آفتاب

هشدار خبرنگار اخراجی فرانسه نسبت به تحدید آزادی رسانه در چین

هشدار خبرنگار اخراجی فرانسه نسبت به تحدید آزادی رسانه در چین

یکی از خبرنگاران فرانسه پس از انتقاد از سیاست‌های دولت چین در منطقه "سین‌کیانگ" مجبور به ترک پکن شد و نسبت به روزهای سیاه پیش رو برای خبرنگارانی که در چین فعالیت دارند، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه اورسولا گوتیه، خبرنگار مجله فرانسوی «نوول ابزرواتور» در چین در مقاله‌ای شباهت‌های رسمی میان اقدامات تروریستی و افراط‌گرایی در جهان و ناآرامی‌ در سین‌کیانگ، سرزمین اویغورهای مسلمان را زیر سوال برد، پکن وی را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

سپس چین از تمدید مجوز فعالیت خبری گوتیه امتناع کرده و وی را ملزم ساخت تا 31 دسامبر سال 2015 میلادی (10 دی) هنگامی که تاریخ اعتبار ویزایش تمام می‌شد، چین را ترک کند.

گوتیه پیش از خروج از چین از خانه‌اش در پکن گفت: آینده برای خبرنگاران در چین سیاه و غم‌انگیز است. این اتفاقی که به خاطر یک مقاله کوچک درباره سین‌کیانگ رخ داد ممکن است درباره هر چیز دیگری نیز رخ دهد. این مساله در آینده بسیار خطرناک است.

وی افزود: فرانسه و اروپا باید نگران آنچه در اینجا رخ می‌دهد باشند؛ نه به این خاطر که موضوع سر یک خبرنگار یا آزادی مطبوعاتی است بلکه بدین خاطر که موضوع درباره چین و آنچه چین با اقلیت‌ها و حتی اکثریت‌هایش انجام می‌دهد، است.

گوتیه پس از ورود به فرانسه متعهد شد تا به مقاله‌نویسی درباره چین ادامه دهد و اخراجش از پکن را محکوم کرد. وی گفت: ما نباید خبرنگارانی را که تنها کارشان را انجام می‌دهند و مقاله می‌نویسند و از وضعیت موجود اطلاعی دارند، اخراج کنیم.

این خبرنگار اخراجی در مقاله‌اش برای مجله فرانسوی نوول ابزرواتور انگیزه‌های چین در ابراز همدردی با قربانیان حملات تروریستی 13 نوامبر سال 2015 میلادی در پاریس را زیرسوال برده و نوشت: چین که سیاست‌های تندی در سین‌کیانگ اعمال می‌کند چطور می‌تواند با این قربانیان ابراز همدردی کند.

این خبرنگار که شش سال را در چین سپری کرده گفت: اقدامات خشونت‌آمیز اویغورها علیه غیرنظامیان در این منطقه از خشم آن‌ها از سیاست‌های دولت نشأت می‌گیرد. من ننوشتم که از تروریسم حمایت کردم. من هرگز در مقاله‌ام از تروریسم حمایت نکردم. من تنها اشاره کردم که خشم اویغورها از کجا نشأت می‌گیرد.

در همین حال وزارت امور خارجه فرانسه پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای از مقامات چین خواست تا درخواست خانم گوتیه را مجددا بررسی کند تا وی بتواند به پکن بازگشته و ماموریتش در این کشور را انجام دهد. در ادامه این بیانیه آمده است: فرانسه تعهدش به آزادی فعالیت روزنامه‌نگاری در هر کجای جهان را بازگو می‌کند.

گوتیه گفت: فکر می‌کنم رفتار چین با من با هدف ارعاب خبرنگاران خارجی در این کشور به ویژه در خصوص مسائل مربوط به اقلیت‌ها بالاخص تبت و سین‌کیانگ صورت گرفته باشد.

در همین حال مقامات و رسانه‌های چین به شدت از مقاله گوتیه انتقاد کردند و گفتند: این مقاله واقعیت در سین‌کیانگ را به شدت تحریف کرده و بیانگر یک معیار دوگانه در خصوص تروریسم است.

انتهای پیام

کد N1088961

وبگردی