آفتاب

تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی با استفاده بهینه از منابع آبی

تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی با استفاده بهینه از منابع آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : برای تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی راهی جز صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، «نیاز علی ابراهیمی‌پاک» در جلسه مشترک آب با اشاره به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی برنامه‌ریزی مناسب بهره‌برداری از آب چاه‌های زیرزمینی را خواستار شد.

«قزوینی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین نیز با بیان این‌که هدف این است که به تعادل‌بخشی آبخوان سفره‌های زیرزمینی برسیم، افزود: با روند فعلی هم منابع ملی و آینده کشاورزی و اقتصاد کشور زیر سئوال می‌رود.

وی تصریح کرد: با مطالعات انجام شده تنها بستن چاه‌ها و کاهش آب عامل تعادل بخشی نیست بلکه با انجام طرح‌های مصرف بهینه امسال 8 سانتی‌متر سرعت افت آب سفره‌های زیر زمینی کاهش پیدا کرده و افت چاه‌ها از 68.1 متر به 60.1 رسیده است.

قزوینی گفت: باید تلاش‌ها بر روی احیای سفره‌های زیر زمینی متمرکز باشد تا سرعت افت نیز کاهش یابد.

چگینی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان قزوین نیز گفت: هم‌اکنون 25 درصد برق استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با بیان این‌که مشترکان باید در این بخش در پیک مصرف صرفه‌جویی را رعایت کنند، تصریح کرد: برق قابل ذخیره شدن نیست پس در مواقع پیک مصرف در تابستان باید مشترکان بخش کشاورزی موارد صرفه‌جویی را رعایت کنند.

«محمدحسین عطایی» مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی و زیر بنایی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز گفت: اصلاح پروانه چاه‌های کشاورزی برای تشویق لازم برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار لازم است.

وی افزود: 25 درصد کل دشت یعنی 60 هزار هکتار از چاه‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند که از این میزان 23 درصد مربوط به باغ‌هاست.

عطایی تصریح کرد: هم‌اکنون یک میلیارد و 442 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود که از این میزان 564 میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

انتهای پیام

کد N1117574

وبگردی