آفتاب

رهبر حزب ملی‌گرای ترکیه: داووداوغلو با بی‌میلی برای تغییر سیستم پارلمانی تلاش می‌کند

رهبر حزب ملی‌گرای ترکیه: داووداوغلو با بی‌میلی برای تغییر سیستم پارلمانی تلاش می‌کند

رهبر حزب ملی گرا ترکیه گفت: احمد داووداوغلو (نخست وزیر) با بی میلی به دنبال تغییر سیستم پارلمانی است. او به دلیل پافشاریهای و اصرارهای رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به عنوان تنها کسی که خواستار چنین سیستمی است، مجبور به این کار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، دولت باغچلی، رییس حزب ملی‌گرای ترکیه در دیدار با برخی از اعضای حزبش گفت: در واقع تنها کسی که بر سیستم ریاست جمهوری اصرار می‌ورزد، بر انجام این تغییر پا فشاری کرده و شب و روز به آن فکر می‌کند، اردوغان است. نخست وزیر با بی میلی به خاطر عشق و علاقه اردوغان نسبت به این جایگاه، تلاش می‌کند.

وی یک روز پس از دیدار با نخست وزیر ترکیه درباره ایجاد قانون اساسی جدید گفت، امیدوار است که بحث‌ها و جدال‌های احتمالی درباره سیستم ریاست جمهوری، آنها را از ایجاد یک قانون اساسی جدید منع نکند.

او ادامه داد: اردوغان زمانیکه صحبت از قانون اساسی جدید می‌کند، هدف اصلی خود را مبنی بر ایجاد سیستم ریاست جمهوری پنهان نمی‌کند. نکته اصلی دراین‌باره این است که اردوغان و داووداوغلو از قانون اساسی محتمل به عنوان یک پوشش، فرصت و قدرت نفوذ برای اجرای سیستم ریاست جمهوری استفاده خواهند کرد.

باغچلی افزود: حزب ملی گرا قاطعانه مخالف سیستم ریاست جمهوری بوده و طرفدار تجدیدنظر و تقویت سیستم کنونی پارلمانی در کشور است.

وی اضافه کرد: داووداوغلو باید خواسته اصلی خود را نشان داده و چشمان خود را باز کند، سیستم ریاست جمهوری خواسته شخصی اردوغان است. او نباید به ابزاری برای دستیابی به این خواسته تبدیل شود.

رییس حزب ملی گرا در ادامه در حالیکه از رییس جمهوری و دولت وی به دلیل افزایش درگیری‌های اخیر انتقاد کرد، حمایت خود را برای لغو مصونیت نمایندگان حزب دموکراتیک خلق طرفدار کردها اعلام کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مساله باید به طور کامل در پارلمان حل شود.

دادستانی این کشور یک روند قضایی را علیه صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق و فیگن یوکسکداغ، رییس مشترک این حزب به اتهام بیان اظهاراتی درباره ایجاد حکومت خودمختار برای کردها آغاز کرده است.

تمام نمایندگان حزب دموکراتیک خلق آمادگی خود را برای لغو مصونیت قضایی خود اعلام کرده‌اند، اما این آمادگی برای زمانی است که نمایندگان حزب عدالت و توسعه نیز چنین کاری را انجام دهند.

انتهای پیام

کد N1094709

وبگردی