آفتاب

شماره جدید «همشهری لاهور»/ چرایی آغاز مذاکرات اسلام آباد و دهلی

شماره جدید «همشهری لاهور»/ چرایی آغاز مذاکرات اسلام آباد و دهلی

شماره هفتم مجله « همشهری لاهور» با بررسی ویژه مسائل هند و پاکستان و چگونی روند بهبود روابط و از سرگیری مذاکرات صلح بین دو کشور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شماره هفتم هفته نامه «همشهری لاهور» به سردبیری «عمران باجوه» منتشر شد.

در این شماره «فهمیده ریاض» در مطلبی تحت عنوان «جست و جو برای صلح و امنیت در کشاکش جنگ و تروریسم» به بررسی بهبود روابط هند و پاکستان و چگونگی مهیا شدن شرایط برای از سرگیری مذاکرات هند و پاکستان می پردازد.

در این نگاشته وی به تحللیل دلایل ملاقات «نارندرا مودی» و «نواز شریف» نخست وزیران هند و پاکستان در حاشیه اجلاس پاریس و بالافاصله بعد از آن حضور «سوشما سوراج» وزیر خارجه هند در پاکستان برای شرکت در «کنفرانس قلب آسیا» می پردازد.

این که بعد از سالیان طولانی جنگ و درگیری بین دو کشور هند و پاکستان از سال ۱۹۷۴ تاکنون و درگیری این دو کشور برسر خطوط مرزی کشمیر، چه اتفاقی باعث شد که هند و پاکستان با وجود انکار طرفین برای از سرگیری مجدد مذاکراتی که از سال ۲۰۱۴ معلق شده بود، دوباره برای از سرگیری مذاکرت راضی شوند.

در این میان تحلیلگران نظرات مختلفی را ارئه داده اند و برخی معتقتدند که شاید فشار آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی سبب این امر شده است، حتی که بعد از برگزاری کنفرانس «قلب آسیا- روند استانبول» در پاکستان خبرهایی به گوش می رسید که معاون رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور در حاشیه اجلاس «تغییرات آب و هوایی» که در پاریس منعقد شد، پیشنهاد برگزاری این کنفرانس را به سران هند و پاکستان داده است و بلافاصله بعد از این پیشنهاد این دو نخست وزیر بعد از سال ها با یکدیگر به صورت جداگانه ملاقات کردند.

 برخی نیز معتقدند که شکست «نارندار مودی» در انتخابات  ایالت «بهار» در برابر حزب «بهاراتیا جاناتا» و همچنین انتقادهای جهانی از برخورد بد وی با اقلیت ها و رفتارهای افراطی با اقلیت های مذهبی سبب شده تا مودی تن به این امر دهد.

 در ادامه «فیصل سعید» در مطلبی تحت عنوان «سرکوب کردن داعش؛ آیا اتحاد آمریکا و روسیه امکان پذیر است»، به بررسی اهمیت سفر «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه و ملاقات ۴ ساعته وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه می پردازد.

دیداری که در واقع در جهت اقدام مشترک در جهت حل مشکلان فیمابین صورت گرفت تا این اختلافات در روند پیشرفت مذاکراتی که در مورد سوریه و در «نیوریورک» قرار بود برگزار شود، اختلالی ایجاد نکند.

هم چنین «ثقلین شوکت» در مطلبی تحت عنوان «آیا روسیه ائتلاف عربستان را می پذیرد» به بررسی ائتلاف جدید عربستان تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» می پردازد. نویسنده معتقد است که هدف از تشکیل این ائتلاف در واقع انجام عملیات نظامی توسط عربستان در سوریه و عراق و هم چنین کاهش موفقیت های روبه گسترش روسیه در سوریه است.

در پایان نیز «عقیل یوسف زعی» در مطلبی تحت عنوان «آنانی که در راه های تاریک شمع افروختند و سوختند» به بررسی مراسم بزرگداشت شهدای مدرسه نظامی «پیشاور» می پردازد.

در حمله تروریستی ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴  به مدرسه نظامی پیشاور بیش از ۱۵۰ نفر از دانش آموزان این مدرسه کشته شدند.

کد N1073358

وبگردی