آفتاب
استاندار زنجان:

فعالیت سمن‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کند

فعالیت سمن‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کند

استاندار زنجان با تأکید بر این‌که فعالیت سمن‌ها باید منطبق با نیاز مناطق باشند، گفت: فعالیت در این حوزه می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را ریشه‌یابی و برطرف کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، «جمشید انصاری» در نشست مشترک سازمان‌های مردم‌نهاد، اظهار کرد: با بهره‌مندی از ظرفیت سمن‌ها می‌توان کارهای به‌ظاهر کوچکی که تأثیرات بزرگی دارد را انجام داد و باید از این قابلیت به‌نحو مطلوب بهره برد، چون مشکلات فراوانی در جامعه‌ای که در حال گذر است وجود دارد که باید برای کاهش آن وارد کار شد.

وی تصریح‌ کرد: یکی از مشکلات جامعه در حال گذار بلد نبودن گفت‌وگو است که سمن‌ها می‌توانند با قابلیت‌هایی که دارند زمینه‌ای مناسب برای یادگیری گفت‌وگوی صحیح را در جامعه فراهم کنند که این خود می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به این‌که سمن‌ها نباید متکی به دولت باشند، افزود: سمن‌ها باید مستقل کار کنند و در حوزه‌های مختلف از جمله در برنامه‌های مربوط به تحول اجتماعی و در انجام این فعالیت‌ها نباید توقعی از کسی داشت و باید کاملاً متکی به توان و بازوی خود باشند. البته کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود نباید کوچک تلقی کنیم و کوچک تلقی کردن این کارها موجب دلسردی افراد از ادامه کار خود می‌شود. کارهای کوچک خود به کارهای بزرگ منجر می‌شود.

وی ادامه داد: سمن‌ها می‌توانند به‌عنوان بازوی توانمند به جریان گذار کمک کنند و تأثیر به‌سزایی بر رفتارهای مردم داشته باشند. موسسات مردم‌نهاد که متشکل از افراد فعال جامعه هستند با دغدغه‌ای که از مشکلات جامعه مشاهده می‌کنند می‌توانند کمک حال بزرگی برای برطرف کردن مشکلات باشند.

استاندار زنجان با تأکید بر این‌که برای گذار از این برهه تاریخی ما در حال گذر هستیم نیازمند مشارکت تشکل‌های غیردولتی هستیم، افزود: در این عرصه باید به چند نکته توجه کنیم. ما متأسفانه در جامعه رفتارهای غلطی داریم که بین قانون و اصولمان فاصله داریم، به‌طور مثال برای رانندگی قانونی داریم اما متأسفانه افراد خارج از آن عمل می‌کنند.

وی افزود: سمن‌ها نیاز ندارند از بانک‌ها وام بگیرند چون بنگاه اقتصادی نیستند، اما باید به‌عنوان بازوی مهم در عرصه اجتماعی کار کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان نیز در این نشست، گفت: بر اساس آخرین آمار 322 تشکل در استان وجود دارد که تعدادی از آنها هم غیر فعال هستند، اما این تعداد از نرم متوسط کشوری بیشتر است که نشان می‌دهد زنجانی‌ها روحیه فردگرایی را کنار گذاشته و به‌سمت انجام فعالیت‌های گروهی رفته‌اند تا بخشی از مشکلات جامعه را بدست خودشان برطرف کنند.

«حمیدرضا شهبازی» یادآور شد: سمن‌ها با توجه به رسالتی که دارند تأثیر به‌سزایی در آگاهی بخشی در حوزه‌های مختلف در جامعه دارند و باید در این شرایط با مشکلات آن‌ها نیز آشنا شده و جهت برطرف کردن آن وارد عمل شویم و رشد 18 درصدی تشکیل این نهادها در استان طی دو سال گذشته نشان از این اهمیت دارد، چون معتقدیم سمن‌ها به‌عنوان بازوی توانمند در عرصه اجتماعی محسوب می‌شوند و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

در ادامه این جلسه مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان اظهار کرد: سمن‌ها، جایگاه ویژه‌ای در عرصه اجتماعی دارند و در این میان متأسفانه با مشکلاتی از جمله عدم آشنایی سمن‌ها نسبت به حیطه‌کاری و وظایفی خود مواجه هستیم که این عامل موجب فاصله افتادن بین سمن‌ها و فعالیت‌ها می‌شود و این در حالی‌است که اگر همه سمن‌ها با آگاهی داشتن از وظایف و فعالیت خود به‌صورت پازل در راستای برطرف کردن مشکلات گام بردارند شاهد موفقیت زیادی خواهیم بود.

«سیدارسلان حسینی» خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که سمن‌ها با آن مواجه هستند، نبود مکانی معین برای فعالیت آن‌هاست و عدم آشنایی دستگاها از سمن‌هاست که باید با کسب آگاهی و اطلاع‌رسانی و تعیین مکانی مشخص درصدد حل این مشکلات باشیم.

انتهای پیام

کد N1122560

وبگردی