آفتاب

اجرای طرح "آیین صلح جهانی در تار و پود فرش ایرانی" در تبریز

اجرای طرح "آیین صلح جهانی در تار و پود فرش ایرانی" در تبریز

مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان گفت: طرح " آیین صلح جهانی در تار و پود فرش ایرانی" برای اولین بار در تبریز با هدف ایجاد صلح و همبستگی در میان مردم دنیا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، زهرا احمدی در جمع خبرنگاران با بیان اهداف مختلف این طرح افزود: با توجه به اینکه شهر تبریز به عنوان شهر فرش در دنیا شهره است، این هنر با قابلیتی فرهنگی در بین مردم دنیا می‌تواند بهترین نماد صلح در فضای آشفته و نابسامان دنیا باشد.

وی بیان کرد: در قالب این طرح طی مدت دو سال، 40 تابلو فرش نفیس از چهره شخصیت‌های مطرح و صلح دوست دنیا، بافته می‌شود که مجری این طرح نیز مهندس "یعقوب عبدی" است. هفت مورد از این تابلو فرش ها امروز رونمایی شد و مابقی نیز طی دو سال به پایان می‌رسد.

مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با اشاره به نوع طرح و اصالت فرهنگی فرش ها، بیان کرد: بنابر رسالت صلح و دوستی که این طرح دارد در طراحی و نقشه‌های این فرش ها سعی شده است از طرح‌های سراسر ایران از جمله تبریز، کرمان، هریس و ترکمن استفاده شود.

احمدی تصریح کرد: هر فرش برای یک شخصیت شاخص و مطرح در عرصه صلح و دوستی در دنیا بافته می‌شود. در قسمت بالای فرش، عکس افراد و در قسمت پایین نمادی از آن فرد و بنای معروف متعلق به آن فرد و شعر یا جمله‌ای که پیام صلح برای دوستی مردم دنیا دارد قرار می‌گیرد. از جمله این شخصیت‌های مطرح مولوی، شمس تبریزی، سعدی، گاندی و نلسون ماندلا است.

وی گفت: این تابلو فرش‌ها در استان های مختلف و سپس در مسیر جاده ابریشم در کشورهای مختلف به صورت کارناوال نمایش داده شده و در نهایت به سازمان یونسکو اهدا می‌شود تا اثری ایرانی از صلح و همبستگی در سازمان یونسکو ماندگار شود.

مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان افزود: برای این طرح هیچ نمایشگاه و کارگاهی وجود ندارد که البته اگر مسئولان حمایت می‌کردند و مکانی برای این طرح در نظر گرفته می‌شد گردشگران خارجی می‌توانستند با مراحل تولید فرش از نزدیک آشنا شوند.

وی یادآور شد: اجرای این طرح برای اولین بار، شاید یکی از مهمترین و بزرگترین طرح فرهنگی برای کشور باشد به طوریکه با اجرای این طرح، ایران به عنوان کشوری که پیام آور صلح و دوستی در دنیا است مطرح می‌شود.

یعقوب عبدی، مسئول طرح صلح جهانی در تار وپود فرش ایرانی نیز با بیان اهداف و اهمیت اجرای طرح، گفت: فرش ایرانی با تمام زیبایی‌هایی که دارد برای مردم دنیا شناخته شده نیست، با اجرای این طرح علاوه بر اینکه فرش ایرانی پرچم دار نمادین صلح و دوستی برای تمام ادیان در دنیا خواهد بود، در بازارهای دنیا نیز شناخته می‌شود.

وی در خصوص تشکیل مجموعه هماهنگ برای اجرای این طرح گفت: طراحی این آثار با استاد جلالی، طراحی چهره‌ها با استاد پیرایش و مسئولیت نظارت فنی تیم برعهده استاد قره باغی است. همچنین هیچ اعتبار دولتی به این طرح اختصاص نیافته است.

علی اکبرصفی پور، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه تبریز به عنوان شهر جهانی فرش در دنیا مطرح است و همچنین تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است، برای توسعه برنامه‌های فرهنگی در جهت جذب گردشگران، طرح‌هایی در نظر داریم.

انتهای پیام

کد N1102765

وبگردی