آفتاب

جدول میزان تشویق اختراعات ثبت شده داخلی در دانشگاه آزاد

جدول میزان تشویق اختراعات ثبت شده داخلی در دانشگاه آزاد

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد بخش‌نامه‌حمایت از اختراعات این دانشگاه را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد در آیین نامه حمایت از اختراعات دانشگاه آزاد به روسای واحدهای این دانشگاه شرایط ثبت و بهره‌برداری از اختراعات اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: طبق این آیین‌نامه تایید علمی و حقوقی اختراعات و حمایت از حقوق مالکیت معنوی تولیدات علمی، می‌تواند زمینه‌ساز فضای اعتماد متقابل میان مخترعان و سازمان‌های ذی‌ربط شود و افراد را به ثبت اختراع خود تشویق کند. از این جهت برای حفظ حقوق معنوی و علمی افراد در برخورداری از مزایای اختراعات خود و حمایت از این آثار و به مرحله تولید رساندن دست‌آوردهای نوین، اختراعات اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان سما و یا هرنهاد و سازمان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی براساس مفاد این آیین‌نامه، حمایت می‌شود.

در ادامه این بخشنامه آمده است: اختراع نتیجه فکر فرد یا افرادی است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده‌های خاص را ارائه و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن‌ها حل می‌کند. همچنین گواهینامه اختراع سندی ثبت و صادر شده برای اختراع است که مالکیت صاحب و صاحبان آن را بر حقوق فکری اختراع مورد نظر نشان می‌دهد، این گواهی توسط اداره ثبت مالکیت‌های صنعتی صادر می‌شود.

براساس بخشنامه تایید علمی از سوی مراکز بین‌المللی تایید کننده، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مراجع ذی‌صلاح و دانشگاه آزاد اسلامی با هدف بررسی و ارزیابی علمی اختراع صورت می‌گیرد.

همچنین کمیته حمایت از اختراعات به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در زمینه حمایت از اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی نیز معرفی شده است.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اهداف این بخش‌نامه را گسترش فرهنگ ثبت اختراع، بالا بردن جایگاه تولیدات علمی دانشگاه در تراز ملی و بین‌المللی، کمک به تجاری‌سازی دست‌آوردهای پژوهشی و تولید دانش فنی و تشویق و حمایت از حقوق مالکیت فکری مخترعان اعلام کرده است.

حداقل ۵۰ درصد هزینه ثبت اختراع بین‌المللی را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت می‌کند. همچنین تشویق مالی دانشگاه آزاد اسلامی فقط به افرادی که محل خدمت، تحصیل یا دانش‌آموختگی آنها دانشگاه آزاد باشد، تعلق می‌گیرد.

پرداخت مبلغ تشویقی در نظر گرفته شده برای اختراعات مشرویط به ارسال گزارش تایید شده معاون پژوهشی واحدهای دانشگاهی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، سازمان سما و یا هر نهاد و سازمان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی به اداره کل گسترش علم و علم سنجی است. پس از گرفتن تایید، پرداخت وجه مبلغ تشویقی به مخترع آن و افراد ذی‌نفع از محل اعتبار ردیف مربوط انجام می‌گیرد.

براساس این بخشنامه تمامی پرداخت‌های مورد نیاز این بخش‌نامه به طور کلی از محل بودجه پژوهشی واحدهای دانشگاهی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، سازمان سما یا هرنهاد و سازمان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی و تنها برای یک بار انجام می‌شود و در صورت تخلف، اختراع از شمول حمایت دانشگاه خارج و همه هزینه‌های انجام شده از طرف دانشگاه، از مخترع و افراد ذی‌نفع باز پس گرفته می‌شود.

میزان تشویق‌هایی که برای اختراعات در نظر گرفته شده در جدول زیر آمده است.

جدول میزان تشویق اختراعات ثبت شده داخلی در دانشگاه آزاد

کد N1164047

وبگردی