آفتاب
رئيس جمهوري ايرلند در مراسم رونمايي از قرآن 'روزبهان '؛

ايران مهد تمدن،فرهنگ و ادبيات/ناديده گرفتن تاريخ و تمدن خاورميانه يك خطر است

ايران مهد تمدن،فرهنگ و ادبيات/ناديده گرفتن تاريخ و تمدن خاورميانه يك خطر است

لندن - ايرنا - 'مايكل دي هيگينز' رئيس جمهور ايرلند در مراسم رونمايي از قرآن'روزبهان شيرازي' در موزه 'چستر بيتي 'دوبلين با بيان اينكه ايران مهد تمدن، فرهنگ، فلسفه، ادبيات و شعر است، گفت ناديده گرفتن تاريخ و تمدن خاورميانه يك خطر است.

به گزارش ايرنا، رييس جمهوري ايرلند در مراسم رونمايي از مصحف شريف به خط «روزبهان شيرازي»، در كتابخانه و مجموعه فرهنگي و هنري چستر بيتي دوبلين بيان داشت: هنر، فرهنگ و تمدن ايراني - اسلامي به نهايت و كمال زيبايي در قرآن كريم معروف به قرآن روزبهان متبلور شده است.
وي افزود: براي اينجانب مايه افتخار و سربلندي است كه چنين قرآن نفيسي كه در شهر شيراز ايران توسط هنرمند تواناي ايراني يعني روزبهان نگارش و تزئين شده است را براي بازديد شما دوست داران هنر از ايرلند و تمامي نقاط جهان رونمايي كنم.
وي افزود: حدود 500 سال قبل هنرمندان ايراني داراي سطح بالايي از توانايي در انواع هنرهاي نقاشي، خطاطي، نگارگري ، تذهيب و طلاكوبي بوده اند و بر صنعت توليد كتب نفيس به طور كامل و هنرمندانه تسلط داشته اند. اين قرآن نشانگر اوج هنر و تمدن ايراني و اسلامي است و ايرانيان مسلمان در زمان توليد اين قرآن نفيس نه تنها بر اين هنر تسلط داشته بلكه در شعر و ادبيات، فلسفه و ساير علوم نيز سرآمد بوده اند.
رييس جمهوري ايرلند افزود: قرآن روزبهان به عنوان يكي از ارزشمند ترين آثاري است كه در موزه چستر بيتي به نمايش در آمده است .
وي افزود: اميدوارم كه بازديدكنندگان موزه با بازديد از اين بخش نفيس، درك عميق تري از تفاوت هاي فرهنگي و ضرورت احترام به فرهنگ هاي مختلف بدست آورند.
رئيس جمهور ايرلند در بخش ديگري از سخنان خود ضمن انتقاد از آن دسته از نويسندگان و سياستمداراني كه از جنگ تمدنها سخن مي رانند، افزود: ما به گفت وگوي تمدنها و احترام به تمدنها نياز داريم. ناديده گرفتن تاريخ و تمدن خاورميانه يك خطر است و بايد از آن اجتناب كنيم.
وي افزود: بازديد كنندگان ايرلندي و اروپايي از اين اثر ارزشمند و بخش قرآن موزه، يك فرصت بي نظير براي تعامل و درك مستقيم فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي خواهند داشت و چنين فرصتي در زماني كه اسلام هراسي در اروپا مطرح است از اهميت بيشتري برخوردار خواهد بود.
در اين مراسم كه عصر روز گذشته صورت گرفت، علاوه بر سفرا و ديپلمات هاي مقيم، مقامات فرهنگي و هنري ايرلند نيز حضور داشتند و بعد از مراسم رونمايي از بخش اختصاصي قرآن روزبهان بازديد كردند.
جواد كچوئيان سفير جمهوري اسلامي ايران نيز در اين مراسم مراتب تقدير و تشكر خود را از رياست جمهوري ايرلند به مناسبت حضور در اين مراسم ابراز داشت.
مصحف شريف به خط «روزبهان شيرازي» يكي از معتبرترين مصاحف قرآني در جهان است كه در نيمه اول قرن دهم هجري به رشته تحرير در آمده است.
خطاطي و تذهيب اين قرآن به شكل بسيار جذابي توسط «روزبهان محمد بن نعيم طبعي شيرازي» انجام شده است؛ و يك نسخه اين قرآن نفيس در كتابخانه «چستربيتي» در ايرلند نگهداري مي شود.
تعدادي نسخ ديگر قرآن كريم به امضاي روزبهان در موزه باستان در تهران و آستان قدس رضوي به تاريخ (954هـ) نيز وجود دارند؛ در نسخه چستربيتي نوشته شده كه شماره گذاري و تذهيب نيز توسط روزبهان صورت گرفته است.
گفته مي شود اين نسخه در سال (1916م) در حراج «كريستي لندن» خريداري شده است.
اروپام**4**1552
کد N1204746

وبگردی