آفتاب
نتایج یک پایان‌نامه نشان داد

نبوغ ساسانیان در فلزکاری و سفالگری

نبوغ ساسانیان در فلزکاری و سفالگری

یافته‌های یک پایان‌نامه دانشجویی نشان می‌دهد که صنعت فلزکاری و سفالگری دوره ساسانیان دارای نبوغ و نوآوری های چشمگیری بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس پژوهشی ایسنا منطقه اصفهان، مینا اصلانی، دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در پایان‌نامه خود تحت عنوان "بررسی صنعت فلزکاری و سفالگری در دوره ساسانیان" به جایگاه این هنرها در این دوره تاریخی پرداخته است.

حکومت ساسانیان از جمله مهمترین دوره‌های تاریخی در ایران پیش از اسلام است و در نتیجه هنر این دوره هم می‌تواند یکی از باشکوه‌ترین ادوار هنر در ایران باستان تلقی شود. هنری که از گذشته‌ای طولانی الهام گرفته و نشانه‌های آن تا به امروز مشاهده می‌شود. به همین منظور مطالعه آثار و اشیاء به جا مانده از آن دوران اهمیت بسزایی دارد.

در دوره ساسانی در انواع هنرها پیشرفت قابل توجهی حاصل شد. از جمله فلزکاری که یکی از شاخه‌های مهم هنری محسوب می‌شود. اگرچه بسیاری از جنبه‌های فلزکاری ادامه دهنده کار حکومت‌های پیشین از خود بود، اما در این دوره به بلوغ چشمگیری رسید.

سفالگری اگرچه رواج کمتری داشت، ولی به توسعه خود ادامه داد، چرا که فلز از لحاظ جنس و قوام، بادوام تر بود، اما به دلیل ساخت راحتتر و کم هزینه‌تر ساخت آثار سفالی هم چنان جایگاه ویژه‌ای داشت. آثار و اشیاء فلزی و سفالی در دوره ساسانیان در تقسیم بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. این آثار با نقوشی تزئین شده که الهام گرفته از طبیعت، حیات مادی، باورها، اعتقادات و اسطوره‌های فرهنگ ایرانی بود.

در این پژوهش تلاش شده تا به روش پژوهش تاریخی و با شیوه تحلیل و توصیف صنعت فلزکاری و هنر سفالگری دوره ساسانیان بررسی شود.

برای رسیدن به چنین هدفی کاربردهای متفاوت فلز و سفال در زمینه‌هایی چون ابزارهای خانگی، ابزارهای جنگی، زیورآلات و... مورد پژوهش قرار گرفته است.

این پایان‌نامه به راهنمایی شکوه السادات اعرابی هاشمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد دفاع شد.

انتهای پیام

کد N1073130

وبگردی