آفتاب

نیویورک تایمز: آمریکا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای آماده حمله سایبری به ایران بود

نیویورک تایمز: آمریکا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای آماده حمله سایبری به ایران بود

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل ازیک فیلم مستند و مقامات نظامی و اطلاعاتی فاش کرد:‌ دولت آمریکا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای ، طرحی گسترده برای حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت:‌ بر اساس طرحی که نیتروزئوس نام داشت، دولت آمریکا قصد داشته است در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران ، طرحی گسترده را برای حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد. هدف از این طرح ، فلج کردن سیستم های دفاع ضد هوایی، سیستم های ارتباطی و بخش هایی از شبکه برق ایران بود که با حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در ماه ژوئیه 2015 کنار گذاشته شد.

این طرح که در سال های اولیه دولت باراک اوباما آماده شده بود از سوی پنتاگون ارائه شد تا رئیس جمهور اوباما در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای گزینه دیگری غیر از جنگ علیه ایران داشته باشد. مقامات می‌گویند که اوج این طرح شامل مشارکت هزاران خدمه نظامی و اطلاعاتی آمریکا بود که ده ها میلیون دلار هزینه برای آن در نظر گرفته شده و با تعبیه تجهیزات الکترونیکی در شبکه های کامپیوتری ایران همراه بود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی ، در زمانیکه پنتاگون در حال فراهم کردن مقدمات این طرح بود، آژانس های اطلاعاتی آمریکا طرحی جداگانه برای انجام حمله سایبری به منظور از کار انداختن تاسیسات غنی سازی فردو ایران در دل کوهی در نزدیکی شهر قم آماده کرده بودند این طرح نیز یک عملیات محرمانه می بود که رئیس جمهوری توانست آن را حتی در صورت عدم ادامه یک مناقشه رهبری کند.

برنامه ریزی برای دو برنامه محرمانه نشان می‌دهد که دولت اوباما تا چه اندازه نگران به نتیجه نرسیدن مذاکراتش با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است و هم‌چنین بیانگر اهمیت و حساسیت نقش عملیات سایبری است که این روزها در برنامه‌های نظامی و عملیات محرمانه اطلاعاتی ایفا می‌کند.

برنامه ریزی آمریکا برای طرح نیتروزئوس در جریان تهیه گزارش درباره این فیلم مستند با نام روزهای صفر آشکار شده که قرار است روز چهارشنبه ( امروز) در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به نمایش گذاشته شود. در این فیلم ظاهرا تنش ها میان ایران و غرب در سالهای پیش از توافق هسته‌ای ، کشف حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز با ویروس استاکس نت و گفت‌وگو ها و بحث در پنتاگون درباره استفاده از چنین روش‌هایی را تشریح می‌کند.

به نوشته نیویورک تایمز ، این روزنامه گفت‌وگوهای جداگانه برای تائید خطوط کلی طرح مذکور انجام داده و نتایج آن را به کاخ سفید ، پنتاگون و دفتر رئیس امنیت ملی آمریکا ارائه داده است، هر چند که هیچ یک از آن‌ها اظهارنظری در این باره نکرده اند.

بر اساس این گزارش ریشه های طرح نیتروزئوس ، به دوران ریاست جمهوری جورج بوش بر می گردد اما در سالهای 2009 و 2010 جان تازه ای گرفت ؛ زمانی که اوباما از ژنرال جان آلن در فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا خواست تا یک طرح نظامی دقیق برای ایران آماده کند تا در صورت به نتیجه نرسیدن دیپلماسی مهیا باشد.

اما طراحان این حملات هشدار داده بودند که چنین طرحی با توجه به چگونگی ارتباط شبکه ها در ایران می‌تواند پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. هم‌چنین مشخص نبود که این حملات تا چه اندازه ممکن است موفقیت آمیز باشد و به آسیب تاسیسات فردو که همواره یک هدف سخت برای آمریکا و اسرائیل بود، منجر شود.

به گزارش ایسنا این موضوع ضمن اینکه تهدید نظامی و نقض منشور سازمان ملل محسوب می شود نشان دهنده رفتار غیرمنطقی و خطرناک آمریکاست که هرگونه اعتماد یا رفتار دیپلماتیک را از بین می برد.

همچنین این موضوع بیشتر جنبه عملیات روانی دارد و این حملات بارها توسط آمریکا برنامه ریزی و اجرا شده و در مجموع شکست خورده بوده است.

انتهای پیام

کد N1149403

وبگردی