آفتاب
یک فعال دانشجویی:

اعدام شیخ النمر را محکوم می کنیم

اعدام شیخ النمر را محکوم می کنیم

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت:اعدام شیخ النمر محکوم و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی مذموم است.

حامد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،اظهار کرد:شهادت مظلومانه شیخ النمر، مبارز آزاده و رهبر شیعیان عربستان بار دیگر چهره خصم آلود حکومت عربستان را، علیرغم آنچه رسانه های جهان منتشر می‌کنند، نمایان کرد.

وی ادامه داد: بدون تردید صدور و اجرای چنین حکمی ذاتا محکوم است اما آنچه بیش از پیش وجاهت عادلانه حکومت سعودی را زیر سوال میبرد عدم استقلال دستگاه قضایی و ساختار غیر دموکراتیک ارکان و نهادهای آن است.

وی خاطرنشان کرد:از یاد نبرده ایم که عربستان یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در سالیان اخیر بوده است و از این جهت کارنامه بسیار سیاهی از خود بجای گذاشته است، عربستان با دخالت مستقیم در سرکوب های بحرین، ورود به جنگ علیه مردم یمن، بی تدبیری فاحش در فاجعه منا، و اعدام زندانیان از جمله شهید النمر، نشان داده است حاکمیتش به کلی فاقد مشروعیت سیاسی است. نحوه اجرای اعدام و حکم گردن زنی شیخ النمر آن هم به جرم اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت های تروریستی نشان از رویکرد ضد حقوق بشری و سیاست زده دستگاه قضایی عربستان و حکومت پادشاهی آن دارد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عربستان سعی دارد تا با اعدام شیعیان در کنار اعدام عناصر تروریستی عضو داعش، سیاست حذف مخالفین خود را از راه برچسب زنی و معرفی آنان به عنوان تهدید کنندگان امنیت، ادامه دهد. چنین احکامی نه تنها به فرقه گرایی داخلی دامن خواهد زد، بلکه پرده از اتحاد عربستان با سلفی های منطقه علیه شیعیان بر می‌دارد. خاورمیانه به دلیل شرایط حساسی که دارد نباید بیش از این دستخوش اقدامات انتقام جویانه شود.

وی همچنین تصریح کرد:علاوه برآن، اختلاف میان طوایف مسلمانان از طرفی مطلوب دشمنان اسلام و از سوی دیگر تهدید کننده ثبات منطقه است. لذا برخورد با حکومت عربستان با استفاده از ابزارهای حقوق بشری و نه از طریق اقداماتی مانند تسخیر سفارت، کمک شایانی به کاهش خشونت در منطقه خواهد بود. متاسفیم که عده ای با اقدامات افراطی خود و تسخیر سفارت سعودی بهترین فرصت را برای انحراف افکار عمومی و پوشاندن اعدام شهید نمر در اختیار دولت عربستان گذاشتند. اگر پیشتر، اقدامات این عده با قاطعیت پیگیری میشد اکنون شاهد این فرصت سوزی نبودیم.

انتهای پیام

کد N1091552

وبگردی