آفتاب

دبیرکل ناتو: حمایت روسیه از اسد سازنده‌ نیست/ آماده دفاع از متحدان خود هستیم

دبیرکل ناتو: حمایت روسیه از اسد سازنده‌ نیست/ آماده دفاع از متحدان خود هستیم

دبیرکل ناتو گفته، حمایت روسیه از دولت سوریه یک "همکاری سازنده" نیست و از مسکو خواست تا با این ائتلاف برای مقابله با داعش نقش فعالانه‌تری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه ای با Turkish Policy Quarterly در پاسخ به سوالی درباره اینکه موضع ناتو درباره حملات اخیر روسیه در سوریه چیست و آیا افزایش نقش روسیه مغایر با تلاش‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش است یا خیر، گفت:‌ روسیه در مدیترانه و سوریه نیروهایی مستقر کرده که این باعث نگرانی است و باعث به وجود آمدن موقعیتی بی ثبات در منطقه شده است.

وی ادامه داد: ما شاهد شلیک موشک های کروز و نقض حریم هوایی ترکیه بوده‌ایم. ما از نزدیک در حال بررسی این تحولات هستیم و نگرانی عمیق خود را بابت این مساله اعلام کرده‌ایم. من همچنان نگران این مساله هستم که روسیه نیروهای مخالف سوری را هدف قرار می دهد و از نیروهای دولتی دمشق حمایت می‌کند. من از روسیه می‌خواهم تا نقش فعال و سازنده‌تری برای مقابله با داعش ایفا کند. حمایت از بشار اسد،(رییس جمهوری سوریه) سازنده نیست. من از اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک شامل دیدار اخیر در وین برای یافتن راه حلی سیاسی بحران در سوریه استقبال می‌کنم.

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره این مساله که آیا تقویت توان دفاعی در سراسر مرزهای شرقی و افزایش رزمایش های نظامی روسیه باعث تحریک تنش و به خطر افتادن امنیت در اروپا می شود، گفت: روسیه برای تغییر مرز در اروپا و بی ثبات کردن شرق اوکراین از نیروی نظامی بهره برد و توافقات را نقض کرده که باعث بی ثباتی و ناامنی شده است. ما به دنبال مقابله با روسیه نیستیم اما باید به راهکاری برای رویارویی با این شرایطی که روسیه ایجاد کرده، بپردازیم.

دبیر کل ناتو گفت: تمامی اقدامات ما دفاعی، مناسب با شرایط و در راستای تعهدات بین المللی است. ما به دنبال همکاری و داشتن رابطه ای سازنده هستیم. اما این همکاری تنها باید براساس احترام گذاشتن به مرزها، قوانین و توافقات باشد. همچنین ما راه‌ها را برای برقراری ارتباط با روسیه چه در زمینه نظامی و چه در زمینه دیپلماسی باز می‌گذاریم.

وی همچنین به مساله اوکراین پرداخت و گفت: این نخستین باری است که پس از جنگ اول جهانی یک کشور با استفاده از زور وارد یک کشور دیگر شده و قسمتی از آن را به خود ملحق می‌کند بطوری که در سال 2014 شاهد الحاق غیرقانونی و غیرمشروع کریمه به روسیه بودیم. روسیه با این کار به چندین دهه تلاش برای تثبیت اوضاع بین الملل خاتمه داد و به تنش ها در منطقه دامن زد. تحقق کامل توافق مینسک بیانگر بهترین امیدواری ها بای برقراری صبح و ثبات در منطقه است و من به تمامی طرف های درگیر در اوکراین می‌گویم که هرآنچه را که لازم است انجام دهند تا این توافق به نتیجه برسد. مسکو یکی از طرف های توافق مینسک است و باید مسئولیت تحقق کامل آن را در اوکراین داشته باشد. اوکراین یکی از شرکای اصلی ناتو است و ما برای انجام اصلاحات در این کشور تمام تلاش خود را انجام می دهیم. با تداوم تلاش ها برای تحقق کامل اصلاحات در این کشور، اوکراین می تواند فصل جدیدی را به سوی آینده رقم بزند. اوکراین می تواند روی پشتیبانی ناتو حساب کند.

استولتنبرگ درباره توافق نشست 2014 ولز درخصوص دفاع جامع ناتو و تقویت ظرفیت های دفاعی گفت: ائتلاف ناتو آماده دفاع از تمامی کشورهای عضو در مقابل تمامی تهدیدها از جمله تهدیدات هیبریدی نیز می شود؛ مولفه اصلی این نوع تهدید مشخص نیست و به همین دلیل بسیار خطرناک هستند به طور مثال سربازان بدون درجه و نشان ارتش کشور متبوع جزو این نوع جنگ ها هستند. به همین خاطر ما باید آماده باشیم و اطلاعات کافی در اختیار داشته باشیم تا در صورت لزوم دست به کار شویم و قوه تصمیم‌گیری خود را بالا ببریم. ما به تبادل اطلاعات و تقویت دفاع سایبری خود وابسته هستیم. ما باید سطح آموزش، تحصیل و رزمایش ها را در زمینه جنگ‌های هیبریدی افزایش بدهیم. هیچ سازمان و کشوری تمامی سطوح لازم را برای مقابله با جنگ‌های هیبریدی در اختیار ندارد بنابراین، باید کشورهای جهان برای مقابله با این نوع حملات با یکدیگر همکاری کنند. برای ناتو همکاری جامع و موثر با اتحادیه اروپا بسیار مهم است.

دبیرکل ناتو درباره این سوال که موضع ائتلاف در قبال گسترش چیست، پاسخ داد: کشورهایی چون بوسنی و هرزگوین، گرجستان، مونته‌نگرو و مقدونیه به دنبال پیوستن به ناتو هستند اما باید به یکسری از شرایط ما برسند و سطحی که ما می خواهیم دست بیابند. گسترش ناتو یک موفقیت تاریخی است و باعث تقویت و شکوه این ائتلاف می شود. درهای ناتو به سوی تمامی کشورهای دموکرات اروپا برای پیوستن به ائتلاف باز است. در ماه های آتی مساله پیوستن این کشورها به ائتلاف مطرح و بررسی می شود اما نمی خواهم پیش داوری کنم. ناتو به تعهد خود در حمایت از این کشورها در الحاق به این ائتلاف پای بند است.

انتهای پیام

کد N1077802

وبگردی