آفتاب

اخراج سربازان آمریکایی از یک پایگاه هوایی در لیبی

اخراج سربازان آمریکایی از یک پایگاه هوایی در لیبی

مقامات آمریکایی اعلام کردند که تعدادی از نیروهای ویژه این کشور روز دوشنبه به پایگاهی در لیبی وارد شدند اما با درخواست یگ گروه مسلح بومی بدون هیچ مقاومتی محل را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، صفحه منسوب به نیروی هوایی لیبی تصویری از یک گروه کوچک از مردان مسلح که لباس غیرنظامی و نقاب دارند، در حالی که وارد پایگاه هوایی الوطیه در غرب لیبی شده‌اند، منتشر کرد.

روز پنجشنبه یک مسئول در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکید کرد که این مردان در واقع سربازان آمریکایی هستند.

وی گفت: این سربازان با موافقت مسئولان لیبیایی و در راستای افزایش و تقویت روابط با همتایان خود در ارتش ملی لیبی، به این کشور اعزام شده‌اند اما به محض ورود به پایگاه هوایی الوطیه، گروهی از شبه نظامیان بومی منطقه از آنها خواستند که محل را ترک کنند. آنها نیز از آنجایی که نمی‌خواستند درگیری شکل بگیرد. بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دادند و محل را ترک کردند.

این مسئول پنتاگون ضمن خودداری از ورود به جزئیات این موضوع تاکید کرد: این اولین باری نیست که سربازان آمریکایی چنین سفری به لیبی داشته‌اند.

اما روز جمعه گردان "الصاعقه 22" وابسته به نیروی ویژه لیبی که وابسته به دولت طبرق است با انتشار بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیسبوک، جزئیات این موضوع را شرح داد.

این گردان‌ اعلام کرد که در ابتدای سال 2012 وزارت دفاع لیبی با ورود گروه‌های آموزشی نیروهای ویژه آمریکا موافقت کرد اما برنامه‌های آموزشی به سرعت و پس از یک سال و نیم به دلیل درگیری‌ها میان گروه‌های مسلح در لیبی متوقف شد. این دوره‌ها کمی بعد و بدون تعیین زمان بازگشت گروه‌های آمریکایی به لیبی از سر گرفته شدند.

در این بیانیه آمده است، ورود گروه‌های آمریکایی در روز دوشنبه گذشته پس از ابلاغ این مساله از سوی فرماندهی کل به نیروهای لیبیایی و فرماندهان پایگاه هوایی انجام شد.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: هواپیما ساعت هفت و سی دقیقه صبح به وقت محلی وارد پایگاه هوایی شد و حدود دو ساعت بعد تعدادی فرد مسلح وابسته به دولت طبرق که خود را گردان ابوبکر می‌نامیدند وارد پایگاه شدند و با دستور فرمانده گردان خود، قصد داشتند نیروهای نظامی آمریکا را به این دلیل که اطلاعی از فرود هواپیمایشان نداشته‌اند، بازداشت کنند.

طبق بیانیه گردان الصاعقه 22، نیروهای آمریکایی تاکید کردند، از پایگاه خارج نمی‌شوند. آنها اصرار داشتند که از همان جایی که آمده‌اند، بازگردند بنابراین هواپیمایی برای انتقال آنها فرستاده شد و از آنها خواست از برخی وسائلشان که امکان انتقال آنها با توجه به کوچکی هواپیما نبود، صرف نظر کنند اما نظامیان آمریکایی اسلحه‌های خود را تحویل ندادند و تاکید کردند در صورت هرگونه حمله به آنها و یا اقدام برای بازداشتشان آماده مقابله هستند. در این بیانیه ذکر نشده که آیا از اسلحه استفاده شد یا نه.

جامعه جهانی به دنبال متحد سازی قدرت در لیبی برای مقابله با خطر گسترش داعش است که از ژوئن کنترل سرت واقع در 450 کیلومتری شرق طرابلس را به دست گرفته است.

جامعه جهانی متعهد شده از دولت وحدت ملی در لیبی حمایت سیاسی و در صورت نیاز حمایت نظامی می‌کند.

روز پنجشنبه اعضای دو پارلمان طرابلس و طبرق به همراه برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان جامعه جهانی توافقنامه‌ای را با نظارت سازمان ملل در مراکش به امضا رساندند. هدف از این توافقنامه متحد سازی دو دولت بود.

انتهای پیام

کد N1071532

وبگردی