آفتاب
تازه واردهای پرامید در سرزمین ماتادورها؛

برگزاری سخت ترین انتخابات دهه های اخیر در اسپانیا

برگزاری سخت ترین انتخابات دهه های اخیر در اسپانیا

اسپانیا امروز یکشنبه صحنه برگزاری انتخابات عمومی (پارلمانی) است؛ انتخاباتی که شاید دشوارترین رقابت سیاسی این کشور در چند دهه اخیر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، انتخابات امروز در حالی برگزار می شود که در انتخابات سال ۲۰۱۱ نیز مردم اسپانیا با رای به حزب راست میانه مردم و کنار گذاشتن سوسیالیست ها یک شگفتی خلق کرده بودند.

انتخابات امروز از آن رو دشوار است که علاوه بر احزاب سنتی مردم و کارگر، دو حزب جدید «پودموس» و «سیودا-آننوس» نیز در رقابت ها حضور دارند و پیش بینی می شود که هیچ یکی از این چهار حزب نتواند حداکثر آرا را تصاحب کرده و بدین ترتیب اسپانیا شاهد روی کار آمدن یک دولت ائتلافی باشد.

این انتخابات در ظاهر قرار است ظاهر سیاست اسپانیا را عوض کند چون شخصیت‌های سیاسی جدیدی برای انتخابات سراسری ۲۰ دسامبر پا به میدان گذاشته‌اند.

یکی از آنها «آلبرت ریورا» جوان ۳۶ ساله اهل کاتالان، است که حزب متبوعش یعنی سیودادانوس (شهروندان) خیلی ناگهانی وارد صحنه سیاست شده و ظاهرا بیشتر گفتمان میانه‌رو را از آن خود کرده است.

دیگری «پابلو ایگلسیاس» ۳۷ ساله است و رهبر یک جنبش چپ‌گرای مردمی به نام پودموس (ما می‌توانیم) است که از دل بحران اقتصادی بیرون آمد. بعضی از متحدان او موفق شدند در پی انتخابات محلی ماه مه گذشته در چند شهر بزرگ به قدرت برسند.

هر دو نفر یعنی ایگلسیاس و ریورا خود را نماینده نوع جدیدی از سیاست‌ ورزی قلمداد می‌کنند. ایگلسیاس می‌گوید که برای ریشه‌کن کردن فقر باید مالیات بیشتری از ثروتمندان گرفت و می‌خواهد فیلیپ، پادشاه اسپانیا، را وادار به شرکت در انتخاباتی کند که هدفش تعیین شخص اول مملکت است.

ریورا در مسائل اجتماعی لیبرال است ولی در مسائل اقتصادی به بازار آزاد اعتقاد دارد.

علاوه بر این موارد هر دو نفر ادعا کرده‌اند که فساد را ریشه‌کن خواهند کرد. در سال‌های اخیر رسوایی‌های متعددی دامن احزاب قدیمی اسپانیا را لکه‌دار کرده است.

کد N1072977

وبگردی