌المللی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به برداشت دو میلیارد دلاری اموال ایران توسط آمریکا گفت: کاری که آمریکایی ها انجام دادند، بدون تردید دزدی بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، علی‌اکبر ولایتی امروز پس از دیدار «ایو رسیه» قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس با وی، درباره برداشت ۲ میلیارد دلاری آمریکا از اموال ایران اظهارداشت: دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب وجود داشته و همچنان برقرار است و تاکنون هیچ گاه کم نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: راه مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا استقامت، مقاومت و ایستادگی است.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان دهنده تناقض‌گویی مسئولان امریکایی است، اظهار داشت: آنها از یک سو در گفتگو با وزیر امور خارجه ما اعلام می‌کنند که به مسئولیت‌هایشان در مورد برداشتن تحریم‌ها متعهد هستند، اما از سوی دیگر و به اشکال دیگر تحریم‌های جدیدی برقرار می کنند و بر سر روابط قانونی و آزاد تجاری بین ایران و سایر کشورها مانع‌تراشی می کنند.

ولایتی تاکید کرد: این موضوع در حالی است که همواره جزو تعهدات آمریکایی‌هاست و اگر این سخنان را گفته اند، خلاف عادت آمریکایی‌ها نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کاری که امریکایی ها انجام دادند، بدون تردید دزدی بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران همواره بر احقاق حقوق خود پافشاری خواهد کرد.

ولایتی با اشاره به اینکه ایران همواره حق خود را از آمریکایی ها گرفته است، اظهار داشت: همانگونه که در نوبت قبلی نیز شاهد بودیم، پس از گذشت سال‌ها، توانستیم با مقاومت مطالبات خود را دریافت کنیم.

 حفظ حرمت و امنیت حج‌گزاران؛ از وظایف قطعی و اولیه عربستان

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهارداشت: وظیفه قانونی حکومت سعودی این است که محیطی امن و‌ آزاد برای حج‌گزاران فراهم و سلامت و امنیت آنها را تامین کند.

ولایتی در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی رابطه ایران و عربستان در برگزاری مناسک حج، افزود: مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره برگزاری مناسک حج تمتع تصمیم خواهند گرفت و بدون تردید حرمت مسلمانان و مردم ایران و حج‌گزاران باید محفوظ باشد.

وی ادامه داد: وظیفه قانونی حکومت سعودی این است که محیطی امن و‌ آزاد برای حج‌گزاران فراهم و سلامت و امنیت آنها را تامین و ضمانت کند تا راهیان خانه خدا بتوانند با اطمینان خاطر به اعمال عبادی مهم خود در حج بپردازند و مثل گذشته نباشد که در منا چنین فاجعه‌ای اتفاق افتاد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: بدون تردید اگر ماموران و مسئولان سعودی به مسئولیت خود در موضوع منا عمل کرده بودند، با چنین فاجعه‌ای روبه‌رو نمی‌شدیم.

ولایتی تاکید کرد: حفظ حرمت و امنیت حج‌گزاران و مسلمانانی که از همه جهان برای مراسم حج می‌روند، جزو وظایف قطعی و اولیه حکومت سعودی است.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات دیدار خود با قائم مقام وزیر خارجه سوئیس، گفت: در این دیدار مذاکراتی در خصوص روابط دوجانبه ایران و سوئیس و دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل و فصل مسائل سوریه انجام دادیم.

از حکومت قانونی سوریه حمایت می‌کنیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من در این ملاقات گفتم که ما از حکومت قانونی سوریه حمایت می‌کنیم و شخص بشار اسد که دو سال پیش به عنوان رئیس جمهور سوریه انتخاب شد، دوره ۷ ساله ریاست جمهوری‌اش باید کاملا طی شود و همچنین تایید انتخابات پارلمانی سوریه را که دولت و ملت سوریه حتی حاضر نشدند، برای مدت کوتاهی این کشور بدون پارلمان بماند، نیز مطرح کردم.

ولایتی گفت: هر دو توافق داشتیم که هر راه‌حلی برای سوریه وجود دارد، باید تمامیت ارضی این کشور نیز رعایت شود و آینده سوریه به دست مردم آن است و اگر کشورهای دیگر می‌توانند به احقاق حق مردم سوریه کمک کنند، مردم سوریه به آنها خوشامد می‌گویند.

وی افزود: همچنین هر دو، در مورد مبارزه با تروریست‌هایی که در سوریه علیه دولت و ملت این کشور می‌جنگند اتفاق نظر داشتیم.

در این دیدار، همچنین ایو رسیه قائم مقام وزیر خارجه سوئیس در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات دیدار با ولایتی، خاطرنشان کرد: هدف از این دیدار صحبت در مورد مسائل سوریه و حمایت سوئیس از سوریه بود و ما برای حل و فصل بحران در سوریه به هماهنگی و گفتگوهای دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران نیاز داشتیم.

کد N1221678

وبگردی