آفتاب
مشاور پیشین وزیر خارجه در گفتگو با مهر:

واکنشها به اعدام شیخ نمر آثار پایداری بر آینده آل سعود خواهد داشت

واکنشها به اعدام شیخ نمر آثار پایداری بر آینده آل سعود خواهد داشت

دکتر «صباح زنگنه» اقدام آل سعود در اعدام «آیت الله شیخ نمر » را نشان از بسته شدن افق سیاسی و آینده در برابر این حکومت دانست.

خبرگزاری مهر/گروه بین الملل: انتشار خبر اعدام «آیت الله شیخ نمر» رهبر شیعیان عربستان، موج گسترده ای از اعتراضات و واکنش های رهبران دینی و سیاسی را در پی داشت. دراین راستا خبرنگار مهر گفتگویی داشته با «صباح زنگنه» مشاور پیشین وزیر امور حارجه و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی که در ادامه از نظر می گذرد.

*آل سعود «آیت الله شیخ نمر» را به رغم هشدارهای جهان اسلام اعدام کرد. چرا آل سعود به این اقدام دست زد؟

 به نظر می رسد این اقدام حاکی از انسداد افق سیاسی در آینده در برابر حکومت آل سعود است. وقتی دولتی دست به حرکات خشونت بار و چنین اقداماتی می زند، آن هم نسبت به مخالفان نظری و فکری که صرفا از طریق آزادی بیان می خواستند نظرات اسلامی خود را بیان کنند، در واقع نشان دهنده بسته شدن افق سیاسی و آینده در برابر این حکومت است.

یک دولت وقتی در برابر فکر و اندیشه به خشن ترین اقدامات متوسل می شود، به این معنی است که هیچ گونه امیدی به آینده ندارد و لذا مجبور است که به اقدامات غیر عقلایی و غیر منطقی دست بزند.

*تبعات اعدام شیخ نمر برای آل سعود چه خواهد بود؟

طبیعی است که این گونه اقدامات گرچه با پوششی از ریا و دروغ مطرح می شود و نام شخصی مثل آیت الله شیخ نمر در کنار ده ها تروریست و گروه های مختلفی که علیه دولت آل سعود دست به اقدامات زده اند اعلام می گردد، اما با همه این ها با عکس العمل غیر قابل تصور و غیر قابل محاسبه ای چه در داخل جامعه عربستان اعم از شیعه و سنی و چه در جهان اسلام و یا چه در فضای بزرگتر و در بعد جهانی به لحاظ حقوق بشری مواجه خواهد شد. ابعاد این عکس العمل ها و اقدامات طبعا در آینده حکومت آل سعود آثار پایداری خواهد گذاشت.

وظیفه رهبران دینی و سیاسی از جمله دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص این اقدام چیست؟

حداقل اقدام اعتراض رسمی، علنی و عمومی به این اقدامات آل سعود،  اقدام برای تماس با سایر کشورها و سازمان های بین المللی در جهت بسیج افکار عمومی علیه این اقدامات خشونت بار است.

کد N1089270

وبگردی