آفتاب

دل‌نگرانی‌های رئیس و دبیر / چه سرنوشتی در انتظار کاندیداها است؟

دل‌نگرانی‌های رئیس و دبیر / چه سرنوشتی در انتظار کاندیداها است؟

رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان از افزایش آمار ثبت‌نام برای مجلس خبرگان ابراز نگرانی کردند

به گزارش پایگاه خبری تیک، افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات پیش رو در چند سال اخیر سابقه نداشته است. چه در انتخابات مجالس هفتم تا نهم و چه در دوره قبل انتخابات خبرگان چنین تعدادی کاندیدا نشده بودند. همین امر تعجب دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان را برانگیخته است. احمد جنتی و محمد یزدی در دو اظهارنظر جداگانه به این موضوع پرداخته و از تعداد کسانی که برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده و کاندیدا شده‌اند، تعجب کرده‌اند. البته عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور اعلام کرده هیچ جای نگرانی نیست و این موضوع دست مردم را برای انتخاب باز می‌گذارد.

محمد یزدی، شیخ منتقد دهه 70 که در این سال‌ها کمتر سخن می‌گوید و جز در مواردی خاص اظهارنظر نکرده است، روز پنجشنبه در نهمین جلسه هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با کمیسیون‌های داخلی این مجلس از آمار بالای ثبت‌نام خبرگان ابراز تعجب کرد و گفت: «خانمی با وضعیت بد حجاب و پوششی نامناسب برای ورود به این مجلس نام‌نویسی کرده که مضحک است. اهداف دیگری پشت پرده ثبت‌نام ۸۰۰ نفر برای مجلس خبرگان وجود دارد.» اما این نگرانی‌ها به ابراز دلواپسی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ختم نشد و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم در خطبه‌های نماز دیروز افزایش تعداد داوطلبان انتخابات را به زحمتی برای شورای نگهبان تفسیر کرد و گفت: «آیا واقعا افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟ برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟»

البته این‌بار جنتی نه‌تنها به افزایش تعداد کاندیداهای خبرگان بلکه به افزایش تعداد نامزدهای خبرگان خرده گرفت و افزایش آمار تعداد داوطلبان برای شرکت در انتخابات پارلمان را هم ابهام‌برانگیز دانست.

وزیر کشور اما ظهر روز جمعه و بعد از پایان خطبه‌های نمازجمعه به دل نگرانی برخی علما پاسخ داد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی که برای بازدید در سالن نام‌نویسی کاندیداها در وزارت کشور حضور یافت به خبرنگاران گفت: «اگر من هم نگران بودم از کسانی که در این انتخابات شرکت کرده‌اند تشکر نمی‌کردم. هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد امکان انتخاب مردم بیشتر می‌شود. اصل و نص شرکت در انتخابات کار خوبی است. اگر کسی احساس می‌کند که اشخاص شرکت‌کننده در انتخابات پشت پرده‌ای دارند باید آن را به دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت اطلاعات ارجاع دهد.»
سال 90 و برای انتخابات مجلس نهم، پنج هزار و 283 نفر ثبت‌نام کردند. این رقم در سال 94 و برای دهمین انتخابات مجلس به هشت هزار و 736 نفر رسیده است. در واقع برای هر کرسی مجلس 30 نفر در 7 اسفند 94 رقابت خواهند کرد. همچنین برای کرسی‌های مجلس خبرگان هم دوره گذشته 493 نفر اعلام داوطلبی کردند که در این دوره به 801 نفر رسیده است. علاوه‌بر این مشارکت زنان در انتخابات از هشت درصد به 11 درصد رسیده است. ارقامی که به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی ایجاد کرده است که باید دید این نگرانی‌ها تا چه میزان در روند رد یا تایید صلاحیت‌هایی که قرار است از فردا آغاز شود تاثیرگذار است؟
کد N1080654

وبگردی